تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۵۲
بازدید: ۲۹۹
کد خبر: ۱۲۵۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اصلاح تکنیکی قیمت جهانی فلزات اساسی

می متالز - روز گذشته مجددا شاخص کل بورس سرخ پوش شد و شاخص کل 34.38 واحد و شاخص کل هم وزن نیز 55.61 واحد، منفی بود. از طرفی نیز شاهد افت قیمت کامودیتی‌ها در روزهای آخر سال هستیم.
اصلاح تکنیکی قیمت جهانی فلزات اساسی

به گزارش می متالز، برای یافتن  علت منفی شدن شاخص کل بورس در روز گذشته مصاحبه ای با " علی قاسم نژاد" مدیر سرمایه گذاری و عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا به عمل آوردیم که در ادامه می خوانید.

علی قاسم نژاد در خصوص افت علت شاخص کل بورس گفت: قدرت عوامل بالا برنده قیمت بازار و شاخص کل بورس کاهش یافته که از نرخ سود بانکی می توان به عنوان عاملی برای این افت نام برد. افزایش 20 درصدی نرخ سود سپردهای بانکی منجر به کاهش p/e( نسبت قیمت به سود) در بازار سرمایه به میزان 1.5 واحد شده است.

مدیر سرمایه گذاری سبدگردان نوین نگر آسیا با اشاره به قیمت‌های جهانی کالاهای اساسی در بازار سرمایه افزود: شاخص کل بورس در ماه‌های قبل، به دلیل بالا بودن قیمت فلزات اساسی ،کامودیتی‌ها و پتروشیمی‌ها افزایشی بود. اما با نزدیک شدن به پایان سال، قیمت این دسته از کالاها دچار نوعی رخوت و سکون شده است که این امر را می توان به عنوان دومین عامل در افت شاخص کل بورس به شمار آورد.

عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا با اشاره به نوسان نرخ دلار تصریح کرد: با توجه به افزایش نرخ دلار در هفته‌های گذشته ، دولت سیاست‌هایی را برای جلوگیری از جریان نقدینگی موجود در بازار سرمایه به سمت منابع ارزی اعمال کرد تا نرخ دلار را کاهش دهد. اما کاهش تصنعی نرخ دلار نتوانست به بهبود بازار سرمایه و افزایش شاخص کل کمک کند.

این تحلیل گر بازار سرمایه با اشاره به نزدیک شدن به انتهای سال مالی شرکت‌های منتهی به اسفند ماه تاکید کرد: با نزدیک شدن به انتهای سال و نیاز به نقدینگی، صندوق‌های بازنشستگی، تامین اجتماعی و بانک‌ها، سهام خود را در بازار سرمایه به فروش گذاشتند. در نتیجه شاهد افزایش فروش بودیم که این به نوبه خود تقاضا را محدود کرد. از طرفی در حاشیه سود قرار گرفتن مابقی شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، عرضه سهام را افزایش داد.

وی با تاکید بر نقش صندوق‌های با درآمد ثابت بر بازار سرمایه یادآور شد: سازمان بورس برای حمایت از بازارسرمایه، محدودیت‌هایی برای صندوق‌های با درآمد ثابت ایجاد و باید این صندوق‌ها 5 درصد از سهام خود را در بورس پذیرش کنند، تا  اجازه تمدید داشته باشند.

قاسم نژاد در ادامه افزود: در طی یک سال گذشته صندوق‌های با درآمد ثابت تاثیر بالایی بر بازار سرمایه داشتند که منجر به افزایش شاخص کل بورس در هفته‌های گذشته، از طریق ورود نقدینگی این صندوقها به بازار بود. 

مدیر سرمایه گذاری سبدگردان نوین نگر آسیا با اشاره به تاثیر نرخ سود سپرده‌های بانکی بر صندوق‌های با درآمد ثابت بیان کرد: با افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی تا 20 درصد شاهد خروج نقدینگی از صندوق‌های با درآمد ثابت و کاهش نقدینگی این صندوق‌ها بودیم. در نتیجه شاهد فروش سهام و کاهش مشارکت در صندوق‌ها هستیم که این نیز به نوبه خود مانع از ایجاد تقاضا در بازار شد.

عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا با تاکید بر برآیند عرضه و تقاضا در بازار سرمایه خاطر نشان کرد: مجموعه این عوامل یاد شده باعث شد که برآیند عرضه و تقاضا به سمت عرضه میل کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نقش کامودیتی‌ها به عنوان عامل اصلی در شاخص کل بورس گفت: قیمت سهام کامودیتی محور و ارز محور کاهش یافته و p/e(نسبت قیمت به سود) آنها پایین است. قیمت سهام کامودیتی‌ها توانایی کاهش از یک حد خاصی را ندارد و به دلیل بالا بودن قیمت آنها از منظر فعالان بازار سرمایه، با کمبود تقاضا و افزایش عرضه مواجه شده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به بازار جهانی تاکید کرد: بر طبق سیاست آمریکا مبتنی بر تضعیف دلار یعنی بیشتر بودن تقاضا نسبت به عرضه و سیاست افزایش نرخ بهره، منجر به کاهش قیمت جهانی فلزات اساسی شده است که به عنوان سیاست تقابل ارزی یاد می شود.

قاسم نژاد با اشاره نرخ جهانی دلار یاد آور شد: شاخص جهانی دلار به صورت تاثیر جفت ارز‌ها بر هم شناخت می شود، همانند دلار به یورو یا دلار به ین. بانک‌های مرکزی سیاست‌های تعیین نسبت جفت ارز‌ها را بر هم بر عهده دارند. در حال حاضر شاهد بازی بین بانک‌های مرکزی و دولت مردان هستیم. امریکا بر اساس سیاستی که در پیش گرفته، خواهان ایجاد مزیت صادرات و افزایش تولید است. نرخ تورم و بیکاری در امریکا در نقطه مناسبی بوده و اعمال سیاست افزایش نرخ بهره و تضعیف دلار، مطابق بر اهداف تعیین شده در این کشور است.

عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا در پایان در رابطه با افت قیمت جهانی روی خاطر نشان کرد: کاهش قیمت جهانی روی یک اصلاح تکنیکی است و از ابتدای سال قیمت جهانی روی تا کنون از رشد کافی برخوردار بوده و در حال حاضر در حالت سکون و رخوت قرار دارد.

عناوین برگزیده