تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۵۶
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۱۲۵۷۹۲
سرویس خبر : انرژی

تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت از میدان رامشیر

می متالز - با انجام مطالعات جدید بر روی مخزن بنگستان میدان نفتی رامشیر مشخص شد متوسط میزان حجم نفت درجای این مخزن حدود ۳.۵ برابر برآوردهای قبلی است و افزایش تولید تا سقف ۳۰ هزار بشکه در روز از این مخزن امکان پذیر است.
تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت از میدان رامشیر

به گزارش می متالز، معاون مدیر امور فنی(مهندسی نفت)‌ شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اعلام این خبر اظهار داشت: میدان رامشیر در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی اهواز و در ناحیه ساده چین خوردگی زاگرس قرار دارد که مخزن بنگستان این میدان در سال ۱۳۴۱ شمسی با حفاری چاه ۲ کشف شد و تولید اقتصادی نفت از آن در سال ۱۳۷۶ با چاه شماره ۶ آغاز گردید.

رامین روغنیان گفت:‌ تاکنون ۶ حلقه چاه در این مخزن حفاری شده است و دو بار در سال های ۱۳۷۲ و ۱۳۸۴ و براساس تنها یک حلقه چاه مطالعه شده است. باتوجه به حفاری سه حلقه چاه جدید ۱۴ ، ۲۲ و ۲۳ و بدست آمدن اطلاعات جدید پتروفیزیکی و تغییر سطح تماس آب – نفت، بازنگری در میزان نفت درجای مخزن بنگستان میدان رامشیر در دستورکار قرار گرفت.

وی افزود: در مطالعه اخیر براساس محاسبات انجام شده، متوسط میزان حجم نفت درجای مخزن بنگستان میدان رامشیر در حدود ۵/۳ برابر مقدار قبلی رسمی اعلام شده افزایش پیدا نموده است.

روغنیان تصریح کرد: باتوجه به توان مناسب چاه‌های مخزن درتولید نفت و حفاری ۹ حلقه چاه جدید، پتانسیل تولید مخزن بنگستان رامشیر به حدود ۳۰ هزاربشکه در روز خواهد رسید که افزایشی معادل ۱۹ هزار بشکه در روز را نسبت به پتانسیل تولید قبلی نشان می دهد. در صورت فراهم شدن شرایط لازم برای تولید از این مخزن، با قیمت کنونی نفت ایران (۴۰ دلار برای هر بشکه) این میزان افزایش تولید ماهانه بیش از ۲۳ میلیون دلار افزایش  درآمد  را عاید کشور خواهد نمود.

معاون مدیر امور فنی(مهندسی نفت)‌ شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در پایان از همه دست اندر کاران بویژه کارکنان اداره ارزیابی مخازن برای انجام مطالعه مذکور تقدیر و تشکر کرد.

عناوین برگزیده