تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۱
بازدید: ۷۴۱
کد خبر: ۱۲۰۳۰۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
یک کارشناس حوزه سنگ بیان کرد:

عوارض صادراتی سنگ تزیینی؛ تعطیلی معادن را 10برابر می کند

می متالز - مدیرعامل شرکت صنایع معدنی شهاب سنگ گفت: امروزه با توجه به شرایط رکود اقتصادی، رکود در صنعت ساخت و ساز بیش از بقیه بخش‌ها به چشم می‌خوردو از آنجایی که این صنعت، وابستگی شدیدی به موادمعدنی همچون سنگ‌های تزیینی دارد، در شرایط فعلی کرونا کار را برای ادامه فعالیت معادن سخت تر کرده و عوارض صادراتی نیز تاثیر صدچندان بر عدم بهره وری از این معادن داشته است.
عوارض صادراتی سنگ تزیینی؛ تعطیلی معادن را 10برابر می کند

به گزارش می متالز، حسین نکاحی مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت صنایع معدنی شهاب سنگ در این زمینه گفت: درست است که عوارض صادراتی حاصل از سنگ صادراتی رقم بالایی را به خود اختصاص نمی‌دهد و اثرگذاری چندانی بر درآمد دولت ندارد، اما باعث از بین رفتن موقعیت های شغلی فراوان در این صنعت می‌شود و به جرات می توان گفت که تاثیر ۱۰ برابری روی تعطیلی معادن دارد.

وی با بیان این مطلب افزود: سنگ‌های ساختمانی با رکود بازار و شرایط داخلی کشور ارتباط بسیاری دارند و مانند دیگر موادمعدنی که حتی در شرایط بحرانی کشور شرایط مناسبی دارند، نیست. برای مثال با توجه به اینکه فولاد به عنوان یکی از شاخص های توسعه در هر کشوری مطرح می‌شود در ایران نیز شاهدیم این صنعت با رشد همراه بوده و کمتر تحت تاثیر شرایط اقتصادی کشور قرار می‌گیرد.

به گفته نکاحی، در شرایط فعلی که کرونا نیز در کشور شروع پیدا کرده بازار سنگ تزیینی به شدت کاهش یافته و بسیاری از معادن به سمت تعطیلی رفته اند. از سوی دیگر معادن سنگ تزئینی مانند دیگر مواد معدنی نیستند و شرایط برای آنها متفاوت است. چرا که سنگ تزئینی به صورت سلیقه ای از طرف خریداران انتخاب و خریداری می شود اما برای سایر مواد معدنی شرایط به گونه ای دیگر است. برای مثال فرقی ندارد که تولید مواد معدنی همچون سنگ آهن، سرب و روی و ... در کدام معدن انجام شود. زیرا خریدار مشخصات فنی مورد نظر خود را به تولید کننده ارائه کرده و محصول خود را دریافت می‌کند، اما در سنگ ساختمانی بیشتر بحث سلیقه مطرح است. به این ترتیب که تولید کننده سنگ تزیینی سال‌ها طول می‌کشد تا بازار فروش خود را پیدا کرده و مطابق با سلایق خریداران سنگ را به فروش می رساند.

مدیرعامل شرکت صنایع معدنی شهاب سنگ ادامه داد: در این میان مشکلاتی همچون وضع عوارض صادراتی باعث می‌شود تا صادرکننده بازارهای هدف را که با تلاش فراوان بدست آورده از دست بدهد و از آنجایی که در بسیاری از موارد ممکن است این سنگ مورد علاقه و درخواست بازار داخلی نباشد ضرر و زیان بالایی را به تولیدکننده تحمیل می‌کند.

نکاحی با بیان این مطلب در ادامه افزود: این موضوعی است که باید مورد توجه مسوولان دولتی قرار بگیرد. بنابراین اگر قانونگذاران همچون یک مجری کار و تولید کننده به موضوع نگاه کنند، با مشکلات صادرات آشنا خواهند شد و تصمیمات منطقی تری برای صادرات محصولات معدنی کشور خواهند گرفت.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی کرونا در کشور شیوع پیدا کرده اگر عوارض صادراتی وجود نداشت و یا کاهش می‌یافت، اوضاع برای صنعت سنگ بهبود پیدا می‌کرد. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ مجبور شدند میزان تولید خود را تا ۵۰ درصد ظرفیت کاهش دهند زیرا تولید در شرایط فعلی که با سختی های بسیاری همراه است از توجیه اقتصادی نیز برخوردار نیست.

به گفته وی، در شرایط فعلی که کرونا همه چیز را تحت تاثیر قرار داده، عوارض صادراتی نیز اثرگذاری بسیار بیشتری بر صنعت سنگ کشور گذاشته و منجر به برهم خوردن شرایط شده است. چراکه عوارض صادراتی برای تنها برای آندسته از سنگ‌ها که قیمت بالایی دارد، می‌تواند صادرات را با صرفه همراه کند، اما برای بخش عمده‌ای از معادن سنگ‌های ساختمانی کشور که در سطح متوسط هستند، این عوارض بشدت تاثیر گذار بوده و صادراتشان را سخت می‌کند.

به گفته مدیرعامل شرکت صنایع معدنی شهاب سنگ، برای بهتر شدن شرایط حاکم بر بازار و همچنین معادن سنگ تزیینی، برای مدتی می توان عوارض را صفر و یا کاهش داد و در شرایط بحرانی تصمیمات استراتژیک گرفت. همچنین یکی از موارد مهم دیگری که باید به آن توجه شود در خصوص نحوه دریافت حقوق دولتی از معادن است که باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.

عناوین برگزیده