تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۳۰
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۱۲۰۴۰۸
سرویس خبر : انرژی

چشم‌انداز تولید سوخت‌های مایع در بحران جهانی کرونا

می متالز - داود یوسفی پاسندی - سازمان اطلاعات انرژی امریکا که اخیرا مطالعات خود را در زمینه تولید انرژی و انواع سوخت‌های مایع مورد بازنگری قرار داده است، تغییر زیادی در برداشت‌های خود نسبت به گذشته درخصوص میزان تولید سوخت‌های مایع در جهان نداده است، اما موضوع اصلی و قابل توجه در این بازنگری، ایجاد احساس بی‌اعتمادی در پیش‌بینی‌های اخیر بوده که عمدتاً ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا و در پی آن کاهش فعالیت‌های اقتصادی در جهان بوده است.
چشم‌انداز تولید سوخت‌های مایع در بحران جهانی کرونا

به گزارش می متالز، همه‌گیری ویروس کرونا موجب شد تا الگوی عرضه و تقاضای انرژی جهان در سال میلادی فعلی دستخوش تغییر شود، بخصوص در مورد نفت خام و دیگر سوخت‌های مایع، این اثرگذاری بیشتر نمایان می‌شود. در پیش‌بینی‌های منابع انرژی بویژه در مورد الکتریسیته، گاز، ذغال‌سنگ و انرژی‌های نو بی‌اعتمادی و عدم قطعیت بیشتر صادق است. قیمت‌های نفت خام که هر روز به‌صورت لحظه‌ای تعیین می‌شود، در ماه می میلادی سال جاری حدودا ۲۹ دلار در هر بشکه بوده است. این درحالی بود که در ماه آوریل قیمت نفت حدوداً ۱۱ دلار در هر بشکه به‌فروش رفته است. کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و کشورهای شریک به علت استوار ماندن به تعهدات خود در خصوص تولید نفت خام، موجب شدند تا قیمت نفت خام برنت در ماه افزایش یابد.

آژانس اطلاعات انرژِی امریکا پیش بینی نمود،که در سه ماه دوم سالجاری میلادی (۲۰۲۰)متوسط قیمت نفتخام به ۳۷ دلار در هر بشکه و در سال میلادی۲۰۲۱ قیمت بطور متوسط تا ۴۸ دلار در هربشکه برسد.براساس پیش بینی بعمل امده، بعلت کاهش موجودیهای نفتی، قیمت نفت خام در سه ماه دوم سال میلادی جاری وتا سال ۲۰۲۱ در جهان افزایش خواهد یافت. سازمان طلاعات انرژی امریکاپیش بینی می نماید که با توجه به سطح بالای موجودی های نفتی وتولید نفت خام از طریق واحدهای یدک پالایشگاه ها، موجب خواهد شد تا فشار برای افزایش قیمت نفت زیادترشود.اما در سال ۲۰۲۱ با کاهش میزان موجودی های نفتی، موجب می شود تا قیمت روند افزایشی رابخود گیرد.

سازمان اطلاعات انرژی امریکا پیش‌بینی کرده که در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، به‌طور متوسط تقاضا برای نفت‌خام و سوخت‌های مایع، تا ۸/۸۳ میلیون بشکه در روز باشد که این رقم معادل ۶/۱۶ میلیون بشکه در روز از رقم عرضه سال گذشته، کمتر است. این کاهش، به‌علت همه‌گیر شدن بیماری کرونا در جهان و فروکش کردن فعالیت‌های اقتصادی در جهان بوده است. با توجه به شعار «در خانه بمانیم»، انتظار می‌رود که مصرف جهانی نفت خام در سه ماهه سوم سال جاری میلادی به رقم ۹/۹۴ میلیون بشکه در روز برسد (حدودا ۷/۶ میلیون بشکه در روز کمتر از سال گذشته). پیش‌بینی سازمان اطلاعات انرژی آمریکا برای رقم متوسط، حدود ۵/۹۲ میلیون بشکه در روز برای کل سال میلادی جاری است. با این وجود حدودا ۳/۸ میلیون بشکه در روز از عرضه سال ۲۰۱۹ در جهان کمتر است.

با این میزان کاهش عرضه سوخت‌های مایع در جهان، طی سال ۲۰۲۰ میلادی براورد تقاضا حدوداً معادل ۶/۹۲ میلیون بشکه در روز است که این رقم کمتری از سال‌های معمولی است. بخشی از کاهش شامل تولید کمترداوطلبانه نفت‌خام توسط کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت خام (اوپک) و همچنین کاهش فعالیت‌های حفاری در ایالات متحده امریکا به‌علت قیمت نفت خام برآورد شده است.

پیش‌بینی می‌شود که میانگین تقاضای نفت خام در سال ۲۰۲۱ میلادی به میزان روزانه ۴/۹۷ میلیون بشکه در جهان باشد.

سازمان اطلاعات انرژی امریکا پیش‌بینی کرده است که موجودی (ذخیره‌سازی) نفت خام در جهان تا ۲/۲ میلیون بشکه در روز برسد. این رقم از ژانویه سال‌جاری میلادی تا ماه می به‌طور متوسط حدوداً ۴/۹ میلیون بشکه در روز بوده است. به علت توقف مسافرت‌ها و محدودیت‌های اقتصادی از ماه آوریل تقاضای نفت خام به شدت کاهش یافته است.

پیش‌بینی‌های به‌عمل آمده برای تقاضای مصرف سوخت‌های مایع ایالات متحده امریکا با کاهش ۶/۴ میلیون بشکه در روز که معادل کاهش ۲۳ درصدی است، مصرف را به رقم ۷/۱۵ میلیون بشکه در روز در سه ماهه دوم سال‌جاری میلادی می‌رساند، به‌طوری‌که در سه ماهه سوم این رقم مصرف نفت‌خام در کشور امریکا به ۴/۱۸ میلیون بشکه در روز و نهایتاً در سال آتی میلادی رقم پیش‌بینی شده ۵/۱۹ میلیون بشکه در روز مصرف نفت خام در کشور امریکا خواهد بود.

به‌علت تعطیلی مسافرت‌ها مصرف سوخت جت در امریکا تا ۶۴ درصد هم کاهش داشته است، اما میزان مصرف سوخت بنزین تا ۲۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد، درحالی‌که فرآورده‌های تقطیری تا ۱۷ درصد با کاهش مواجه بوده‌اند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که مصرف سوخت در امریکا برای سه ماهه سوم سال‌جاری و سال آتی با افزایش همراه است، هر چند این ارقام باز هم از مصرف سال ۲۰۱۹ کمتر به نظر می‌رسد.

تولید نفت خام امریکا از روزانه معادل ۹/۱۲ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۹ به رقم ۴/۱۱ میلیون بشکه در روز در سال جاری رسیده است، به همین علت میزان حفاری در امریکا در کمترین سطح خود از سال ۱۹۸۷ قرار گرفته است. حتی تولید نفت خام امریکا به رقم ۶/۱۰ میلیون بشکه در روز تا ماه مارس ۲۰۲۱ می‌رسد، اما پس از آن با افزایش کمی روبه‌رو خواهد شد.

عناوین برگزیده