تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۷:۱۱
بازدید: ۶۹۶
کد خبر: ۱۲۱۵۱۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
توسط محققان شرکت رایکا صنعت افرند؛

راه اندازی خط تولید پودر آلفا آلومینا کاملا بومی در اصفهان

می متالز - محققان شرکت دانش بنیان رایکا صنعت افرند مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با دستیابی به تکنولوژِی تولید پودر آلفا آلومینا موفق شدند فاز آلفا آلومینا را در دمای کمتر از ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد تولید کرده و حالا هم توانستند اولین خط تولید آن را با ظرفیت روزانه ۵۰۰ کیلو گرم راه اندازی کنند.
راه اندازی خط تولید پودر آلفا آلومینا کاملا بومی در اصفهان

به گزارش می متالز، محققان شرکت دانش بنیان رایکا صنعت افرند مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با دستیابی به تکنولوژِی تولید پودر آلفا آلومینا موفق شدند فاز آلفا آلومینا را در دمای کمتر از 1200 درجه سانتی گراد تولید کرده و حالا هم توانستند اولین خط تولید آن را با ظرفیت روزانه 500 کیلو گرم راه اندازی کنند.

سعید قربانی رئیس هیات مدیره این شرکت، گفت: شرکت رایکا صنعت افرند در سال 1395به منظور فعالیت در زمینه تولید و گرانوله‌سازی انواع پودرهای سرامیکی تاسیس شد و راه پر فراز و نشیب رشد و پیشرفت در این عرصه را به منظور کسب تجربه و خدمت به پیشرفت تکنولوژی در کشور با همراهی مدیران و متخصصین در زمینه سرامیک‌های پیشرفته پیموده است.

وی با بیان این که به دنبال تحقیقات گسترده و با اطلاع از این که یکی از کمبودها و بطور کلی نیازهای اساسی کشور بویژه در شرایط تحریم گریدهای خاص پودر آلومینا می باشد، اظهار کرد: با بررسی ها و برطبق گزارشات موجود مشخص شد میزان مصرف آلومینا در تمامی گرید ها در ایران  سالانه در حدود 700 هزار تن است.

رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان رایکا صنعت افرند، افزود: به دنبال دستیابی به تکنولوژی تولید پودرهای آلومینا، محققان ما در سال 1397 برای دستیابی به تکنولوژی تولید پودر آلفا آلومینا در کشور تحقیقات گسترده تری را آغاز کردند.

قربانی با اشاره به این که اهمیت ویژه پودر آلفا آلومینا به دلیل داشتن خواص حرارتی، شیمیایی و مکانیکی منحصر بفرد آن است، افزود: پودر آلفا آلومینا در همه دنیا کاربردهای وسیعی هم در زمینه های مختلف مانند کاشی و سرامیک، نسوز، پولیش، رنگ و رزین، پلیمر، قطعه سازی و بسیار صنایع مهم دیگر دارد.

وی سپس به جایگاه خاص ایران به دلیل دارا بودن صنایع کاشی و سرامیک و چینی آلات اشاره کرد و گفت: این موضوع خود باعث مصرف بسیار بالای پودر آلفا آلومینا در کشور شده است.

قربانی خبرداد: شرکت رایکا صنعت افرند با تکیه بر دانش فنی و پشتوانه علمی و تجربه بسیار بالای متخصصین خود در سال 1397 موفق به تولید این محصول در مقیاس آزمایشگاهی شد.

این محقق با تصریح این که آلومینا در فازهای بسیار مختلفی وجود است، بیان داشت: اما فاز آلفا به دلیل خواص بسیار منحصر به فرد آن بیشترین کاربرد را دارد؛ فاز آلفا در دمای 1400 درجه سانتی گراد به صورت کامل تشکیل می شود.

 

رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان رایکا صنعت افرند، خبرداد: شرکت رایکا صنعت افرند با پشتوانه علمی و دستیابی به تکنولوژیهایی در زمینه تولید پودر آلفا آلومینا به این تکنولوژی دست یافت که فاز آلفا آلومینا را در دمای کمتر از 1200 درجه سانتی گراد نیز تولید کند، این دستاورد مهم نیز باعث افزایش بازدهی اقتصادی این طرح شد.

قربانی با بیان این که محصولی با ویژگی منحصر بفرد که کشور بسیار نیاز دارد،  اظهار داشت: پس از دستیابی به این تکنولوژی، طراحی های اولیه ای به سرعت انجام گرفت و اقدام به ساخت خط تولید این محصول با ظرفیت اولیه 150 تن پودر آلفا آلومینا در سال نمودیم که خوشبختانه در سال 1399 این طرح به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: این خط تولید از حدود یک ماه قبل راه اندازی شده و روزانه به طور میانگین 500 کیلوگرم از این محصول تولید می شود.

قربانی تصریج کرد: شرکت رایکا صنعت افرند توسعه این پروژه را در دستور کار دارد و با طراحی هایی که در حال انجام است توسعه حجم تولید این محصول به 15 هزارتن در سال را خواهیم داشت.

رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان رایکا صنعت افرند، افزود: بر طبق برآوردها و اقداماتی که انجام داده ایم توسعه حجم تولید این محصول به 15 هزارتن در سال سال آینده محقق می شود که در کنار به کارگیری 50 تا 80 نفر نیروی کار بطور مستقیم از خروج 150 میلیون دلار ارز در هر سال هم جلوگیری خواهد شد.

وی یادآور شد: آقای دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در سفر اخیر به اصفهان با حضور در شهرک علمی و تحقیقاتی از خط تولید پودر آلفا آلومینا بازدید کرد.

برای مشاهده ی فیلم کلیک کنید.

عناوین برگزیده