تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۵۲
بازدید: ۷۰۸
کد خبر: ۱۱۲۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رامین ربیعی مدیرعامل گروه فیروزه مطرح کرد:

از طرفداران سرسخت حذف پیش بینی سود هستم / قبل از اعمال تغییر ، تصمیمات به اطلاع عموم برسد

می متالز - در روزهای اخیر تغییرات قابل توجهی در محیط بنیادی و اقتصاد کلان رقم خورده است. رشد نرخ ارز پس از کاهش نرخ بهره بانکی و رشد قیمت انواع کامودیتی ها از عواملی است که تغییرات کلان اقتصادی را رقم زده است. تغییرات انجام شده در قوانین و نوع معاملات در بازار سهام ، همچنان با اظهار نظر از جانب کارشناسان بازار سهام همراه است.
از طرفداران سرسخت حذف پیش بینی سود هستم / قبل از اعمال تغییر ، تصمیمات به اطلاع عموم برسد

به گزارش می متالز، رامین ربیعی مدیرعامل گروه فیروزه در خصوص تاثیر حذف پیش بینی از گزارش های شرکت ها گفت: از طرفداران سرسخت سیاست حذف پیش بینی EPS از سوی شرکت ها هستم؛ البته معتقدم برنامه ریزی ها می بایست بلندمدت بوده و قبل از اعمال هر تغییری، تصمیمات به اطلاع عموم رسیده و به شرکت ها و سهامداران، فرصت کافی جهت پذیرش و سازگاری با آن تغییر داده شود.

اعلام پیش بینی سود قبل از آغاز سال مالی هیچ کجای دنیا مرسوم نیست / امکان جهت دهی توسط مدیران شرکت وجود دارد

وی افزود: اعلام پیش بینی سود قبل از آغاز سال مالی توسط شرکت، در هیچ جای دنیا مرسوم نمی باشد. پیش بینی EPS از سوی شرکت هم ساختار تحلیل در آن بازار را خدشه دار کرده و هم امکان جهت دهی به قیمت سهم توسط مدیران شرکت را میسر می سازد.

در بازاری که چند دهه با پیش بینی EPS فعالیت کرده ، حذف پیش بینی آسان نخواهد بود/ طرح فعلی ایراداتی دارد که بایستی به تدریج برطرف شود

ربیعی ادامه داد : طبیعی است در بازاری که چندین دهه بر اساس پیش بینی EPS فعالیت داشته، چنین تغییری آسان نبوده و در ابتدا مشکلاتی ایجاد خواهد کرد. اما با حذف پیش بینی، در بلندمدت تحلیل ها و تحلیلگران بازار تخصصی تر شده؛ تحلیلگران بر اساس پیش بینی های خود رتبه بندی شده و کارگزارانی هم خواهیم داشت که به صورت حرفه ای در صنایع خاصی تحلیل ها و مشاوره های تخصصی ارائه کنند. ضمن اینکه در آینده تحلیل ها می تواند به عنوان محصول برای تحلیلگران حقیقی و حقوقی درآمدزایی ایجاد نماید. بدون شک عملکرد صندوق ها و موسسات سرمایه گذاری نیز تغییراتی خواهد داشت. در هر حال تاثیر حذف پیش بینی از سوی شرکت ها، در آینده مثبت می باشد؛ اما مسلما طرح فعلی ایراداتی دارد که به تدریج باید برطرف شود و امیدوارم مسوولان امر، قدرت تحمل مخالفت ها را داشته و در جهت بهبود وضعیت تلاش نمایند.

حذف حجم مبنا ، حذف دامنه نوسان و کاهش مدت زمان پروسه افزایش سرمایه دیگر اقدامات مورد نیاز بازار سرمایه است

مدیرعامل گروه فیروزه در خصوص اقدامات موثر و مفید دیگر در بازار سرمایه گفت: به منظور ارتقای بازار سرمایه کشور و نزدیکی بیشتر به بورس های جهانی، اقدامات دیگری نیز باید انجام شود که از جمله این اقدامات می توان به حذف حجم مبنا، حذف دامنه نوسان، و از همه مهمتر کاهش مدت زمان پروسه انجام افزایش سرمایه شرکت ها اشاره کرد. پروسه افزایش سرمایه شرکت ها در ایران حدود ۹ ماه به طول می انجامد؛ در حالی که حتی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه به محض تصمیم گیری مدیران، می توان اقدام به فروش سهم های جدید نمود. کاهش مدت زمان این پروسه، و تسریع و تسهیل دسترسی شرکت ها به تامین سرمایه از بازار نیازمند همکاری و هماهنگی تمامی سازمان ها و ارکان مربوطه خواهد بود. در نظر داشته باشید که امکان جذب سرمایه در کوتاه مدت، مزایای متعددی برای شرکت ها داشته و از نوسانات شدید قیمتی در بازار هم جلوگیری خواهد کرد.

