تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۵۵
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۱۲۴۰۰۲
سرویس خبر : انرژی
رضا دهقان:

۱۸۵ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور افزوده می‌شود

می متالز - معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت در مراسم امضای ۱۳ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم با اجرای این ۱۳ قرارداد، ۱۸۵ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور افزوده شود.
۱۸۵ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور افزوده می‌شود

به گزارش می متالز، رضا دهقان در مراسم امضای ۱۳ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت گفت: این ۱۳ قرارداد شامل دو قرارداد پروژه های فرساحالی به کارفرمایی شرکت نفت فلات قاره خواهند بود. ۱۱ قرارداد دیگر پروژه های خشکی هستند به کارفرمایی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب که در مجموع بیش از ۱.۵ میلیارد یورو به مدت زمان حداکثر دو سال و نیم است و مجموع افزایش تولیدی که از امضای این قراردادها انتظار داریم، نزدیک به ۱۸۵ هزار بشکه در روز است.

دهقان با اشاره به طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت گفت: ایده اولیه این طرح در سال ۹۵ در وزارت نفت مطرح شد و تصویب طرح در بیستم آذرماه و پیش از خروج آمریکا از برجام بود، از این جهت مطرح می‌کنم که از جاهایی شنیده می شود که وقتی مذاکرات قراردادهای آی.پی.سی به نتیجه نرسید، این طرح مطرح شده در حالی که این طرح ها همزمان شروع شده بود. این ۳۳ پروژه در سه مرحله پیش می رود. ده قرارداد در مرحله اول با پیشرفت ۲۵ درصدی در مرحله اجرا قرار دارد و انتظار داریم قرارداد مرحله سوم هم تا پایان سال جاری به امضا برسد.

وی افزود: اصلاحاتی روی قراردادهای epc/epd به واسطه شرایط کشور انجام دادیم، چرا که رفته رفته و بعد از خروج امریکا از برجام مشکلاتی پیش آمد برای پیمانکاران که در نتیجه ساس شد باید در قرارداد بهبودهایی انجام شود تا پروژه ها توسط پیمانکاران قابل اجرا شود. روی قراردادهای سری اول طرح نگهداشت و افزایش تولید تغییراتی انجام شد، از جمله اینکه قرارداد از ریالی به ارزی تبدیل شد و پرداخت به پیمانکاران منوط به پیشرفت پروژه شد.

به گفته دهقان پیش بینی شده بود که ۲۰ درصد از قراردادها توسط پیمانکاران تأمین مالی شود که این شرط هم برداشته شده و انتظار می‌رود که قراردادها بهبود پیدا کرده باشند.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران هدف از اجرای پروژه های نگهداشت و افزایش تولید نفت را ایجاد فرصت های شغلی مستقیم و غیرمستقیم برای پیمانکاران ایرانی دانست و گفت:  این ۱۳ قرارداد هم فهرستی از کالاهای پرمصرف تهیه شده و پیمانکاران ملزم هستند که این کالاها را از داخل کشور تهیه و سفارش گذاری کنند. با این اوصاف انتظار داریم که ۸۰ درصد به سهم داخل برسیم. برای پروژه های عام المنفعه هم ۴ درصد از مبلغ هر قرارداد اختصاص داده شده است.

دهقان تاکید کرد: در نظام اجرایی جدید قراردادهای EPC-EPD همه کارهای اجرایی در قالب یک قرارداد جمع‌بندی شده است. در این نوع قرارداد امکان تأمین سرمایه از بازار سرمایه به علت تولید محور بودن پروژه ها وجود دارد.

عناوین برگزیده