تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۱۳
بازدید: ۳۶۴
کد خبر: ۱۲۱۵۶
سرویس خبر : انرژی
اولویت وزارت نیرو در هرمزگان؛

تأمین آب شرب با شیرین‌سازی آب دریا

می متالز - وزیر نیرو با حضور در شهرستان میناب و تأکید بر این نکته که هم‌اکنون 4 طرح بزرگ آب و برق در استان هرمزگان همچون سد و نیروگاه در دست اجرا یا آماده افتتاح داریم، گفت: تلاش ما این است که بخش اعظم آب شرب استان هرمزگان را با شیرین‌سازی آب دریا از طریق احداث آب شیرین‌کن تأمین کنیم.
تأمین آب شرب با شیرین‌سازی آب دریا

به گزارش می متالز، دوشنبه هفته گذشته در بازدید خبرنگاران از پروژه سد سرنی و بررسی پیشرفت روند کاری این سد، رضا حسینی مجری طرح احداث سد سرنی در شهرستان میناب استان هرمزگان با تاکید بر این که یکی از مقوله‌های مهم و تأثیرگذار برای اه اندازی سد، توجه به اقلیم و بارندگی است، گفت: بنابراین که اگر بارندگی همانند سال گذشته انجام شود فصلِ تر سال آینده سامانه تکمیل شده و آماده بهره برداری است.

مجری طرح احداث سد سرنی، بهترین زمان آبگیری سد را پیش از فصل ِ تر و همچنین تکمیل نهایی سازه دانست و توضیح داد: اردیبهشت و خردادماه را می توان بهترین زمان برای آبگیری سد اعلام کرد.

این مقام مسئول افزود: تجهیزات مربوط به خط سامانه انتقال و سد و همچنین مهندسان و متخصصین عملیاتی و ناظر کاملا ایرانی است فقط در بخش ابزار دقیق از نماینده ایتالیا در ایران استفاده می‌شود.

حسینی تعداد نفرات مشغول بکار در این پروژه را ۶۰۰ نفر اعلام کرد و ادامه داد: پیش بینی می‌شود در شرایطی که سد و سامانه انتقال زودتر به بهره برداری برسد بتوانیم از تصفیه خانه قدیمی میناب نیز استفاده کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: هزینه سامانه انتقال آب رقم ۴۴ میلیارد تومان را به خود تخصیص داده است در حالی که اعتبار تصفیه خانه ۷۸ میلیارد تومان و میزان اعتبار مورد نیاز برای احداث سد نیز۱۰۰ میلیارد تومان است که یکی از بانک‌ها تامین آن را بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه کار ما طبق برنامه ریزی انجام شده صورت گرفته است و خط انتقال و احداث سد تا شهریور سال آینده تکمیل می‌شود، تصریح کرد: تصفیه خانه مربوط به این سد نیز تا ۲ سال آینده به طور کامل نهایی می‌شود.

حسینی اظهار داشت: پروژه احداث سد سرنی شامل سامانه انتقال، تصفیه خانه و یک سد است که طول سامانه ۳۸ کیلومتر و جنس لوله آن جی آر پی به قطر یک متر و ضخامت ۱۳ میلیمتر است که قادر است یک متر مکعب آب شرب در ثانیه را انتقال داده و همچنین ۱۲ میلیون متر مکعب آب منطقه را در سال تامین کند.

حسینی درپایان اشاره کرد:  عملیات اجرایی این پروژه از آبان ماه سال گذشته آغاز شده و اکنون پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی را به خود اختصاص داده است. به این ترتیب می‌توان گفت تنها ۲.۷ کیلومتر اقدامات فیزیکی آن باقی مانده است.

همچنین در این مراسم، علیرضا مدیح، مدیر اجرایی پروژه سدسرنی نیز در این مراسم اشاره کرد: تصفیه خانه به ظرفیت 2 متر مکعب احداث می‌گردد که یک متر مکعب از سد سرنی و یک متر مکعب از سد میناب آب دریافت کرده و تصفیه کامل خواهد کرد.

مدیر اجرایی پروژه سدسرنی، هدف از اجرای این طرح را برنامه ریزی تامین بخشی از نیاز شرب منطقه به میزان ۱۲ میلیون مترمکعب در سال، حفظ تعادل سفره آب زیرزمینی و محیط زیست با تامین ۴.۳ میلیون مترمکعب در سال عنوان کرد.

همچنین هم‌زمان با سفر حجت‌الاسلام دکتر "حسن روحانی" رئیس جمهوری و "رضا اردکانیان" وزیر نیرو به استان هرمزگان، مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب شهر "رودان" و فاز سوم آبرسانی به روستاهای قشم با دستور رئیس‌جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح و عملیات اجرایی تصفیه خانه آب بندر عباس از سد سرنی و احداث ساختمان سد گابریک آغاز شد.

بر اساس این گزارش، مدول اول تصفیه خانه فاضلاب شهر رودان به ظرفیت 7 هزارو 258 متر مکعب در شبانه روز به همراه 30 کیلومتر شبکه جمع آوری اصلی و فرعی با اعتباری بالغ بر 300 میلیارد ریال از محل منابع عمومی احداث شده و فاز سوم آبرسانی به روستاهای قشم نیز که با اعتباری بالغ بر 450 میلیارد ریال از محل منابع عمومی و صندوق توسعه ملی اجرایی شده است، تأمین آب مورد نیاز 35 روستا را در برنامه دارد.

