تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۴۰
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۱۲۴۰۷۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
برای اکتشاف معادن فلزی در قم؛

گلایه رئیس سازمان صمت از همکاری نکردن اداره کل منابع طبیعی

می متالز - رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان قم، از همکاری نکردن اداره کل منابع طبیعی برای اکتشاف معادن فلزی در قم پرده برداشت.
گلایه رئیس سازمان صمت از همکاری نکردن اداره کل منابع طبیعی

به گزارش می متالز، سیجانی در برنامه گفتگوی خبری سیمای مرکزقم به انجام مطالعات ژئو فیزیک هوایی در استان اشاره کرد و گفت: در این مطالعات، وجود معادن طلا و مس و آهن در بخش‌هایی از استان به اثبات رسیده که نیازمند عملیات اکتشافی است.
وی افزود: این عملیات به مجوز اداره کل منابع طبیعی استان نیاز دارد که این اداره کل هم به بهانه حفظ گونه‌های گیاهی موجود در منطقه، از صدور مجوز‌های لازم خودداری می‌کند.
رییس سازمان صنعت معدن و تجارت با اشاره به ارزش افزوده معادن فلزی، گفت: با وجود اینکه دو درصد معادن کشور در قم قرار دارد، اما قم رتبه ۲۷ کشوری را داراست.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور از آزادسازی تعدادی از پهنه‌های اکتشافی معدنی و بلوکه شده کشور از فردا به منظور آغاز عملیات اکتشاف و استخراج توسط بخش خصوصی خبر داد.
سیجانی نامگذاری امسال را مورد توجه قرار داد و خاطر نشان کرد: از آنجا که معادن می‌تواند در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده موثر باشد شایسته است اداره کل منابع طبیعی با انجام عملیات اکتشافی در استان موافقت کند.
وی با اشاره به وجود ۹۸ معدن و عمدتا غیرفلزی در قم از برنامه ریزی برای فرآوری آن‌ها در منطقه صنعتی نیزار خبر داد و گفت: عمده این معادن گچ و آهک و امثال آن است که مصمم هستیم با فرآوری آن‌ها، محصولاتی مانند گچ طبی و آهک هیدراته مورد نیاز صنابع پتروشیمی تولید و به بازار عرضه کنیم.
سیجانی سیاست استان را فرآوری در کنار معادن عنوان کرد و گفت: این امر به کاهش هزینه تولید منجر می‌شود و نخستین مورد آن فرآوری منگنز در منطقه صنعتی نیزار است که امسال آغاز می‌شود.
وی به توانمندی کشور در تکنولوژی فرآوری معادن فلزی مانند آهن و مس در اصفهان و کرمان اشاره کرد و گفت: در صورت موافقت اداره کل منابع طبیعی با اکتشاف عناصر فلزی در قم، امکان فرآوری این عناصر هم وجود دارد، که می‌تواند موجب اشتغال و ارزش افزوده برای استان شود.

عناوین برگزیده