تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۳۵
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۱۱۹۷۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مجری برنامه علمی معدن نظام پایش آزاد:

توسعه متوازن معدن و اقتصاد امری اجتناب‌ناپذیر و مصداق اقتصاد مقاومتی است/ ضرورت برنامه‌ریزی برای ارتقای جایگاه معدن در ایران

می متالز - مجری برنامه علمی معدن نظام پایش آزاد با توجه به مشکلات ناشی از خشک‌سالی و دشواری‌های تولیدات کشاورزی و اعمال تحریم‌های ظالمانه بر صنایع کشور، گفت: تمرکز بر بخش معدن برای رشد و توسعه متوازن اقتصاد ایران امری اجتناب‌ناپذیر و مصداق حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی است. انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی‌های کوتاه، میان و بلندمدت، جایگاه بخش معدن در اقتصاد کشور بیش‌ازپیش تقویت شود و به این امر به‌عنوان یک ضرورت پرداخته شود.
توسعه متوازن معدن و اقتصاد امری اجتناب‌ناپذیر و مصداق اقتصاد مقاومتی است/ ضرورت برنامه‌ریزی برای ارتقای جایگاه معدن در ایران

به گزارش می متالز، علی امیری مجری برنامه علمی معدن نظام پایش آزاد  اظهار کرد: کشور ایران ازنظر موقعیت جغرافیایی و ژئودینامیکی در بخش‌های میانی کمربند کوهزایی موسوم به آلپ - هیمالیا، به‌عنوان یک کمربند شناخته‌شده فلز زایی قرارگرفته است.

وی ادامه داد: این کمربند کوهزایی به لحاظ تشکیل و تنوع ذخایر معدنی از جایگاه ممتازی برخوردار است. همین امر سبب تنوع و گسترش منابع و ذخایر معدنی در ایران نیز شده است. بنابر آمار و اطلاعات موجود، در ایران بیش از ۶۸ نوع ماده معدنی با میزان ذخیره شناخته‌شده‌ای بالغ‌بر ۳۷ میلیارد تن و منابع بالقوه ۵۷ میلیارد تن وجود دارد و ازنظر میزان ذخایر، کشور ایران در بین ۱۵ کشور اول دنیا قرار دارد.

مجری برنامه علمی معدن نظام پایش آزاد عنوان کرد: باوجوداین میزان ذخایر، سهم بخش معدن از GDP کشور چیزی در حدود ۰.۷ درصد است و این میزان با میزان سهم معدن از GDP جهانی که توسط USGS حدود ۵.۱ درصد برآورد شده است فاصله بسیار زیادی دارد. همچنین با توجه به مشکلات ناشی از خشک‌سالی و دشواری‌های تولیدات کشاورزی و اعمال تحریم‌های ظالمانه بر صنایع کشور، تمرکز بر بخش معدن برای رشد و توسعه متوازن اقتصاد ایران امری اجتناب‌ناپذیر و مصداق حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی است. در این راستا انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی‌های کوتاه، میان و بلندمدت، جایگاه بخش معدن در اقتصاد کشور بیش‌ازپیش تقویت شود و به این امر به‌عنوان یک ضرورت پرداخته شود.

وی افزود: برای نیل به اهداف عالی بخش معدن، باید به این بخش به‌عنوان یک زنجیره به‌هم‌پیوسته توجه ویژه مبذول شود. بخش معدن در کل به چهار حوزه اکتشاف، استخراج، فراوری و درنهایت متالورژی قابل‌تفکیک است. برای استفاده حداکثری از ظرفیت بخش معدن، ابتدا باید به بخش اکتشاف به‌عنوان حلقه اول از زنجیره معدن پرداخته شود.

امیری گفت: درواقع شناسایی موقعیت مکانی، مقدار و شکل ذخیره و کیفیت و قابلیت مصرف آن در زمان اکتشاف موردبررسی و مطالعه قرار می‌گیرد. چنانچه این مطالعات از کمیت و کیفیت لازم برخوردار نباشد، عملاً زنجیره ارزش در بخش معدن شکل نخواهد گرفت؛ بنابراین توجه به چالش‌های حوزه اکتشاف در زنجیره مطالعات معدن و تلاش برای حل آن اولویت زیادی خواهد داشت.

مجری برنامه علمی معدن تصریح کرد: به همین خاطر در برنامه معدن در نظام موضوعات پایش آزاد، ابتدا چالش‌های این حوزه موردبررسی قرارگرفته است. در این راستا و با عنایت به اینکه روش‌ها و دانش اکتشاف در سال‌های اخیر در دنیا پیشرفت‌های زیادی داشته و کشور ما از این پیشرفت‌ها چندان بهره‌مند نشده، بنابراین موضوع به‌روز نبودن روش‌ها و دانش مورداستفاده در اکتشافات مواد معدنی در کشور به‌عنوان چالش نخست برنامه علمی معدن مطرح‌شده و در این راستا نزدیک به ۲۰۰ زمینه پژوهشی مرتبط و با رویکرد حرکت به سمت مرزهای دانش درزمینه اکتشاف تعریف و در این برنامه گنجانده‌شده است.

عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند تأکید کرد: برای تکمیل این زمینه‌های پژوهشی، علاوه بر خبرگان معدنی شاغل در معادن مختلف استان کرمان، همکاران عضو هیات‌علمی گروه‌های مختلف فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی نیز مشارکت داشته‌اند و جا دارد از زحمات این افراد قدردانی شود.

عناوین برگزیده
پنج ضلعی مخل فضای کار
وضعیت محیط کسب‌وکار در زمستان ۱۴۰۲ از نظر فعالان اقتصادی زیرمجموعه اتاق بازرگانی بررسی شد

پنج ضلعی مخل فضای کار