سرعت رشد هزینه ها بیش از رشد درآمد ها ی کشور است / رشد قیمت نفت مسکن موقتی است

ربیعی در ادامه ضمن اشاره به تاثیر قیمت نفت بر اقتصاد کشور، عنوان کرد: پیش بینی قیمت نفت کار دشواری می باشد؛ اما باید در نظر داشت که میانگین قیمت نفت در یک دوره یک ساله مهم است. چنانچه قیمت نفت در محدوده ۷۰ دلار تثبیت شود، برخی از مشکلات برطرف خواهد شد. بودجه ۹۷ با مشکلاتی روبرو می باشد و به نظر می رسد این مشکلات در سال های بعد، پررنگ تر خواهد شد. افزایش قیمت نفت، مسکن موقتی بوده و مشکل تراز بودجه را در بلندمدت رفع نخواهد کرد. سرعت رشد هزینه ها بیش از سرعت رشد درآمد ها است و این مشکل باید با کوچک تر شدن دولت مرتفع گردد.

اقتصاد ما، اقتصاد دولتی است و این دولتی بودن از مهم ترین آفات اقتصادی کشور محسوب می گردد. وضعیت انبساطی یا انقباضی بودن بودجه کشور بسیاری از صنایع را تحت تاثیر خود قرار داده است و برای رفع مشکلات باید به خصوصی سازی توجه بیشتری داشت.

عدم همکاری بانک های بزرگ و متوسط علت اصلی ضعف در ورود سرمایه گذار خارجی است / قوانین و مقررات داخلی و خارجی هم دست و پاگیر هستند

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که “آیا انتظارات در مورد ورود سرمایه گذار خارجی در بازار سرمایه برآورده شده؟” تصریح کرد: در حوزه ورود شرکت های خارجی به کشور و جوینت ونچر و مشارکت در اجرای طرح های توسعه، به موفقیت هایی دست یافته ایم؛ ولی در مورد سرمایه گذاری مستقیم سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه و خرید سهام و ابزارهای مالی، با انتظارات و پیش بینی های قبل از برجام فاصله بسیاری وجود دارد. علت ضعف در این حوزه، عدم همکاری بانک های بزرگ و متوسط بین المللی با ایران و مشکلات در نقل و انتقال پول می باشد. ضمن اینکه قوانین و مقررات، هم در داخل کشور و هم خارج از کشور، برای سرمایه گذاران دست و پاگیر بوده و عملا ورود سرمایه گذاران بزرگ خارجی به بورس کشور، با محدودیت هایی مواجه است.

کامودیتی ها دوره اصلاح در پیش دارند / شرکت هایی که محصولات صادراتی و درآمد ارزی دارند شانس رشد بیشتری دارند

مدیرعامل فیروزه در رابطه با پیش بینی روند آتی بازار و گروه های پیشرو بیان کرد: به نظر می رسد قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی به حدی رسیده که احتمالا یک دوره اصلاح قیمتی در پیش است. البته بازار داخلی شرایط مساعدتری دارد. پس از یک دوره چند سال رکودی در شرکت ها، سال ۹۶، شاهد رشد سودآوری تقریبا ۴۰ درصدی اکثر صنایع و شرکت های کشور بودیم و سال آینده نیز احتمالا این روند تداوم داشته و با رشد سودآوری صنایع، قیمت سهم ها نیز افزایش خواهد داشت. شرایط به گونه ای است که می توان به بهبود و تسریع روند اجرای طرح های توسعه ای شرکت ها هم خوشبین بود و این اتفاق، هم به رشد سودآوری شرکت ها و هم بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک خواهد نمود. کماکان چشم انداز آینده بورس کشور را در بلندمدت مثبت ارزیابی می کنم؛ ولی شرکت هایی که محصولات صادراتی و درآمد ارزی داشته باشند، گزینه های مناسب تری برای سرمایه گذاری خواهند بود.

بازار سرمایه در بلند مدت برتری محسوسی نسبت به بازارهای موازی خواهد داشت

با وجود نوسان مثبت در بازار ارز ، طلا و… معتقدم بازار سرمایه و خرید سهام شرکت های بورسی، در بلندمدت بازدهی بالاتری نسبت به سرمایه گذاری در سایر بازارهای مالی خواهد داشت.

منبع: بورس 7
عناوین برگزیده