تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۲۸
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۱۲۳۹۴۱
رییس کمیسیون عمران:

شرکت راه آهن در مسیر درستی حرکت می‌کند

می متالز - رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه راه‌ آهن جمهوری اسلامی در مسیر درستی حرکت می کند گفت: الان نگاه‌ها در این شرکت به سمت استفاده از تولیدات داخلی در حوزه ریلی است و با ادامه این روند می‌توانیم نیازهای کشور در صنعت حمل و نقل ریلی را از داخل تامین کنیم.
شرکت راه آهن در مسیر درستی حرکت می‌کند

به گزارش می متالز، رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه راه‌ آهن جمهوری اسلامی در مسیر درستی حرکت می کند گفت: الان نگاه‌ها در این شرکت به سمت استفاده از تولیدات داخلی در حوزه ریلی است و با ادامه این روند می‌توانیم نیازهای کشور در صنعت حمل و نقل ریلی را از داخل تامین کنیم.

«محمدرضا رضایی‌کوچی» روز یکشنبه در تشریح بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس از شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: برنامه ششم توسعه تکالیفی را برای راه‌آهن مشخص و سهمی از جابجایی بار و مسافر را برای راه‌آهن تعریف کرده ‌است که باید تلاش شود تا پایان برنامه ششم، سهم شبکه ریلی برای جابجایی بار به ۳۰ درصد و مسافر به ۲۰ درصد برسد.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر وضعیت جاده‌های کشور به گونه‌ای است که در سال حدود ۲۰-۳۰ هزار نفر کشته و چند برابر این تعداد مجروح و معلول می شوند و هزینه سنگینی از تصادفات جاده‌ای بر کشور تحمیل می‌شود.

رضایی‌کوچی با بیان اینکه جاده‌ها دیگر عملاً گنجایش این همه بار و مسافر را ندارند، عنوان کرد: کشور باید به سمت توسعه شبکه ریلی که مصرف سوخت و آلایندگی کمتری دارد حرکت کند. اگر بتوانیم شبکه ریلی را فعال کنیم و اهداف برنامه‌ ششم توسعه یعنی پیش‌بینی سهم ۳۰ درصدی بار و ۲۰ درصدی مسافر توسط شبکه ریلی را محقق کنیم، در کنار بحث آلایندگی کمتر در شبکه ریلی،  صرفه‌جویی بسیار زیادی در مصرف سوخت خواهیم داشت.

وی با تاکید بر لزوم حرکت در راستای تحقق اهداف اسناد بالادستی اظهارداشت: امروز گزارش بسیار خوبی به کمیسیون ارائه شد، و استنباط کمیسیون این بود که راه‌آهن با هدفگذاری درست و مطابق با برنامه بالادستی حرکت می‌کند و مسیر درستی را انتخاب کرده و برنامه‌های خوبی هم ارائه داده‌ است.

رضایی‌کوچی یادآورشد: برای دستیابی به این اهداف باید سرعت این مسیر را افزایش دهیم و در زمان کوتاه‌تری مسافر را به مقصد برسانیم. همچنین باید کیفیت خدمات را در قطارها افزایش دهیم که استفاده از قطار برای مردم جاذبه بیشتری داشته باشد.

رییس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر لزوم اتصال شبکه ریلی به مراکز تولید بار گفت: در حالی که در بسیاری از مناطق کشور باری که تولید شده باید توسط کامیون مسیر طولانی را طی کند تا نهایتاً به یک شبکه ریلی برسد که این مساله هزینه تمام شده جابجایی بار را افزایش می‌دهد.

این نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: بحث کریدورهای جنوب به شمال،  از زاهدان و چابهار تا خراسان و در نهایت به شبکه ریلی خارج از کشور موضوع مهم دیگری بود که در جلسه امروز کمیسیون درباره آن بحث شد.

رضایی‌کوچی ادامه داد: بحث کریدورهای جهانی، اتصال هند به روسیه برای جابجایی کالا موضوع دیگری بود که کمیسیون عمران روی این موضوع هم تاکید داشت که این شبکه کامل شود.

وی با بیان اینکه در مجموعه راه‌آهن مسیر خوبی انتخاب شده است، افزود:‌ من کمتر سازمانی دیده‌ام که به این خوبی برنامه داشته باشد و هماهنگی خوبی هم میان معاونت‌ها و تیم‌های مختلف وجود داشت و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم شاهد توسعه و بهبود شرایط جابجایی مسافر و بار از شبکه ریلی کشور باشیم.

رییس کمیسیون عمران مجلس بحث استفاده از تولیدات داخلی را از دیگر محورهای نشست امروز کمیسیون عمران با مسئولان شرکت راه‌آهن عنوان کرد و گفت:  ما توان تولید لوکوموتیو و واگن در کشور را داریم و این کار هم در حال انجام است همه نیازهای آن هم در داخل کشور تامین می‌شود.

رضایی افزود: در گذشته نگاه‌هایی به سمت خارج کشور وجود داشت که متاسفانه تولید واگن و لوکوموتیو کشور را تحت تاثیر قرار داده بود ولی الان چون نگاه‌ها به سمت داخل کشور است می‌توان گفت که تقریباً عمده نیازها برای شبکه ریلی راه‌آهن در داخل تامین می‌شود.

نماینده مردم جهرم خاطرنشان کرد: تولید ریل، واگن و لوکوموتیو و قطار کار ارزشمندی است و نشان می‌دهد که هم در بحث واگن، لوکوموتیو و قطار و هم در بحث اجرای پروژه‌های ریلی در کشور به سمتی حرکت می‌کنیم که در این زمینه‌ها خودکفا شویم و دیگر نیازی به خارج از کشور نداشته باشیم.

عناوین برگزیده