تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۲۳
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۱۲۱۴۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سرمایه گذاری های فرهنگیان در پتروشیمی به بار نشست

می متالز - تعداد متانول سازهای عسلویه با تولید پتروشیمی کمیمیای پارس خاورمیانه متعلق به هلدینگ پتروفرهنگ افزایش یافت. این مجموعه که به تازگی به بهره برداری رسیده است هر روز یک میلیون دلار درآمد از محل صادرات این محصول نصیب کشور خواهد کرد.
سرمایه گذاری های فرهنگیان در پتروشیمی به بار نشست

به گزارش می متالز، این شرکت از سال ۹۴ کار اجرایی خود را آغاز کرده و قرارداد ساخت و بهره برداری طرح تولید متانول خود را به صورت قرارداد EPC با TCC چین منعقد کرده و فاینانس این شرکت هم از طریق کشور چین تامین شده است.

علاوه بر این لایسنسور این شرکت هالدور تاپسودانمارک است و ظرفیت تولید آن بالغ بر ۰۰۰,۶۵۰,۱ تن متانول در سال تخمین زده شده است.

ازسویی دیگر گفته می‌شود این شرکت اولین محموله صادراتی خود را در هفته اول تیرماه ارسال کرده و در هفته سوم و چهارم تیرماه نیز دومین محموله صادراتی این شرکت بارگیری خواهد شد.

بنابراظهارات شنیده شده؛ این مجتمع در تلاش است تا با انجام کار مطالعاتی برای احداث بخش پایین دستی و تولید محصولات دیگر از متانول در جهت جلوگیری از خام فروشی گام بردارد که در صورت تحقق این امر می‌توان به درآمدزایی بسیار قابل توجهی دست یافت.

به گفته عباس دولتی زاده مدیرعامل این شرکت، این مجتمع در حال حاضر در موضوع تولید MTO و MTP متمرکز است چراکه از جنس خود پتروشیمی هستند و خوراک محسوب می‌شوند.

دولتی زاده با ذکر مثالی تاکید دارد: اگر MTO تولید ‌کنیم از متانول میتوانیم الفین تولید کنیم و از الفین‌ها اجزای مختلف آن از جمله پلی الفین‌ها را تولید  و از جمله به پلی پروپیلن  برسیم.یا با MTP متانول مستقیماً به پروپیلن برسیم که قیمت بالایی دارد و نیاز جهانی خوبی هم دارد.

این درحالی است که بررسی های اولیه برای تحقق این امر در حال انجام است و با توجه به تاکید هلدینگ پتروفرهنگ بر انجام این امر میتواند این هلدینگ را به یکی از بزرگترین هلدینگ‌های پتروشیمی کشور بدل کند. چراکه اغلب پتروشیمی‌های تولیدی این هلدینگ چه آنان که در حال تولید هستند و چه آنان که به زودی وارد مدار خواهند شد متانول ساز هستند و این نکته از نگاهی مثبت می‌تواند با تبدیل شدن به محصولات دیگر علاوه بر درآمدزایی بیشتر برای این هلدینگ از خام فروشی نیز جلوگیری کند که قطعا این امر می‌تواند یک حرکت ملی تلقی گردد.

بنابراین باید گفت شرکت پتروشیمی کیمیا پارس خاورمیانه آغازگر تحولی بزرگ در صنعت پتروشیمی خواهد بود که این امر از نظر ملی از اهمیت بسزایی برای کشور برخورداراست.

عناوین برگزیده