تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۳۵
بازدید: ۱۲۷۴
کد خبر: ۱۱۹۳۰۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
مدیر عامل «تدبیر تهویه فرا سرما» عنوان کرد

بی‌ثباتی قیمت‌ها؛ عمده‌ترین چالش صنعت تاسیسات

می متالز - اغلب تعمیرات و بازسازی ساختمان‌ها ناشی از ضعف سیستم تاسیساتی است و از طرفی تاسیسات بی‌کیفیت هزینه‌های انرژی ساختمان را به چند برابر افزایش می‌دهد، به همین دلیل خریداران خانه حساسیت ویژه‌ای روی این موضوع دارند.
بی‌ثباتی قیمت‌ها؛ عمده‌ترین چالش صنعت تاسیسات

به گزارش می متالز، تاسیسات ساختمان، سیستم‌هایی نظیر گرمایش و سرمایش، آب و فاضلاب، گازرسانی، سیستم‌های بهداشتی، برق و روشنایی، تهویه مطبوع و … را در بر می‌گیرد و در صورت اجرای درست و منطبق با مقررات ملی ساختمان، منجر به بهینه‌سازی مصرف انرژی و افزایش طول عمر سازه می‌شود.

ذکر این نکته ضروری است که استفاده از تجهیزات با کیفیت یک روی سکه است و روی دیگر آن اجرا و انتخاب  درست سیستم‌ها با توجه به شرایط ساختمان است. بنابراین در طراحی و اجرای سیستم‌های تاسیساتی عوامل متعددی تاثیرگذار هستند که مهندسان و مجریان طرح حتما باید به آنها توجه کنند. از جمله این موارد می‌توان به شرایط اقلیمی ‌منطقه، نوع معماری ساختمان، شرایط مالی کارفرمای پروژه، وضعیت حرارتی داخل ساختمان و … اشاره کرد. 

محسن پالیزدار، مدیرعامل شرکت «تدبیر تهویه فراسرما» در رابطه با فعالیت این شرکت به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: شرکت ما در سال 1389 با هدف ارائه خدمات تاسیسات ساختمان از جمله خدمات طراحی، مشاوره، تامین، فروش و اجرای تاسیسات مکانیکی و الکتریکی ثبت شد.

وی با بیان اینکه شرکت تدبیر تهویه فرا سرما به هیچ نهادی وابسته نیست و کاملا به صورت خصوصی اداره می‌شود، می‌افزاید: با توجه به میزان سرمایه‌گذاری شرکت خوشبختانه از بدو آغاز به کار توانسته‌ایم خودمان را به بازار اثبات کنیم و امروزه پروژه‌های بسیاری به تیم‌های متخصص ما واگذار می‌شوند. با این وجود وضعیت بازار باعث شده نتوانیم به ایده آل موردنظر برسیم.

پالیزدار خاطرنشان می‌کند: در وضعیت حاضر عمده‌ترین چالش صنعت تاسیسات مربوط به عدم ثبات در قیمت‌ها است. اگر چه قیمت کالاهای تاسیساتی سر به فلک کشیده، اما آنچه صنعت تاسیسات از جمله شرکت ما را دچار مشکل کرده، عدم ثبات قیمت‌هاست. وضعیت آنقدر پیچیده شده که به عنوان مجری تاسیسات ساختمان نمی‌توانیم قیمت مشخصی را به کارفرماها اعلام کنیم. در واقع قیمتی که در پیش فاکتور به کارفرما ارائه می‌شود، با قیمت زمان آغاز به کار فاصله دارد و همین معضل، عقد قرارداد را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است. 

از وی می‌پرسیم که چرا شرکت به کار تولید ورود نمی‌کند پاسخ می‌دهد: چندی پیش تصمیم گرفتیم آبگرمکن خورشیدی با توجه به نیاز بازار و هزینه‌های انرژی تولید کنیم. یک سال کار مطالعاتی و هزینه برای تولید این محصول انجام شد، اما زمانی که به نقطه تولید رسیدیم، بازار به شکلی پیش رفت که عملا تولید این محصول از صرفه اقتصادی خارج شد. به هر حال برخی شرکت‌ها همزمان روی 10 محصول کار مطالعاتی انجام می‌دهند و در نهایت یک محصول را وارد بازار می‌کنند. در این شرایط به‌رغم اینکه 9 محصول دیگر با شکست مواجه شده، اما همین یک محصول تمامی‌ هزینه‌ها را جبران می‌کند، اما واقعیت این است که ما چنین شرایطی نداریم.

پالیزدار با اشاره به اینکه در اجرای تاسیسات ساختمان‌ها اولویت ما برندهای داخلی است، عنوان می‌کند: ما نماینده برخی از برندهای داخلی مانند سوپرپایپ هستیم و به نوعی مشتریان ثابت برخی دیگر از برندها به شمار می‌رویم. بنابراین شرکت‌های دسته دوم هم بیشترین تخفیف را برای ما در نظر می‌گیرند. نکته مهم اینکه اولویت ما استفاده از محصولات باکیفیت داخلی است، چراکه تولیدکننده داخلی باعث اشتغال و رونق اقتصادی کشور می‌شود. چنانچه کالای مورد نیاز ما از طریق داخل برآورده نشود، با توجه به توان مالی کارفرما، سراغ محصولات باکیفیت خارجی می‌رویم. 

مدیرعامل شرکت تدبیر تهویه فرا سرما می‌افزاید: علاوه بر اینکه کار اجرا را بر عهده داریم، در فرآیند کار همواره بهترین مشاور کارفرماها هستیم. بدین معنا که با توجه به شرایط و نیاز ساختمان، سیستم‌های گرمایش و سرمایش را مانند چیلر، فن کوئل، داکت اسپلیت و ... پیشنهاد می‌دهیم. 

وی با اشاره به اینکه عملکرد ما شناسنامه ماست، ادامه می‌دهد: در کشور ما سیستم تضمین کیفیت حداقل در بخش اجرای تاسیسات ساختمان وجود ندارد، اما با توجه به شناختی که بازار تاسیسات از ما دارد و از طرفی تعهد و اعتباری که برای شرکت خودمان قائلم، به بهترین وجه ممکن پروژه را اجرا می‌کنیم، چرا که کار خوب بهترین تبلیغ برای ما به شمار می‌رود. علاوه بر این چنانچه بعد از اجرای پروژه مشکلی ناشی از اشتباه ما پیش بیاید، به سرعت بدون هیچ هزینه ای مشکل را مرتفع می‌کنیم و چنانچه در اثر اشتباه بهره‌برداران پیش بیاید، با دریافت هزینه رفع ایراد صورت می‌گیرد. 

وی در پایان می‌گوید: واقعیت این است که در شرایط حاضر اغلب شرکت‌ها به دنبال حفظ خود در بازار هستند و ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم، اما قطعا تولید یک محصول با راندمان بالا و صرف انرژی کم با هزینه منطقی همواره در دستور کار ما قرار دارد.

عناوین برگزیده