تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۰۸
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۱۲۷۴۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
انویه تکیه:

فقدان برنامه جامع تأمین معیشت یکی از عوامل چالش‌های نظام اقتصادی/ مقابله با تحریم نیازمند برنامه فعالانه بلندمدت است

می متالز - نماینده مجلس یازدهم گفت: یکی از عوامل چالش های نظام اقتصادی، فقدان برنامه جامع تأمین معیشت و مقابله با فقر است، در شرایط کنونی افزایش قابل توجه هزینه های زندگی در کنار رکود اقتصادی و بیماری کرونا سبب بدتر شدن وضعیت معیشتی خانوارهای ایرانی در سال‌های اخیر شده است.
فقدان برنامه جامع تأمین معیشت یکی از عوامل چالش‌های نظام اقتصادی/ مقابله با تحریم نیازمند برنامه فعالانه بلندمدت است

شارلی انویه تکیه

به گزارش می متالز، شارلی انویه تکیه عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم گفت: ماه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر است که فرا رسیدن این ماه را خدمت مقام معظم رهبری و ملت شریف و بزرگ ایران و شیعیان جهان تسلیت می گویم.

نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش‌های پیش روی نظام اقتصادی، ادامه داد: یکی از چالش‌های پیش روی نظام اقتصادی، هدفمند نبودن سیاست‌های رفاهی است، با توجه به چشم انداز شرایط اقتصادی پیش رو، لازم است برنامه های حمایتی به صورت دقیق و هدفمند تر اجرا شوند تا ضمن کاهش هزینه های دولت در حد امکان، چتر حمایتی برای افراد نیازمند تحت پوشش گسترش یابد.

وی ادامه داد: در شرایط تحریمی و شیوع بیماری کرونا، نه تنها نیازمند ارائه راهکارهای مناسب برای بهبود  معیشت عموم مردم و جلوگیری از وارد آمدن فشار اقتصادی به آنها هستیم، بلکه به دلیل آثار احتمالی بیشتر بر خانوارهای نیازمند، چاره‌جویی در رابطه با ساماندهی سیاست‌های حمایتی ضروری است.

انویه تکیه ادامه داد: بررسی شاخص‌های در نظر گرفته شده، نسبت به جمعیت زیر خط فقر و نسبت هزینه دهک های مختلف درآمدی نشان از عدم موفقیت سیاست های مبارزه با فقر و کاهش درآمد دارد.

 

فقدان برنامه جامع تأمین معیشت و مقابله با فقر یکی از عوامل چالش های نظام اقتصادی

وی افزود: یکی دیگر از عوامل چالش های نظام اقتصادی، فقدان برنامه جامع تأمین معیشت و مقابله با فقر است، در شرایط کنونی افزایش قابل توجه هزینه های زندگی در کنار رکود اقتصادی و بیماری کرونا سبب بدتر شدن وضعیت معیشتی خانوارهای ایرانی در سال‌های اخیر شده است.این موضوع در حالی است که سهم زیادی از منابع دولت صرف توزیع یارانه های مختلف شده اما با این حال در خصوص کارایی این یارانه ها تردید جدی وجود دارد.

 

تحریم ها یکی از چالش‌های پیش روی نظام اقتصادی است

وی افزود: تقریباً همه سیاست های  حمایتی در ایران سیاست‌های موردی بوده که به واسطه یک افزایش قیمت و حذف یارانه از یک قسمت به صورت دیگری پرداخت شده است، تحریم ها یکی دیگر از چالش‌های پیش روی نظام اقتصادی بوده، در شرایط کنونی تحریم‌های اقتصادی یکی از مهمترین ابزارهای فشار کشورهای غربی به منظور همراه کردن کشورها است تاکید بر این رفتار درمیان سران کشورهای غربی به حدی است که بسیاری از اندیشمندان در جهان از تحریم ها به عنوان سلاح اقتصادی یاد کردند.

 

تحریم باید به‌عنوان یکی از پارامترهای اصلی اقتصاد ایران در نظر گرفته شود

وی گفت: مقابله با تحریم نیازمند برنامه فعالانه بلندمدت است. به این معنا که تحریم باید به‌عنوان یکی از پارامترهای اصلی اقتصاد ایران در نظر گرفته شود و به تناسب آن ساختار کشور مورد بازبینی و باز طراحی قرار گیرد، به عبارت دیگر به جای اتخاذ تصمیماتی در جهت دوام آوردن کوتاه مدت باید به‌گونه‌ای سیاستگذاری شود که  در گام اول آسیب پذیری اقتصاد کشور از تحریم کاهش یافته و در گام دوم از محدوده  تحریم پذیری خارج شویم.

عناوین برگزیده