برای پروژه‌های تصفیه خانه آب بندرعباس از سد سرنی و احداث ساختمان سد گابریک که عملیات اجرایی آنان امروز آغاز شده است در مجموع 2 هزار و 550 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است و قرار است این طرح‌ها در سال 1399 به بهره برداری برسند.

میزان اعتبار طرح تصفیه خانه آب بندرعباس از سد سرنی با ظرفیت 2 مترمکعب در ثانیه، 750 میلیارد ریال است که از محل بانک توسعه اسلامی تأمین اعتبار می‌شود و برای احداث ساختمان سد گابریک که تأمین 28.9 میلیون متر مکعب آب برای مکران را در دستور کار دارد اعتباری معادل 1800 میلیارد از محل اعتبارات توسعه مکران در نظر گرفته شده است.

بر اساس این گزارش، طرح‌های تصفیه خانه آب بندرعباس از سد سرنی، فاز اول سامانه نمک زدایی (آب شیرین کن 100 هزار متر مکعبی بندرعباس) آبرسانی به شهر بشاگرد از سد جگین، 14 مجتمع آبرسانی روستایی، تصفیه خانه فاضلاب شهر میناب، تکمیل پست‌های برق اژبیان، پیامبر اعظم و فرهنگ میناب و طرح کمک به تأمین برق شهرستان ابو موسی از جمله طرح‌هایی هستند که در استان هرمزگان در حال اجرا هستند.

همچنین دو طرح ویژه شامل طرح فاضلاب بندرعباس با هدف افزایش جمعیت تحت پوشش به 760 هزارنفر و نیروگاه هرمزگان (سیریک) با هدف تأمین برق به میزان 1400 مگاوات در این استان با مجموع اعتباری بالغ بر 76 هزار میلیارد ریال در دست اجرا است.

میزان اعتبار طرح فاضلاب بندرعباس که قرار است در سال 1399 به بهره برداری برسد، 7 هزار میلیارد ریال است که از محل تقویت اعتبارات طرح و یا ایجاد ردیف جدید خرید تضمینی پساب در نظر گرفته شده و برای نیروگاه سیریک نیز که قرار است در سال 1400 به بهره برداری برسد، اعتباری بالغ بر 69 هزار میلیارد ریال از محل فاینانس روسیه در نظر گرفته شده است.

در ادامه  به گزارش پاون، با حضور وزیر نیرو در شهرستان میناب و تاکید بر این نکته که هم‌اکنون 4 طرح بزرگ آب و برق در این استان همچون سد و نیروگاه در دست اجرا یا آماده افتتاح داریم ، گفت: تلاش ما این است که بخش اعظم آب شرب استان هرمزگان را با شیرین‌سازی آب دریا از طریق احداث آب شیرین‌کن تامین کنیم.

وی ادامه داد: در وضعیت کنونی رویکرد برنامه های ما سازگاری با کم آبی است نه مقابله با خشکسالی؛ زیرا خشکسالی در سرزمین ما نهادینه شده و ناچاریم بپذیریم که ایران کشوری خشک و کم بارش است.

وزیر نیرو ادامه داد: تامین آب شرب به عنوان اولویت نخست وزارت نیرو محسوب می‌شود و ما باید راهکاری مناسب و صحیح برای شرایط موجود بیندیشیم.

اردکانیان تصریح کرد: منطقه شرق استان هرمزگان جایگاه ویژه ای برای ما دارد و هم‌اکنون 4 طرح بزرگ آب و برق در این استان همچون سد و نیروگاه در دست اجرا یا آماده افتتاح است.

وزیر نیرو تصریح کرد: ما دغدغه‌های مردم منطقه میناب و رودان در رابطه با افت سفره‌های زیرزمینی و منابع آبی را به حق می دانیم و به همین دلیل تمام تلاش ما این است که بخش اعظم آب شرب استان هرمزگان را با شیرین‌سازی آب دریا از طریق احداث آب شیرین‌کن تامین کنیم.

وی افزود: راه اندازی آب‌شیرین‌کن بندرعباس باعث خواهد شد که استفاده از حجم آب سد استقلال میناب و ظرفیت آب دشت میناب کاهش یابد.

همچنین روز پنج شنبه وزیر نیرو با حضور  در نخستین اجلاس «هم‌اندیشی با متخصصان علوم آب و محیط‌ زیست» که با هدف تعامل موثر وزارت نیرو و صاحب نظران حوزه آب و محیط زیست در پژوهشگاه نیرو ، گفت : در هفته جاری پیشنهاد کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مصوب شد که این کارگروه آغاز دوره نسبتا جدیدی در مساله آب کشور است.

وی اضافه کرد: در این دوره، از ذکر برخورد با شرایط کم‌آبی و خشکسالی که در افکار عمومی به عنوان دوره‌های کوتاه‌مدت و بازه زمانی محدود متبادر می‌شود، پرهیز شده و این کارگروه بدون محدودیت زمانی فعالیت خواهد کرد.

اردکانیان ادامه داد: در این کارگروه از تقسیم کردن موضوع آب به منظور ساده‌سازی به بخش‌های مختلف و خلاصه شدن آب به عنوان ماموریت سازمانی برای هر دستگاه پرهیز می‌شود تا عملا همه ذی‌نفعان در سازمان دولت تعریف شوند و در این وضعیت تصمیم‌گیری‌ها یکپارچه ‌شود.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده