تاریخ: ۲۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۵
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۱۱۶۴۴۰
سرویس خبر : انرژی
زنگنه:

نفت ایران را نمی‌توان با روش‌های صدسال قبل اداره کرد

می متالز - وزیر نفت با بیان اینکه مسائل نفت کشور را نمی‌توان با روش‌های قدیمی و مربوط به صد سال قبل اداره کرد گفت: قرارداد طرح توسعه و بهره‌برداری میدان نفتی یاران در قالب آی.پی.سی تجمیع شده است و نوع قرارداد تکامل یافته بیع متقابل به شمار می‌رود.
نفت ایران را نمی‌توان با روش‌های صدسال قبل اداره کرد

به گزارش می متالز، وزیر نفت امروز ۲۱ تیرماه در مراسم امضای قرارداد طرح توسعه و بهره‌برداری میدان نفتی یاران گفت: امروز روز خوبی برای صنعت نفت ایران است که قراردادی را برای تکمیل توسعه یک میدان مرزی و مشترک امضا می‌کنیم.

بیژن زنگنه با بیان اینکه در شرایط سختی هستیم و مردم‌مان به دلیل کرونا و تحریم، روزهای سختی را سپری می‌کنند، گفت: ما در صنعت نفت تلاش می‌کنیم تا این فشار را کاهش دهیم، همه مواد اولیه شوینده‌ها و ضدعفونی‌کننده‌ها در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها تولید می‌شود و دستور داده شده تا با اولویت این مواد اولیه در صنعت نفت تأمین شود.

وی با تأکید بر اینکه در این شرایطی که صنعت نفت با معضلاتی روبه‌رو است، سعی می‌کنیم کار و اشتغال مولد را زنده نگه داریم، افزود: اگرچه تولید نفت‌مان کاهش یافته، اما باید ظرفیت تولید را بالا ببریم تا بتوانیم هر زمان که لازم شد، با قدرت بالا وارد بازار شده و سهم خود را احیا کنیم. در هیچ شرایطی تسلیم نمی‌شویم و با قدرت کار خود را انجام می دهیم که این قرارداد نمونه‌ای از آن است.

زنگنه بهره‌برداری از میدان‌های مشترک را یک ضرورت و اصل عنوان کرد و گفت: خوشبختانه امروز در میدان گازی پارس جنوبی در ۲۷ فاز و با حداکثر امکان تولید، برداشت گاز انجام می‌شود. دو فاز دیگر به دلیل تحریم‌ها با تأخیر مواجه شد که شرکت پتروپارس در حال انجام آن است و توسعه دو پالایشگاه باقی مانده که امیدواریم اولین آن امسال وارد مدار شود و پالایشگاه دوم در سال آینده تکمیل شود.

وزیر نفت از تعیین تکلیف تمام میدان های گازی و نفتی مشترک ایران تا پایان این دولت خبر داد و گفت: قرارداد یاران در قالب آی.پی.سی تجمیع شده است. این قرارداد، نوع قرارداد تکامل یافته بیع متقابل سنتی به شمار می‌رود. البته الان به آن سنتی می‌گوییم، چرا که زمانی قرارداد نوینی بود و عده‌ای مخالف آن بودند. هر چه نو هست، عده‌ای با آن مخالفند. عده‌ای مخالف قراردادهای بیع متقابل بودند و تا پای جان برایش ایستادند، اما بعدا که نوع تکمیل‌یافته آن (آی.پی.سی) آمد، گفتند که همان قراردادهای بیع متقابل را انجام دهیم، خب آن هم که پنج سال پیش مخالف آن بودند.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری در این مدل قرارداد دیده شده و بازپرداخت پاداشی که به پیمانکار تعلق می‌گیرد منوط به تولید است، ادامه داد: پاداش در این قرارداد زیر ۲.۵ دلار در هر بشکه است. زمان قرارداد در اینجا ده سال بسته شده است و می‌تواند بیشتر هم باشد. البته از همه مدل‌های قراردادی استفاده می‌کنیم، چرا که مسائل نفت کشور را نمی‌توان با روش‌های قدیمی و مربوط به صد سال قبل اداره کرد و باید روش‌های جدیدی را در نظر گرفت.

وزیر نفت افزود: امروز در دنیا شرکت‌های اکتشاف و تولید صنعت نفت را جلو می‌برند به همین دلیل تصمیم گرفتیم که شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی ایجاد کنیم.

زنگنه با بیان اینکه در قراردادهای EPC و EPD تمام منابع از بازار سرمایه تأمین می‌شود و ۱۰۰ درصد پیمانکاران در این قراردادها ایرانی هستند، گفت: قراردادهایی را در قالب EPC و EPD (طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت) دنبال می‌کنیم و برای اجرای آن بیش از ۶ میلیارد دلار مصوبه از شورای اقتصاد گرفته شده است.

وزیر نفت در پایان خاطرنشان کرد: با همه توان، امید و انرژی برای توسعه میدان‌های نفتی با اولویت میدان‌های مشترک کار می‌کنیم. برای همه میدان‌های نفتی طرح‌هایی را آماده کرده‌ایم و منابع آنها را از بازار سرمایه تأمین خواهیم کرد. در حال حاضر ظرفیت‌سازی برای تولید نفت می‌کنیم و انشالا هر وقت تحریم‌ها برداشته شد، تولید را بالا خواهیم برد.

عناوین برگزیده