تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۵۱
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۱۲۴۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کانون بانک‌های خصوصی :

سود برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به 20 و 21 درصد افزایش یافت

می متالز - رئیس کانون بانک‌های خصوصی از افزایش سود برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به ۲۱ درصد و پس از خرید اوراق گواهی سپرده ریالی خبر داد.
سود برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به 20 و 21 درصد افزایش یافت

به گزارش می متالز، در مدت دو هفته ای که بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز تصمیم به عرضه اوراق گواهی سپرده ریالی گرفت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت که خرید اوراق اصلی‌ترین مولفه سرمایه‌گذاری برای آنها تعریف شده، بخش قابل توجهی از این اوراق را خریداری کرده‌اند. با توجه به نرخ سود 20 درصدی این اوراق، برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری توانستند پیش‌بینی نرخ سود را افزایش داده و به 20 و 21 درصد برسانند.

البته بانک‌ها سپرده‌ها را تا قبل از 11 شهریور ماه به مدت یک سال تمدید و به حدود 20 درصد رساندند و برای این سپرده‌ها سود صندوق‌ها جذابیت خاصی نخواهد داشت، اما برای سپرده‌های کوتاه مدت و روزشمار که نرخ آن به درستی کاهش یافت، قطعا جذابیت نسبی خواهد داشت.حجم دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت بیش از 140 هزار میلیارد تومان است و در واقع حدود 10 درصد نقدینگی را در اختیار دارند. 

کورش پرویزیان رئیس کانون بانک‌های خصوصی با مثبت ارزیابی کردن فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت به فارس گفت: این اقدام بهتر از ایجاد فشار به بازارهای دیگر است. باید توجه داشته باشیم این تصمیم بانک مرکزی در شرایط خاصی اتخاذ شد و اساسا یکی از اهداف تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بخش اوراق بود.

وی با بیان اینکه ابزارهای جدید ممکن است نوساناتی را در سایر بازارها ایجاد کند، افزود: گاهی اوقات دچار افراط و تفریط می‌شویم و تا اتفاقی در یک بخش می‌افتد، به سرعت بازار دیگر مانند سیستم بانکی واکنش نشان می‌دهد در حالی که باید ابزارها و بازارهای دیگر هم بتوانند در چارچوب تعریف شده فعالیت کنند.بازارها باید با همگرایی و هماهنگی، به یکدیگر کمک کنند تا مردم تصور نکنند اگر در اقتصاد سرمایه‌گذاری کنند، زیان خواهند کرد.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال آیا بانک‌ها در برابر افزایش نرخ سود صندوق‌های درآمد ثابت واکنش نشان نخواهند داد، گفت: بانک مرکزی سیاست‌های 19 گانه‌ای را تدوین کرده که تاکنون 3 مورد آن اجرا شده و به نظر می‌رسد این بانک برای مدیریت بازار پول باید سیاست‌های جبرانی برای این بخش طراحی و اجرا کند.

پرویزیان با بیان اینکه بانک‌ها منتظر اقدامات تکمیلی از سوی بانک مرکزی هستند، ادامه داد: در عمل با نرخ‌های فعلی سود برای سپرده‌های جدید و با توجه به نرخ سود اوراق گواهی سپرده و صندوق‌های درآمد ثابت، سپرده جدیدی چندان وارد سیستم بانکی نخواهد شد و همین مساله ضرورت اعمال سیاست‌های جبرانی برای بانک‌ها را نشان می‌دهد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده