تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۱۷
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۱۲۱۷۱۷
سرویس خبر : انرژی
معاون وزیر نفت خبر داد:

سهم ۱۲۰ درصدی پتروشیمی‌ها در تامین ارز مورد نیاز طی ۴ ماهه سال جاری

می متالز - معاون وزیر نفت ‌از تعهد ۱۲۲ درصدی پتروشیمی ها طی سال ۹۸ برای عرضه ارز در سامانه نیما خبر داد و گفت: در ۴ ماه اول سال نیز پتروشیمی‌ها ۱۲۰ درصد ارز مورد نیاز را تامین کردند.
سهم ۱۲۰ درصدی پتروشیمی‌ها در تامین ارز مورد نیاز طی ۴ ماهه سال جاری

به گزارش می متالز، بهزاد محمدی درباره تعهد پتروشیمی‌ها برای عرضه ارز در سامانه نیما گفت: این تعهدات طی سال ۹۸ حدود ۷.۲ میلیارد دلار بوده اما ۸.۵ میلیاد دلار فراتر از آن عرضه شده که نشان‌دهنده تعهدی ۱۲۲ درصدی بوده است. در ۴ ماهه اول سال نیز پتروشیمی‌ها فراتر از تعهد عمل کرده‌ و ۱۲۰ درصد ارز مورد نیاز را تامین کرده اند.

وی ادامه داد: فاصله از خام‌فروشی یکی از اقدامات مهم در صنعت پتروشیمی بوده به طوری که در سال ۹۸ میزان خوراکی که از پالایشگاه‌های گاز،‌ نفت و طرح‌های ان جی ال دریافت کردیم معادل ۳۲.۵ میلیون تن یا۸۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز بوده است. با توجه به تحقق جهش دوم که در آن ۲۷ طرح را تعریف کردیم تا پایان ۱۴۰۰ این عدد به ۱.۶ میلیون بشکه نفت در روز افزایش پیدا می‌کند به این معنا که از سال ۹۸ تا پایان ۱۴۰۰ خوراک پتروشیمی ۱۰۰ درصد افزایش را تجربه خواهند کرد که درآمدی معادل ۲۵ میلیارد دلار به همراه دارد.

این مقام مسوول افزود: جهش سوم نیز که طی آن ۲۸ طرح تا سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد،‌ ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی را به ۱۳۳ میلیون تن در سال می‌رساند که درآمد ۳۷ میلیارد دلاری در پی خواهد داشت. اکنون ۳۳۳ گرید محصول پلیمری و ۴۰ نوع محصول شیمیایی در صنعت پتروشیمی تولید می‌شود. در جهش دوم پتروشیمی علاوه بر افزایش گریدهای پلیمری،‌ ۱۵ نوع محصول شیمیایی به سبد پتروشیمی اضافه می‌شود. در جهش سوم نیز عدد ۵۵ نوع محصول شیمیایی به ۶۸ نوع ارتقا پیدا می‌کند و محصولات پلیمری نیز متنوع‌تر خواهد شد.

محمدی عنوان کرد: فرمول خوراک پتروشیمی‌ها با کاهش قیمت نفت متعادل می‌شود و از همین رو مشکلی در این زمینه نداریم. تنها مشکل خوراک اتان بود که قیمت آن تا حدی با بازار هماهنگ نشد اما با مساعدت وزیر در ۵ ماه اول سال تخفیف بیشتری قایل شدیم تا برای فروش مشکلی به وجود نیاید. از زمان شیوع کرونا پتروشیمی‌ها در بحث تامین و تهیه مواد ضدعفونی‌کننده به شدت فعال بودند و کل نیاز را تامین  کردند. در حوزه پلیمرها نیز توانستیم هر مقدار که بازار داخلی نیاز داشت تولید کنیم.

وی اضافه کرد: با کاهش قیمت نفت طی ماه‌های گذشته درگیر شوک قیمتی در اواخر و اوایل سال گذشته و جاری شدیم اما اکنون قیمت‌ها به سمت تعادل و بهبود حرکت می‌کند با این حال نسبت به سال ۹۸ قیمت ها ۲۷ درصد کاهش پیدا کرده و روی درآمد تاثیر مستقیم خواهد گذاشت اما ارز تعهد شده به بانک مرکزی در سامانه نیما تامین شده است.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده