تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۰۰
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۱۲۲۵۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل بورس تهران خبر داد:

نقدشوندگی دارایی ۴۰۰ هزار سهامدار خراسان جنوبی/ معاملات دونوبته ۵ صنعت مهم

می متالز - مدیرعامل بورس تهران با اشاره به قابلیت نقدشوندگی دارایی ۴۰۰ هزار سهامدار سرمایه گذاری خراسان جنوبی و دو نوبتی شدن زمان معاملات گفت: دو صنعت خودرویی و بانکی در نوبت صبح و سه صنعت پرتراکش به بعداز ظهر منتقل می شوند.
نقدشوندگی دارایی ۴۰۰ هزار سهامدار خراسان جنوبی/ معاملات دونوبته ۵ صنعت مهم

به گزارش می متالز، علی صحرائی در مراسم آغاز معاملات شرکت سرمایه گذاری استان خراسان جنوبی گفت: امروز شاهد بازگشایی نماد اولین شرکت سرمایه گذاری استانی با نماد "وسخراج" در تابلو دوم بورس تهران هستیم. سهام این شرکت ها در راستای اجرای اصل 44 به بیش از 49 میلیون سهامدار عدالت ارائه شد.

وی افزود: آن دسته از مشمولینی که روش سرمایه گذاری غیر مستقیم را انتخاب کردند در استان های 31 گانه توزیع شدند و سرمایه و ارزش پرتفوی این شرکت ها با مصوبه ستاد سهام عدالت و تصویب شورای عالی بورس در 31 تیر ماه افزایش پیدا کرد. این شرکت ها ملزم به ارائه گزارش به حسابرس  هستند و با ثبت سرمایه در بورس تهران درج نماد شده و تحت ضوابط و مقررات قانون تجارت اداره می شوند و ارکان اجرایی آنها می توانند در پروژه های ملی و حتی بین المللی سرمایه گذاری کنند.

این مقام مسوول ادامه داد: مشمولینی که سهامدار این شرکت ها هستند برحسب تمایل می توانند سهم را مدیریت یا دارایی را به فروش برسانند. پرتفوی شرکت های سرمایه گذاری استانی از صنایع خوب تشکیل شده و به نوعی سبد متنوعی از سهام است و در این راستا مذاکراتی با بانک ملی و سایر بانک ها انجام شده تا سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی وثیقه دریافت کارت اعتباری باشد.

صحرائی عنوان کرد: امروز دارایی 400 هزار سهامدار شرکت سرمایه گذاری استانی خراسان جنوبی قابلیت نقد شوندگی پیدا کرد و ارزش آن مشخص شد. مزیتی که برای شرکت های سرمایه گذاری استانی در نظر گرفته شده این است که با قیمت های نزدیک به NAV توسط صندوق توسعه بازار، بازارگردانی می شوند که تضمینی بر نقدشوندگی سهام آنها در بورس است.

وی درخصوص موضوع معاملات دو نوبتی شدن زمان معاملات بورس تهران نیز گفت: سرعت گسترش بازار طی یک سال اخیر و رشد مشارکت کنندگان منجر به افزایش حجم و بار هسته معاملات شد. برای حل مشکل ایجاد شده اقدامات کوتاه و بلند مدت در دستور کار قرار دارد. روش کوتاه مدت و در دسترس تقسیم زمان معاملاتی بود. طبق بررسی های انجام شده بیشترین حجم معاملات به صنایع خودرو، بانک، پالایشگاهی، فلزات اساسی و هلدینگ چند رشته ای اختصاص دارد.

مدیرعامل بورس تهران گفت: جمع بندی بر این شد تا معاملات از 8:30 تا 11 و 11:30 تا 15 انجام شود. از پنج صنعت مورد اشاره سه گروه هلدینگ چند رشته ای، فلزات اساسی و پالایشی ها به نوبت بعداز ظهر منتقل می شود و گروه دوم در نوبت صبح باقی می ماند. این رویکرد موقت است و در مرحله بعدی و تا سه ماه آینده، معاملات بورس تهران بر اساس گروه های دوگانه در دو سامانه معاملاتی مختلف انجام می شود. شرکت مدیریت فناوری نیز با همکاری دانشگاه تهران در حال طراحی سامانه بومی هستند که به زودی به مرحله آزمایش وارد می شود.

صحرایی درخصوص عرضه اولیه سهام شرکت ها نیز توضیح داد: باتوجه به محول شدن حوزه پذیرش شرکت ها به بورس ها، جلسات هیات پذیرش افزایش پیدا کرده و با تشکیل کمیته های جانبی هر روز پذیرای شرکت های زیادی است. همچنین تفاهم نامه ای با اتاق بازرگانی منعقد شده که همراه با جامعه حسابداران رسمی صورت های مالی و مدارک شرکت ها آماده شده و از طریق سامانه در اختیار اعضای هیات پذیرش قرار گیرد. شرکت ها نیز با فراهم کردن زیرساخت گزارشگری باید شرایط پذیرش را رعایت کرده تا وارد بورس شوند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده
پنج ضلعی مخل فضای کار
وضعیت محیط کسب‌وکار در زمستان ۱۴۰۲ از نظر فعالان اقتصادی زیرمجموعه اتاق بازرگانی بررسی شد

پنج ضلعی مخل فضای کار