تاریخ: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۰۰
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۱۱۱۷۶۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت آلیاژسازان نقش جهان:

همزمان با کاهش تولید، دلالی افزایش یافته است/ نوسانات قیمتی امکان پیش‌بینی بازار را از ما گرفته است

می متالز - مدیرعامل شرکت آلیاژسازان نقش جهان گفت: در سال گذشته میزان تقاضا برای خرید شمش آلیاژی کاهش یافت اما شاهد بودیم بیشتر تولیدکنندگان به دلالی و خرید و فروش تمایل پیدا کرده بودند و از نوسانات بازار آلومینیوم سود می‌بردند.
همزمان با کاهش تولید، دلالی افزایش یافته است/ نوسانات قیمتی امکان پیش‌بینی بازار را از ما گرفته است

به گزارش می متالز، احمد سروش اظهار داشت: تولید انواع شمش‌های آلومینیوم آلیاژی استاندارد، محصولات اصلی شرکت آلیاژسازان نقش جهان است که مطابق با کدهای آنالیز استاندارد بین‌المللی (انگلیس، ژاپن، فرانسه، آمریکا و…) با برگه آنالیز معتبر به مشتری عرضه می‌شود و مصرف‌کنندگان اصلی این شمش‌ها، ریخته‌گری‌های دایکست، ماسه‌ای و ثقلی هستند. همچنین شرکت آلیاژسازان نقش جهان مجهز به آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد تولیدی از نظر آنالیز بوده و امکان تولید انواع شمش‌های آلومینیوم آلیاژی بنا به سفارش مشتری را دارد.

وی بیان کرد: به طور کلی آلیاژسازی به معنی افزودن یک یا چند عنصر یا ترکیبی از آن‌ها به فلز پایه برای دستیابی به برخی خواص است. تغییر خواص ناشی از افزودن این عناصر بسته به نوع عنصر پایه و عناصر آلیاژی بوده که می‌تواند منحصرا وابسته به یک عنصر یا ترکیبی از عناصر اضافه باشد. از آنجا که استحکام و سختی فلز خالص همیشه کمتر از آلیاژهای آن فلز بوده عموما از فلزات به صورت آلیاژی استفاده می‌شوند و فلز خالص برای تولیدات خاص و ویژه به کار می‌رود. آلومینیوم، آلیاژهای مختلف با ترکیب و خواص متفاوت و مصارف گوناگون و متنوعی دارد.

مدیرعامل شرکت آلیاژسازان نقش جهان توضیح داد: از سیلیسیم، منیزیم، مس، روی و... برای آلیاژسازی استفاده می‌کنیم. به نحوی که سیلیسیم عموما باعث بهبود شرایط ریخته‌گری می‌شود و کاربرد بسیار زیادی در صنعت دارد که به طور کلی مطلوب‌ترین مقدار سیلیسیم مصرفی برای قطعات ریختگی در فرآیندهای توام با سرعت سرد شدن آهسته نظیر ریخته‌گری در ماسه، بین 5 تا 12 درصد است.

سروش عنوان کرد: در زمینه تولید انواع گرانول نیمکره آلومینیومی نیز فعالیت می‌کنیم. تولید فولاد تمیز یکی از دغدغه‌های همیشگی تولیدکنندگان فولادهای آلیاژی در کشور است، فرآیندهای اکسیژن‌زدایی با عناصر مختلف منجر به تولید ناخالصی‌هایی می‌شود که هر کدام به نوعی باعث افت خواص مکانیکی فولاد می‌شوند. در این میان، فولادهایی که نیاز به اکسیژن‌زدایی با آلومینیوم دارند و یا این عنصر در آنالیز آن‌ها موجود است، به دلیل حضور ناخالصی‌های آلومینایی بیشتر در معرض آسیب‌های مکانیکی قرار دارند. از این‌رو، مقدار و نیز فرآیند اضافه کردن آلومینیوم به مذاب تاثیر قابل توجهی بر کیفیت فولاد خواهد داشت.

کاهش فعالیت تولیدکنندگان و افزایش دلالی

مدیرعامل شرکت آلیاژسازان نقش جهان تاکید کرد: ضایعات آلومینیومی را خریداری و طی فرآیندی آن‌ها را تبدیل به شمش‌های آلیاژی می‌کردیم. به دلیل مشکلات تامین مواد اولیه خالص و ضایعات، نوسانات ارزی، عدم ثبات بازار در زمینه قیمت‌گذاری و... مجبور شدیم میزان فعالیت‌ شرکت را کاهش دهیم و در حال حاضر تنها 30 درصد از ظرفیت شرکت فعال است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هر سال میزان فعالیت ما 30 درصد کاهش می‌یابد اما در سال گذشته، میزان فعالیت ما به دلیل تحریم‌ها و افزایش میزان رکود اقتصادی، کاهش چشمگیری داشت؛ به نحوی که فعالیت تولیدی افت 70 درصدی داشت و بیشتر فعالان این حوزه به دلالی و خرید و فروش روی آوردند و فعالیت تولیدی دچار رکود قابل ملاحظه‌ای شد.

