تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۱۲
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۱۱۱۵۶۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

مجتمع مس شهربابک در پی جبران خسارت‌های محیط زیستی

می متالز - مجری طرح تامین و اصلاحات آب مجتمع مس شهربابک گفت: مجتمع مس شهربابک همواره در پی جبران خسارات زیست‌محیطی بوده و اجرای طرح‌های آبخیزداری، آبخوان‌داری و گسترش فضای سبز در دستور کار مجتمع بوده است.
مجتمع مس شهربابک در پی جبران خسارت‌های محیط زیستی

به گزارش می متالز،  به مناسبت ۲۸ خرداد و روز جهانی بیابان‌زدایی، منصور اسدی مجری طرح تامین و اصلاحات آب مجتمع مس شهربابک در حاشیه بازدید احمد فاتحی عضو هیات علمی پژوهشکده آبخیزداری از طرح‌های آبخیزداری شهربابک، به عوامل بیابان‌زا اشاره کرد و گفت: کاهش بارندگی و خشکسالی، دخالت انسان در طبیعت، چرای بیش از حد دام، آتش‌سوزی، بوته کنی و عوامل زیادی در افزایش بیابان‌ها نقش دارند و باعث از بین رفتن پوشش گیاهی، فرسایش خاک و ایجاد سیلاب‌ها می‌شوند.

او با تاکید بر جبران خسارت‌های انسانی به محیط زیست، افزود: مجتمع مس شهربابک همواره در پی جبران خسارات زیست‌محیطی بوده و اجرای طرح‌های آبخیزداری، آبخوان‌داری و گسترش فضای سبز در دستور کار مجتمع بوده است.

اسدی با اشاره به طرح آبخوان‌داری دشت خاتون‌آباد ادامه داد: در پرو‍ژه‌های آبخوان داری سعی بر ذخیره و جلوگیری از هدر رفت آب‌های سطحی ناشی از بارندگی است.

او هدف از اجرای طرح آبخوان‌داری را تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی دشت خاتون‌آباد عنوان کرد و ادامه داد: طرح آبخوان‌داری دشت خاتون‌آباد در سال ۷۸ اجرا شد، اما متاسفانه رها شده است.

اسدی ادامه داد: مجتمع مس شهربابک با همکاری دستگاه‌های اجرایی و دعوت از مشاوران متخصص مربوطه اقدام به مطالعه، طراحی و تکمیل این پرو‍‍ژه در سال جاری کرده است تا بتواند با ذخیره آب و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی به حفظ و افزایش منابع آبی و تقویت مراتع و کشاورزی منطقه کمک کند.

او با بیان اینکه تمام سفره‌های آب زیرزمینی شهرستان به همت مجتمع مس مطالعه شده است، گفت: طرح آبخیزداری رودخانه میمند و بند آبگیر و رسوبگیر این روخانه نیز طراحی شده که با تفاهم و همکاری اداره منابع طبیعی اجرایی خواهد شد.

اسدی همچنین در خصوص جنگلکاری و گسترش فضای سبز اظهار داشت: با توجه به راه اندازی طرح‌های توسعه کارخانه خاتون آباد وتبدیل این صنعت به صنعت سبز، به منظور جبران خسارت‌های زیست محیطی، پروژه‌های جنگل کاری و گسترش فضای سبز در مراتع بین معدن میدوک تا خاتون آباد با همکاری اداره منابع طبیعی در دستور کار قرار دارد.

او تصریح کرد: طرح جنگل کاری ۷۰۰ هکتاری در مراتع اطراف کارخانه خاتون آباد وهمچنین جنگل بادام کوهی تل غدیر توسط اداره منابع طبیعی اجرا شده است و هرسال به وسعت این طرح افزوده خواهد شد.

اسدی در پاسخ به این سوال که چرا این طرح جنگل کاری در قالب یک پرو‍ژه اجرایی نمی‌شود گفت: از آنجایی که این جنگل‌ها در مراتع دامداران اجرا می‌شود و برای رشد درختان نیاز به قرق منطقه است، امکان قرق این مراتع به صورت یکجا وجود ندارد و با درختکاری باید فاز به فاز اجرا شود.

او با تاکید بر اهمیت قرق مراتع بیان داشت: قرق کردن مراتع به حفظ وتقویت پوشش گیاهی کمک شایانی میکند و در نهایت نفع مردم، دامداران ومحیط زیست خواهد بود پس انتظار می‌رود مردم ودامداران در بحث قرق مراتع همکاری بیشتری با دستگاه‌های مربوطه داشته باشند.

عناوین برگزیده