تاریخ: ۰۴ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۲۴
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۱۱۳۱۹۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

تلاش برای بازبینی قیمت‌گذاری در زنجیره فولاد ارسال پرینت

می متالز - قیمت‌گذاری در زنجیره فولاد با پیشنهاد مطرح شده برای نرخ‌گذاری این کالا بر اساس فوب خلیج فارس بازبینی می شود.
تلاش برای بازبینی قیمت‌گذاری در زنجیره فولاد   ارسال   پرینت

به گزارش می متالز، احمد خوروش، مدیرعامل فولاد سپید فراب کویر درباره چگونگی معقول‌سازی قیمت فولاد در داخل کشور به خبرنگار روند بورس امروز گفت: هم‌اکنون درباره قیمت‌گذاری‌هایی که می‌شود سازوکاری منطقی و معقول ایجاد شده است.

وی افزود: در کمیته‌های تخصصی متعددی که در وزارت‌ صنعت، معدن و تجارت (صمت) توسط معاونت بازرگانی داخلی به صورت مرتب انجام شد، سرانجام همه افراد به یک جدول و یک اجماعی رسیدند که روز دوشنبه (سوم تیرماه) در ستاد تنظیم بازار مطرح و تصمیم گرفته شد.

فولاد سپید فراب کویر اظهار امیدواری کرد که در اتخاذ این تصمیم، نتیجه کامل و به نفع مصرف کننده نهایی اتفاق بیفتد.

فولاد را بالاتر از قیمت جهانی در داخل نفروشیم

خوروش ضمن طرح این پیشنهاد گفت: قرار است ما فولاد را بالاتر از قیمت جهانی در داخل نفروشیم و سرانجام در مرز قیمت جهانی یعنی قیمت فوب خلیج فارس ایران بتوانیم در داخل ایران و توسط بورس کالا این فولاد فروخته شود تا به این واسطه کنترل‌های لازم انجام شود.

وی اظهار کرد: خوشبختانه بورس کالا هم نسبت به این قضایا تاکنون خوب عمل کرده است و اگر بتواند (که می‌تواند) در آینده وضع را کنترل و هدایت کند تا ۹۵ درصد از تولیدات مواد و وسایل تولید فولاد در داخل کشور تامین شود؛ قادر خواهیم بود از قیمت‌های هیجانی یا قیمت‌های بالاتر از قیمت‌های جهانی جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: این اقدام نیز برای مصرف کننده نهایی نیز یک مزیت است.

مدیرعامل فولاد سپید فراب کویر در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه تعیین نرخ فولاد بر اساس نسبتی از قیمت فوب خلیج فارس آیا لزوم تعیین ضرایب برای سنگ آهن را از میان می‌برد، گفت: ضرایبی که توسط معاونت معدنی وزارت صمت تعیین می شود تقریباٌ همه زنجیره فولاد را به نوعی تاًمین می‌کند، اگر بازبینی درست در این ضرایب انجام شود وضع بهتری را ایجاد می کند.

هدف‌گذاری برای تحقق تولید ۵۵ میلیوت تن فولاد در افق ۱۴۰۴

این فعال صنعت فولاد کشور با اظهار امیدواری از انجام سریع این بازبینی، در پایان تاکید کرد: تاکید بر زنجیره فولاد است که اگر قیمت‌گذاری در زنجیره فولاد به صورت کامل و عادلانه انجام شود، در آینده خیلی نزدیک یعنی سال ۱۴۰۴، با محقق شدن تولید ۵۵ میلیون تن تولید داخلی فولاد، می‌توانیم هد‌ف‌گذاری برای قرار گرفتن کشور جزو ۶ کشور برتر دنیا از لحاظ تولید، صادرات داشته باشیم.

وی با تاکید بر لزوم برخوداری از وضع استحکام و حضور خوب و مؤثر، ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های تامین ارز حاصل از فروش نفت، در آینده معادن و صنایع کشور می توانند تامین کننده ارز برای کشور باشند. موضوعی که در همه کشورهای پیشرفته جهان محقق شده است.

وی به اقدام چین، ترکیه و همه کشورهایی فاقد درآمد نفتی در حمایت کامل از صنایع خود اشاره کرد که این حمایت می‌تواند که در ارز آوری وضع خوبی داشته باشد.

وی یادآورشد: کره جنوبی پایه و اساس فعالیت خود را در حمایت از صنایع خود قرار داده و با به کارگیری این شیوه موفق شده است تا ارزآوری کشورش را تامین کند.

عناوین برگزیده