تاریخ: ۳۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۲۴
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۱۱۹۱۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

وضعیت نابسامان ارزی نتیجه سوء‌مدیریت‌هاست/ تولید در کشور مظلوم واقع شده است

می متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه وضعیت فعلی ارز بیشتر از سوء مدیریت داخلی نشات گرفته است، گفت: منابع حاصل از صادرات در شرایط تحریمی می‌تواند با تهاتر به کشور بازگردانده شود.
وضعیت نابسامان ارزی نتیجه سوء‌مدیریت‌هاست/ تولید در کشور مظلوم واقع شده است

به گزارش می متالز، روح‌الله ایزدخواه، با بیان اینکه دلارهای صادراتی را می‌توانیم با تهاتر در حوزه کالاهای مورد نیاز به نوعی به کشور برگردانیم، اظهار کرد: در حال حاضر با وجود محدودیت‌های شدید اعمال شده، ایران با کشورهای بسیاری تجارت داشته و می‌توان از این ظرفیت در مسیر رشد اقتصادی استفاده کرد.

وی با تأکید بر اینکه تهاتر با کشورهای مختلف در زمینه ورود کالاهای مورد نیاز که مشابه تولید داخل ندارد امر مطلوبی است، افزود: اگر کنترل نوع واردات در نتیجه تهاتر به خوبی انجام شود، ضمن تأمین اقلام مورد نیاز کشور  می‌توانیم از عواید صادرات انجام شده بهره ببریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت‌گذاری ارز در خارج از کشور انجام می‌شود یا خیر، تصریح کرد: قیمت‌گذاری‌های فعلی عمدتاً ناشی از ضعف مدیریت داخل است و قواعد و ساختار اقتصادی ما به قیمت‌های فعلی دامن می‌زند.

وی با تأکید بر اینکه دولت در موضوع قیمت فعلی ارز کم‌کاری شدیدی داشته و به نوعی بازار و اقتصاد را با یک رهاشدگی رها کرده است، گفت: ما دچار رهاشدگی در سیاست‌های اقتصادی هستیم که این اکنون مشهود شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه کشورهای خارجی نیز می‌توانند اقتصاد ما را تهدید کنند، افزود: این تهدیدها با محدود کردن معاملات ایران، عدم خرید از کشور ما و تحمیل فشار  ممکن شده است.

ایزدخواه با اشاره به اینکه پارامترهای موجود در داخل در بحث شرایط فعلی ارز تاثیرگذار هستند، گفت: متاسفانه هیچگاه تولید در کشور ما جایگاه واقعی خود را نداشته و اکنون نیز در فضای اقتصاد کلان در دولت و همچنین در مجلس کمتر صحبت از تولید بوده و همه صحبت‌ها پیرامون تنظیم و کنترل بازار است.

وی با بیان اینکه شاهرگ اقتصاد هر کشوری تولید است، افزود: اگر تولید راه بیفتد شرایط خوب شده و وابستگی ما به دلار خود به خود کاهش یافته و بحث‌های سوداگری نیز از بین می‌رود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه با از بین رفتن سوداگری تقاضای کاذب برای ارز نخواهیم داشت، گفت: آنچه در شرایط فعلی محرز است مظلومیت تولید بوده که حتی در مجلس نیز به آن توجهی نمی‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ایجاد کمیسیون ویژه جهش تولید می‌تواند راهگشا در وضعیت فعلی باشد، تصریح کرد: امیدواریم این کمیسیون بتواند موانع جهش تولید را از میان برداشته و به رشد هر چه بیشتر اقتصادی کمک کند.

عناوین برگزیده