تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۲۵
بازدید: ۲۶۸
کد خبر: ۱۲۶۶۱۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نماینده مجلس پرداخت ۲ درصد عوارض سنگ آهن بافق را خواستار شد

می متالز - نماینده حوزه انتخابیه مهریز در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت بروز هرگونه تغییر و تحول در وضعیت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران - بافق در بازار بورس ،۲ درصد عوارض و حقوق مردم این شهرستان برای فعالیت های عمرانی و زیرساختی پرداخت شود.
نماینده مجلس پرداخت ۲ درصد عوارض سنگ آهن بافق را خواستار شد

به گزارش می متالز، حوزه انتخابیه یادشده با حدود ۲۵۰ هزار نفر جمعیت شامل شهرستان ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز است و از چهار نماینده استان یزد یکی از کرسی ها به این حوزه اختصاص دارد.

محمدرضا صباغیان  بافقی روز چهارشنبه به لزوم پرداخت عوارض سنگ آهن مرکزی ایران - بافق اشاره کرد و افزود: باتوجه به احتمال قرارگیری این شرکت در بورس، در صورت هرگونه تغییر و تحول باید حقوق مردم این منطقه در نظر گرفته شود.

وی افزود: بحث ۲ درصد عوارض باید استمرار داشته باشد و طبق روال گذشته برای عمران و آبادانی شهر و روستا، به اداره های ذینفع پرداخت شود.

نماینده مردم بافق، مهریز، ابرکوه، خاتم و بهاباد در مجلس ادامه داد: ۱۰ تا ۱۵ درصد سهام شرکت سنگ آهن مرکزی ایران وارد بورس می‌شود و اگر موفقیت آمیز بود در آینده این میزان افزایش می‌یابد.

عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس، بر ضرورت تامین خوراک از طریق معدن سنگ آهن چغارت بافق تاکید کرد و با بیان اینکه این موضوع در حال پیگیری است، گفت: باید تمامی آنومالی‌ها و معادن سنگ آهن منطقه به شرکت سنگ آهن مرکزی ایران - بافق واگذار شود و  فعلا تا راه اندازی کارخانه فولاد کسری بافق، هفت هزار و ۵۰۰ تن خوراک مورد نیاز اصفهان از سنگ آهن این شهرستان تامین می شود.

صباغیان بافقی تصریح کرد: تاکید دولت و قانون توسعه مجلس بر واگذاری شرکت سنگ آهن مرکزی به بخش خصوصی است، اما قبل از واگذاری باید تمام نکات ظریف دیده و حقوق منطقه تامین و حفظ شود.

نماینده استان یزد در مجلس همچنین تبدیل وضعیت نیروهای شرکت سنگ آهن مرکزی بافق، ضرورت تکمیل طرح‌های فولاد و راه اندازی کارخانه فولاد ۸۰۰ میلیون تنی«کسری» بافق را از مسوولان دستگاه‌های ذیربط خواستار شد.

شرکت سنگ آهن مرکزی ایران با نیم قرن فعالیت در حوزه اکتشاف و استخراج و تولید مواد معدنی سنگ آهن، سالانه ۹ میلیون تن سنگ آهن استخراج می‌کند که پس از طی مراحل و فرآیند، به صورت کنسانتره و سنگ آهن دانه بندی شده پر عیار تبدیل و به صنایع فولاد کشور ارسال می‌شود.

در این مجتمع معدنی پنج‌ هزار و ۶۴۵ نیرو به کار اشتغال دارند که با احتساب تعداد بازنشستگان و خانواده‌های آن‌ها زندگی بیش از ۷۰ درصد مردم شهرستان بافق به نوعی به شرکت سنگ آهن وابسته هستند.

 معدن  سنگ آهن چغارت در فاصله ۱۳.۵ کیلومتری و معدن سه چاهون هم در ۳۵ کیلومتری شهر بافق قرار دارد و معدن سنگ آهن چاه گز ، چند آنومالی معدنی و همچنین معدن سنگ آهن «دی ۱۹»  با ۱۰۰ میلیون تن ذخیره (مشترک بین مجتمع معدنی چادرملو اردکان و شرکت سنگ آهن مرکزی ایران - بافق) که مراحل پایانی صدور مجوز برداشت به طور مساوی را می‌گذراند.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد. 

عناوین برگزیده