سروش اذعان کرد: با اینکه فعالیت تولیدی در سال گذشته کاهش پیدا کرد اما دلالی و خرید و فروش رونق خوبی داشت؛ به طوری که افراد واسطه قیمت‌ها را تعیین می‌کردند. در یک هفته شاهد افزایش قیمت محصولی و کاهش قیمت محصول دیگر بودیم و تاثیر فعالیت این افراد به میزانی بود که قیمت‌ها چندین بار در هفته تغییر می‌کرد و دائما نوسان داشت.

وی افزود: افزایش و کاهش شدید قیمت‌ها به نفع تولیدکنندگان نیست. زمانی که قیمت‌ها کاهش می‌یابد، مواد اولیه عرضه نمی‌شود و زمانی که قیمت‌ها افزایش می‌یابد، میزان تقاضا و خرید کاهش می‌یابد؛ به همین دلیل ما خواهان بازار با ثبات هستیم که میزان تقاضا و عرضه باهم هماهنگی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آلیاژسازان نقش جهان مطرح کرد: این نوسانات قیمتی بازار به میزانی بوده است که مجبور شدیم تولید را کاهش دهیم و تنها به رصد بازار بپردازیم و بررسی کنیم که چه زمانی قیمت‌ها کاهش می‌یابد که مواد اولیه بخریم، همچنین چه زمانی تقاضا برای شمش آلیاژی وجود دارد و ما می‌توانیم شمش‌های تولید شده را عرضه کنیم. ریسک بازار در سال جاری بیشتر از گذشته شده است.

شمش‌های ضایعاتی عراقی کیفیت پایینی دارد

مدیرعامل شرکت آلیاژسازان نقش جهان عنوان کرد: برای تولید شمش‌های آلیاژی از ضایعات سخت مانند سرسیلندر و پیستون استفاده می‌کنیم و ضایعات نرم مانند پروفیل شاخه در این زمینه کاربردی ندارد، البته شمش‌های ضایعاتی عراقی نیز در بازار موجود است که به دلیل ناخالصی‌های زیادی که دارد مورد استفاده ما قرار نمی‌گیرد و کیفیت شمش آلیاژی را نیز کاهش می‌دهد.

سروش اذعان کرد: در سال جاری، قیمت شمش ضایعاتی عراقی افزایش یافته است به همین دلیل استفاده از این نوع ضایعات، مقرون‌به‌صرفه نیست و ما تنها از ضایعات داخلی استفاده می‌کنیم، البته در سال 1399 میزان دسترسی ما به ضایعات کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: ما برای تولید شمش‌های آلیاژی از آمیژان‌ها استفاده نمی‌کنیم، زیرا آمیژان‌ها قیمت بالایی دارند و البته واردات آن نیازمند صرف هزینه بسیار بالایی است که در نهایت موجب افزایش قیمت محصول نهایی ما می‌شود و با توجه به وضعیت کنونی بازار که میزان نقدینگی کاهش یافته است، تقاضایی برای این نوع شمش‌ها وجود ندارد، البته در کشور شرکت‌های بزرگ و فعالی هستند که این نوع شمش‌ها را نیز تولید و عرضه می‌کنند و کمبودی در این حوزه وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آلیاژسازان نقش جهان افزود: در شرکت شمش‌های آلیاژی LM2، 356.1، A413.1، ADC12، AS9U3 و AlSi10Mg را تولید می‌کنیم؛ این شمش‌ها در حوزه قطعات ریخته‌گری مثلا صنایع خودروسازی استفاده می‌شوند.

سروش بیان کرد: روزانه پنج تن ضایعات آلومینیومی خریداری و جداسازی و تفکیک می‌کنیم و حداکثر آلومینیوم خالصی که استفاده می‌کنیم 10 درصد است. برای خرید مواد اولیه ماهیانه حدود 90 میلیون تومان هزینه می‌کنیم که برگشت هزینه تولید مدت‌ها زمان می‌برد و به دلیل افزایش و کاهش‌های غیرمنتظره قیمت‌ها، قادر به پیش‌بینی وضعیت آینده نیستیم. تنها کمکی که دولت و مدیران صنعتی می‌توانند انجام دهند، برنامه‌ریزی برای ثابت نگه داشتن قیمت‌ها است.

عناوین برگزیده