تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۱۸
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۱۲۰۳۶۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کلنگ زنی اولین کارخانه کنسانتره سنگ آهن آذربایجان‌غربی در بوکان

می متالز - کلنگ اولین کارخانه کنسانتره سنگ آهن آذربایجان غریی در شهرستان بوکان به زمین زده شد و رییس صمت استان در این مراسم گفت: جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی، بازگردانی ارزش افزوده حاصله از استخراج و فروش مواد معدنی به استان و مناطق معدن خیز و ایجاد اشتغال برای افراد بومی در اولویت کاری سازمان است.
کلنگ زنی اولین کارخانه کنسانتره سنگ آهن آذربایجان‌غربی در بوکان

به گزارش می متالز، اولین کارخانه کنسانتره سنگ آهن آذربایجان‌غربی عصر دیروز 5 مرداد ماه با حضور، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، در روستای قالوشیخان از توابع بخش مرکزی شهرستان بوکان کلنگ زنی شد.

این کارخانه کنسانتره سنگ آهن با اعتبار بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی که در دو فاز با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن کنسانتره و سنگ آهن ساخته می شود.

غلامرضا بابایی رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی در این مراسم گفت: جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی، ایجاد و بازگردانی ارزش افزوده حاصله از استخراج و فروش مواد معدنی به استان بخصوص مناطق معدن خیز استان و همچنین استفاده از افراد اهل فن و دارای دانش فنی معدن جهت بهره برداری از معادن و ایجاد اشتغال برای افراد بومی در اولویت کاری سازمان است.

او افزود: معادن آهن با ذخایر خوبی در منطقه وجود دارد ولی نبود یک واحد فرآوری در منطقه و دوری این معادن از واحد های فرآوری مرکز کشور عملاً استخراج و بهره برداری از این معادن را از توجیه اقتصاد دور کرده بود که با راه اندازی این واحد تولیدی بهره برداری از معادن آهن منطقه نیز توجیه پذیر خواهد بود.

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی تأکید کرد: استان ما از دو ظرفیت قوی کشاورزی و معدنی برخوردار است که با استفاده از این دو ظرفیت و مزیت می توان به توسعه اقتصادی رسید و همچنین وجود ذخایر بالای انواع مواد معدنی در استان زمینه جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی را مهیا می کند.

بابایی با اشاره به اینکه در زمینه توسعه صادرات غیر نفتی وبرای جدا شدن کشور از اقتصاد نفتی معادن بهترین جایگزین برای نفت است گفت: معادن یکی از عوامل توسعه کشور است که با ایجاد واحد های فرآوری در منطقه بخصوص در صورت امکان پای معدن هم هزینه نهایی را کمتر می کند و هم در ایجاد اشتغال و ثروت آفرینی که در زندگی مردم محسوس باشد نقش بسزایی ایفا می کند.

در این مجتمع ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد و فاز اول آن در مهرماه سالجاری به بهره برداری خواهد رسید.

گفتنی است؛ سال گذشته نیز بخش خصوصی اولین کارخانه کنسانتره سنگ آهن هماتیتی در بوکان را به روش ثقلی راه اندازی کرده بود.

در آن زمان معدن 24 نوشت؛ کارخانه کنسانتره سنگ آهن بصورت پایلوت از سنگ آهن های هماتیتی به روش ثقلی در بوکان ایجاد شده و محصول این کارخانه کنسانتره ۶۵درصد با اکسید آهن ۴.۵ است. عیار ورودی کارخانه فراوری، سنگ آهن هماتیت با متوسط عیار ۴۵درصد و اکسید آهن دو درصد اعلام شده بود.

مدیرعامل شرکت زمین کاوان غرب ایرانیان که نخستین بار تولید کنسانتره از سنگ آهن هماتیتی به شیوه ثقلی را در استان آذربایجان غربی اجرایی کرده، گفت:‌ این مهم و اجرای طرح در مقیاس صنعتی در معدن قالوی شیخان پیگیری خواهد شد که در فاز نخست به دنبال تولید حداقل 10 هزار تن کنسانتره در ماه یا سالیانه 100 هزار تن محصول هستیم.

منبع: هانا خبر
عناوین برگزیده