تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۰۷
بازدید: ۸۰۵
کد خبر: ۱۱۱۸۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بتن چیست؟ و چگونه ترکیب می‌شود؟

می متالز - بتن جسم بسیار سخت و سنگ مانندی است که از ترکیب مقدار معین و حساب شده سیمان، شن، ماسه و آب و بعضی مواد مضاف و افزودنی دیگر به دست می آید پس از اینکه آب به مخلوط (مصالح سنگی) و سیمان افزوده شد. سیمان و آب با هم وارد فعل و انفعالات شیمیایی حرارت زا می شوند.
بتن چیست؟ و چگونه ترکیب می‌شود؟

به گزارش می متالز، در اثر این فعل و انفعالات ماده ژله مانند و چسبنده ایبوجود می آید که مصالح مختلف داخل مخلوط را به هم پیوند داده و به صورت جسم سختی در می آورد.

مصالح سنگی مورد استفاده در تهیه بتن چگونه بدست می آید؟

با توجه به این که تقربیاً  از حجم بتن را مصالح سنگی تشکیل می‌دهد. انتخـــاب نوع و نسبت صحیح مصـــالح سنگی ریزدانه و درشت دانه (ماسه و شن) اهمیتی بسیار دارد اولین قدم در جهت ساخت بتون با کیفیت مطلوب استفاده از مصالح سنگی مناسب است. مصالح سنگی طبیعی از بستر رودخانه یا معادن شن وماسه به دست می آید و مصالح سنگی شکسته از خرد کردن سنگ های مناسب بزرگ به وسیله دستگاه‌های سنگ شکن تولید می شود. معمولاً مصالح سنگی قبل از مصرف صورت نگیرد به علت وجود ناخالصی نظیر خاک وگل پیوند بین دانه‌ها به خوبی انجام نشده و باعث کاهش مقاومت بتن می شوند.

استانداردهای ملی وبین المللی دارای ضوابط و منحنی های استانداردی است که باید خصوصیت مصالح با آنها تطبیق داده شود ( در استانداردها علاوه بر نسبت حجمی و وزنی دانه های مختلف، پاک بودن از ناخالصی‌ها، مقدار مجاز رس ولای، شرایط اقلیمی مختلف، شکل و فرم دانه های سنگی مورد بررسی قرار می گیرند.)

چگونگی تهیه سیمان و نوع واکنش های شیمیایی و سیمان:

اگر از مخلوطی از سنگ آهک، خاک رس با گچ در کوره دوار با حرارت زیاد پخته شود  و بعد با مقدار کمی گچ از طریق آسیاب کردن به پودر تبدیل شود محصول بدست آمده سیمان خواهد بود.

زمانی که سیمان با آب مخلوط شود، واکنش شیمیایی آغاز می گردد و بر روی سطح هر دانه سیمـــان، محصـولات حاصل از هیـــدراته شدن پدید می آید که بر اثر اتصال این محصولات به یکدیگر تمام دانه ها باهم ارتباط می یابند بر اثر این ارتباط بتون سفت وسخت شده ودرنهایت، مقاومت حاصل می شود.

این واکنش های شیمیایی « هیدراتاسیون » نامیده می شود.که با تولید حرارت همراه است.

توجـه:

البته در قطعات نازک مانند دیوارها و یا دالها ( تا 200 میلیمتر ضخامت) حرارت حاصل از هیدارتاسیون به سرعت از بین می رود پس از قالب برداری دیوارهای با ضخامت 200میلیمتر و بیشتر، حتی پس از 24 ساعت از زمان بتن ریزی چنانچه سطح آن لمس گردد داغی بتون احساس می شود.

یکی از اجزای بتن آب است، بدون وجود آب هیچ واکنش شیمیایی در بتن انجام نمی گیرد . از نظر تئوری مقدار آب مورد نیاز برای بتن در حدود 20% وزن سیمان است، اما در عمل برای بدست آوردن کارآیی لازم، مقدار آب مصرفی تا حدود 30 الی 55 در صد افزایش می‌یابد( آب اضافی باعث حل شدن ژله سیمان شده و مقداری از آن وارد فعل وانفعال ذرات غیر فعال تر سیمان  می شود و قسمت دیگری از آن در هوای مخلوط دربتن محبوس شده و فضاهای کوچک و میکروسکوپی را تشکیل می‌دهد، در اثر تغییر آب این فضاها خالی شده ومقاومت بتن را کاهش می دهد).

در سالهای اخیر با استفاده از مواد روان ساز عالی(کمک سایش سیمان و بهبود دهنده کیفیت سیمان) نسبت آب به سیمان را کاهش داده وامکان ساخت بتن مرغوب (مقاومت و دوام بالا) حاصل شده است.

 آب مناسب برای ساخت بتن

مناسب ترین آب برای ساخت بتن آب آشامیدنی است، آبهای دارای املاح و کلرورهای مختلف برای بتن نا مناسب و زیان آورند، بتن در اثر ترکیبات مختلف اجزای سیمان با نمک های محلول در آب صدمه می بیند ودرنهایت باید دقت کرد که در ساخت بتن از مصرف آبهای راکد، آبهای با تلاقی، آبهــای دارای املاح زیاد، آب دریا و آب‌های کثیف و مصــــرف شده (فاضلاب های خانگی و صنعتی) خودداری شود.

 آشنایی با صنعت افزودنی های بتن یکی از مباحث کاربردی در ساخت بتن می باشد. امروزه قطعات بتنی در احداث انواع ساختمان‌ها مانند سالن‌های صنعتی، پل‌ها، مدارس ومجتمع های مسکونی بکار می روند.

معایب اضافه کردن آب به بتن و مواد جایگزین

  • کاهش استحکام فشاری
  • جدا شدن بین اجزای مختلف بتن
  • ترک خوردگی
  • پوسته پوسته شدن سطح بتن
  • ایجاد رگه‌های ماسه سنگ بدون سیمان
  • افزایش نفوذپذیری
  • و در نهایت باعث تعمیرات پرهزینه، تخریب ساختمان و درنهایت بازسازی آن می‌شود که هزینه پیمانکار را بالا برده و ضرر مادی بسیاری به وجود می‌آورد.

تاثیر روان کننده های بتن در کاهش آب مصرفی

روان کننده‌های بتن و فوق روان کننده‌های بتن میزان آب مصرفی را کاهش داده و بسته به نوع آب و هوا و هدف مهندسین سازه به کار گرفته می‌شوند.

عناوین برگزیده