تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۱۷
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۱۲۷۳۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد:

دلیل عرضه بعضی حقوقی‌ها چیست

می متالز - رفتارهای توده وار در بازار سرمایه ما باعث شده در روندهای منفی درخواست های ابطال واحدهای صندوق های سرمایه گذاری، بیش از منابع نقدی است که صندوق ها در اختیار دارند و در این شرایط، صندوق ها چاره ای جز فروش هیجانی ندارند.
دلیل عرضه بعضی حقوقی‌ها چیست

به گزارش می متالز، به نظر می رسد ‏بخشی از فشار فروش این روزها ناشی از فشاری است که سرمایه گذاران وحشت زده با درخواست های ابطال، به صندوق های سرمایه گذاری تحمیل کرده اند.

عباسعلی حقانی نسب رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف ضمن تایید این مطلب، بیان کرد: یکی از عوامل مهم و اثرگذار بر روند منفی بازار و فشار عرضه ها، ابطال یونیت های صندوق های سرمایه گذاری است. برای فرار از صف های فروش بازار در روزهای منفی، بعضی سرمایه گذاران صندوق های سرمایه گذاری، اقدام به ابطال می کنند و نکته اینجا است که مدیر صندوق در پایان هر روز می بایست درخواست های ابطال را بپذیرد و این ابطال ها، صندوق های سرمایه گذاری را وادار به فروش سهام برای تسویه با فروشندگان می کند.

وی افزود: این موضوع چالش صندوق های سرمایه گذاری است و سبدگردان ها با این مشکل مواجه نیستند. اما در مجموع، اینکه در روزهای به شدت منفی یا به شدت مثبت بازار که بازار در صف خرید یا فروش قفل شده، سرمایه گذاران اقدام به خرید و یا ابطال یونیت های صندوق های سرمایه گذاری می کنند، در واقع منافع سایر سرمایه گذاران این صندوق ها را در معرض کاهش قرار می دهد و این نقطه ضعفی است که باید برای اصلاح آن، تدبیری اندیشیده شود. این طبیعی است که با منفی شدن بازار، بعضی سرمایه گذاران صندوق ها، درخواست ابطال داشته باشند؛ ولی همانطور که در بانک ها سیستم پرداخت سود به سپرده گذاران از روزشمار به ماه شمار تغییر کرد، می بایست تدبیری اندیشیده شود که اگر دارندگان یونیت های صندوق های سرمایه گذاری، تصمیم به ابطال هیجانی بگیرند، جریمه ای شامل حال شان شود. در حال حاضر امکان سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری و ابطال حتی به فاصله یک روز وجود دارد و این عدم محدودیت، هیجان ابطال یونیت ها و به دنبال آن فروش سهم ها را تشدید می کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که "آیا امکان نگهداری بخشی از منابع صندوق به شکل وجه نقد وجود ندارد که درخواست های ابطال، منجر به فروش هیجانی سهم و احتمالا ضرر و زیان سایر سرمایه گذاران این صندوق ها و فعالان بازار سرمایه شود" گفت: صندوق های سرمایه گذاری امکان نگهداری بخشی از منابع به شکل سپرده بانکی (معمولا ۵ درصد از منابع) و یا اوراق را دارند تا در صورت ابطال، امکان تسویه با فروشندگان را داشته باشند؛ ولی نکته اینجا است که معمولا سپرده های بانکی این صندوق ها، مدت دار است و در صورت خروج سپرده از بانک، سود کمتری به این سپرده ها تعلق بگیرد و به همین دلیل، تمایل به خروج ناگهانی سپرده های بانکی ندارند. ضمن اینکه به سبب رفتارهای توده وار در بازار سرمایه ما، در روندهای منفی درخواست های ابطال واحدهای صندوق های سرمایه گذاری، بیش از منابع نقدی است که صندوق ها در اختیار دارند. بهترین راهکار، اعمال محدویت در ابطال واحدهای صندوق های سرمایه گذاری است؛ کما اینکه سپرده گذاران بانکی سود سپرده ها را ماه شمار دریافت می کنند و اگر سپرده ها کمتر از ۱ ماه در حساب بانکی اشخاص بماند، مشمول دریافت سود ماه شمار نخواهد شد. این مدل می تواند به نوعی به صندوق های سرمایه گذاری هم تعمیم یابد و انتظار می رود سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به این موضوع، تصمیم گیری کند.

حقانی نسب تصریح کرد: نوسان قیمت سهم ها در بازار سرمایه باعث شده بخشی از منافع دارندگان واحدهای صندوق های سرمایه گذاری، به سرمایه گذاران جدیدالورود به صندوق ها یا فروشندگان روزهای منفی، انتقال یابد. بنابراین ضروری است در روزهای به شدت منفی یا به شدت مثبت بازار، نسبت به تعدیل ارزش ابطال اقدام کنند تا هم از هیجان خرید و فروش کاسته شود و هم منافع سرمایه گذاران حفظ گردد. اگر این دو نقطه ضعف صندوق های سرمایه گذاری برطرف شود، بار فشار معاملات هیجانی به دوش صندوق ها تحمیل نخواهد شد و بازار سرمایه هم اوضاع بهتری خواهد داشت.

عناوین برگزیده