تاریخ: ۲۸ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۴۸
بازدید: ۲۸۵
کد خبر: ۱۱۷۶۴۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معاون وزیر صمت:

ایجاد صنایع پایین‌دستی در مجتمع آلومینیوم لامرد تعریف شده است

می متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: ایجاد صنایع پایین دستی در مجتمع آلومینیوم جنوب لامرد واقع در منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان با اعتبار ۷۰۰ میلیون یورو تعریف شده است.
ایجاد صنایع پایین‌دستی در مجتمع آلومینیوم لامرد تعریف شده است

به گزارش می متالز، خداداد غریب پور، شنبه در نشست بررسی توسعه صنایع و معادن استان فارس افزود: پروژه آلومینیوم جنوب لامرد (سالکو) یکی از بزرگترین طرح‌های پایین دستی آلومینیوم خاورمیانه خواهد بود.

وی بیان داشت: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) پذیرفته است که ۳۰ درصد اعتبار صنایع پایین دستی سالکو را تامین کند و برای سایر منابع مورد نیاز به دنبال بهره گیری از سهامدار بخش خصوصی هستیم.

غریب پور ادامه داد: همچنین امسال ۱۷۰ میلیارد ریال برای زیر ساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی لامرد و چهار هزار میلیارد ریال برای احداث اتوبان لامرد به پارسیان پیش‌بینی کردیم.

رییس هیات عامل سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اظهار داشت: از چهار هزار میلیارد ریال اعتبار برای ساخت اتوبان لامرد به پارسیان، نیمی از آن توسط این سازمان و مابقی از سوی وزارت راه و شهرسازی تامین می‌شود.

به گفته وی، احداث اتوبان لامرد به پارسیان، مسافت یک و نیم ساعته کنونی را به ۲۰ تا ۳۰ دقیقه کاهش می‌دهد.

غریب پور، همچنین به طرح دیگر ایمیدرو در شهرستان لامرد اشاره و بیان کرد: به دنبال آن هستیم تا در منطقه ویژه اقتصادی لامرد ۴۵۰ مگاوات برق تولید کنیم که مذاکرات اولیه در این زمینه صورت گرفته است‌.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: استان فارس ۱۲۲ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که سازمان ایمیدرو در حدود ۶۰ هزار کیلومتر مربع از آن عملیات اکتشافی دارد، به عنوان نمونه این سازمان در شرق فارس، ۱۷ معدن دولومیت را شناسایی کرده و یک کنسرسیوم تشکیل داده که این اقدام اتفاق مهمی در فرآوری سنگ‌های هماتیتی در کشور خواهد بود.
غریب پور افزود: همچنین امسال در حوزه زیربنایی، یک هزار میلیارد ریال به جاده خرامه به نی‌ریز اختصاص دادیم که این اعتبار تخصیص داده شده و در مرحله انتخاب پیمانکار است.
وی ادامه داد: ۵۰۰ میلیارد ریال نیز برای انتقال آب به مجتمع فولاد نی‌ریز پیش‌بینی شده که روستاهای مسیر نیز از این آب بهره‌مند خواهند شد.
رییس هیات عامل سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: طرح انتقال آب خلیج فارس به منطقه ویژه اقتصادی لامرد را در دستور کار داریم که قرار است در قالب این طرح ۱۵میلیون لیتر آب انتقال داده شود که از این میزان هشت میلیون لیتر آن به منطقه ویژه لامرد اختصاص داده شود و مابقی آن به دشت‌های لامرد و مُهر تعلق گیرد و در این میان باید وزارت نیرو متعهد به خرید آب برای کشاورزان شود.
غریب پور بیان کرد: سازمان ایمیدرو نیز آماده است که آب را برای سایر صنایع که قرار است در لامرد مستقر شوند پیش خرید کند.
وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت استان فارس در زمینه سیانید سدیم، از سال ۹۸ پیگیری‌های لازم در این مورد انجام شده و این موضوع در مرحله فراخوان و انتخاب سرمایه‌گذار قرار دارد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در زمینه معادن کوچک مقیاس هرچقدر سازمان نظام مهندسی این معادن را به ایمیدرو معرفی کند، تامین مالی آن را در استان فارس انجام می‌دهیم و به فرآوری آن کمک می‌کنیم.
غریب پور افزود: همچنین در زمینه مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز نیز فولادسازی آن در جریان است و برای تامین برخی از تجهیزات مورد نیاز در این حوزه، در پی تمدید تسهیلات خارجی (فاینانس) کشور چین هستیم.
وی ادامه داد: ۱۰۰ میلیون یورو برای توسعه فولاد غدیر نی‌ریز در نظر گرفتیم که رقم قابل توجهی است.
رییس هیات عامل سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: باید یک طرح اقتصادی برای استان فارس تعریف شود تا اتفاقات خوبی در این استان رقم بخورد.
غریب پور بیان کرد: هیچ محدودیتی برای اکتشافات در استان فارس نداریم و می‌توانیم توافق سه جانبه با سازمان صنعت، معدن و تجارت، زمین شناسی این استان و شرکت تهیه و تولید منعقد کنیم و تامین مالی تمام ظرفیت‌های کار اکتشافی را بر عهده گیریم.
وی ادامه داد: سیاست ایمیدرو مبتنی بر این است که عملیات اکتشاف را انجام دهد، زیربنا را مهیا و آن را به بخش خصوصی واگذار کند چرا که قرار نیست دولت وارد بخش تولید شود.
رییس هیات عامل سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اضافه کرد: سرمایه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی ما ۳۵۰ میلیارد تومان است و امسال به ۵۰۰ میلیارد تومان و سال آینده به یک هزار میلیارد تومان می‌رسد.
این مقام مسوول بیان داشت: زمینه برای کمک به تامین مالی معادن کوچک مقیاس استان فارس فراهم است.
معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت با اشاره معادن سنگ‌های تزیینی گفت: در کشور ما بیش از ۹۰۰ معدن سنگ تزیینی ساختمانی فعال وجود دارد که برای حل مشکلات آنان در زمینه صادرات و نوسازی تجهیزات، تامین مالی لازم را انجام می‌دهیم.
غریب پور، در پاسخ به درخواست نماینده مردم شهرستان شیراز در مجلس شورای اسلامی در باره راه‌اندازای دانشکده معدن در این شهر گفت: سازمان ایمیدرو در توسعه بخش معدن و صنایع معدنی فعالیت می‌کند و اساسنامه این سازمان اجازه راه‌اندازی دانشگاه را نمی‌دهد.

شهرستان لامرد در فاصله ۳۶۵ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

عناوین برگزیده