تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۳۸
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۱۲۱۴۷۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

هزینه کرد سه میلیون دلاری شرکت گرجستانی در معدن مس سوناجیل هریس

می متالز - فرماندار هریس با اعلام اینکه شرکت سرمایه گذار گرجستانی در محدوده معدن مس سوناجیل ۱۵ میلیون دلار سرمایه گذاری خواهد کرد، گفت: بیش از ۳ میلیون دلار تا به امروز برای مطالعه و اکتشاف این طرح هزینه شده است.
هزینه کرد سه میلیون دلاری شرکت گرجستانی در معدن مس سوناجیل هریس

هزینه کرد سه میلیون دلاری شرکت گرجستانی در معدن مس سوناجیل هریس

به گزارش می متالز، علیرضا خاکپور روز چهارشنبه در جلسه بررسی روند فعال سازی معادن طلا و مس سوناجیل شهرستان هریس افزود: این شرکت پس از اخذ استعلام های قانونی نسبت به تجهیز کارگاه و احداث کارخانه فرآوری طلا و مس اقدام خواهد کرد و اگر مشکلی پیش نیایید در ۱۸ ماه آینده شاهد افتتاح کارخانه خواهیم بود.

وی با اشاره به اهمیت اکتشاف و توسعه کانی های فلزی و غیرفلزی به عنوان صنایع مادر و تغذیه کننده صنایع پایین دستی، وجود معادن غنی مس و طلا در شهرستان هریس را زمینه ساز توسعه و تحول عظیم در منطقه و محرک اقتصادی مناسبی برای ایجاد اشتغال و افزایش سطح درآمدی مردم منطقه دانست.

فرماندار هریس با اشاره به حجم بالای ذخیره معادن شهرستان هریس، اعلام کرد: با راه اندازی مجتمع معدنی سوناجیل برای یکهزار نفر از افراد متخصص و نیروی کاربومی، اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه طی ۶ ماه آتی بایستی تمامی مجوزها و مطالعات زیست محیطی در این مجموعه به اتمام برسد، مساعدت ادارات شهرستان هریس به منظور تسریع در اعطای مجوزهای قانونی به ویژه از سوی ادارات حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان  به منظور شروع عملیات اجرایی از جمله تملک اراضی، تجهیز کمپ و شروع باطله برداری و در نهایت استخراج طلا و مس را خواستار شد.

خاکپور از روسای ادارات خواست با دوری از اقدام جزیره ای، تعامل بین بخشی را سرلوحه کار خود قرار داده و موانع حضور سرمایه گذاران را رفع کنند، زیرا که وجود درک مشترک درباره رونق اقتصادی مبتنی براستخراج معادن، باعث جهش اقتصادی شهرستان خواهد شد.

وی با اعلام اینکه مجموعه آزمایشگاهی این معدن به همراه تجهیزات موردنیاز از خارج خریداری شده است و در سایت آزمایشگاهی هریس موجود می باشد، تسریع در اتمام این مجموعه آزمایشگاهی را ضروری دانست .


احمد محرم زاده نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی هم گفت: معدن متعلق به این منطقه است و بایستی مردم منطقه از این نعمت خدادادی سهمی در جهت اشتغال و رونق تولید داشته باشند.

وی با بیان اینکه فقط خرابی جاده ها و مشکلات زیست محیطی معدن مس سونگون دامن گیر اهالی شهرستانهای اهر و هریس شده است، گفت: بایستی مسئولین شرک ملی مس ایران پاسخگوی مطالبات مردم منطقه باشند.

وی گفت: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی کارها و پروژه های بسیار بزرگی در منطقه انجام یافته است اما در مقام مقایسه با سایر نقاط ایران این عقب ماندگی ملموس است چرا که میانگین درصد بیکاری کشور ۸.۷ و استانی ۱۰.۶ درصد برآورد شده است اما این شاخص در اهر ۱۵.۱ و هریس ۱۱.۹ درصد است و این نشان از عدم توجه به این منطقه دارد.

به گزارش ایرنا، در سال ۱۳۹۲ مراحل اداری و ثبت معدن مس سوناجیل هریس توسط شرکت عقاب طلایی ارسباران شروع شد.
در سال ۱۳۹۴ پس از توافق این شرکت با شرکت مشترک جهان زرجویان ارسباران و مرکز اکتشافات زمین شناسی (شرکت گرجی ) و انتقال پروانه اکتشافی سوناجیل، عملیات اکتشافی در محدوده معدنی شروع شد.
بر اساس اعلام مسوولان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ۳۰ درصدی ذخایر مس کشور در این استان به ویژه در منطقه ارسباران قرار دارد.
شهرستان هریس با حدود ۷۰هزار نفر جمعیت در منطقه ارسباران و در ۶۵ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

عناوین برگزیده