تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۱۴
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۱۲۷۹۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس شورای رقابت:

ورود خودرو برای قیمت‌گذاری به بورس کالا رد شد

می متالز - رئیس شورای رقابت از وارد نشدن خودرو به بورس کالا برای قیمت‌گذاری و حل مشکلات بازار خودرو خبر داد.
ورود خودرو برای قیمت‌گذاری به بورس کالا رد شد

به گزارش می متالز، رضا شیوا با اعلام این خبر گفت: پیشنهاد ورود خودرو به بورس کالا، یک‌بار در شورای رقابت مطرح شد اما رای نیاورد؛ به این دلیل که عرضه خودرو محدود و تقاضا بالاست، از این‌رو شاید مانند سایر کالاهایی که وارد بورس کالا می‌شوند، نتواند قیمت کشف شده و پاسخگو باشد.

وی با بیان این‌که وظیفه شورای رقابت در مورد کالاهای انحصاری تدوین دستورالعمل قیمت منصفانه با در نظر گرفتن تمام شرایط تولید برای مصرف‌کننده است، افزود: تا زمانی که شورا تشخیص ندهد که خودرو می‌تواند وارد بورس شود این موضوع امکان‌پذیر نیست، چراکه خودرو جزو کالاهای انحصاری بوده و باید شورای رقابت تعیین کند که می‌تواند وارد بورس شود یا خیر؟ که با توجه به طرح و بررسی آن در شورا، فعلا عرضه خودرو در بورس منتفی است مگر این‌که کسانی بیایند استدلال قانع‌کننده‌ای برای آن بیاورند.

رئیس شورای رقابت تاکید کرد: مشکل ما عرضه است و تا هنگامی‌که این مساله حل نشود با ورود خودرو به بورس و افزایش تقاضا ممکن است قیمت‌هایی برای خودرو کشف شود که بالاتر از بهای تمام شده به اضافه سود منطقی یا دستورالعمل قیمت‌گذاری شورای رقابت باشد، به هرحال تا زمانی که این مشکل وجود دارد، قیمت‌ها نیز بالاتر خواهد رفت.

ورود ربات‌ها به سیستم‌ها

رئیس شورای رقابت درباره انتقادات مطرح شده به روش فعلی قیمت‌گذاری و فروش خودرو توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ما در روش جدید سعی کرده‌ایم تمامی ابعاد را سنجیده و مدنظر قرار دهیم؛ به‌طوری‌که سود منطقی تولیدکننده و هزینه مالی را اعمال کرده و محدودیت تقاضا مورد توجه است، بطوریکه متقاضیان واقعی باشند از این‌رو از روش قرعه‌کشی استفاده کردیم.

شیوا ادامه داد: گرچه نسبت به قرعه‌کشی انتقاداتی مطرح می‌کنند ولی باید بدانند در این ‌روش دلال‌بازی به حداقل می‌رسد.

وی افزود: قبلا برخی برای شرکت در طرح‌های فروش با ربات وارد سیستم شده یا بعضی‌ها دسترسی به اینترنت پر سرعت نداشتند درحالی‌که اکنون این‌گونه نیست و افرادی که ثبت‌نام می‌کنند اغلب از متقاضیان واقعی هستند و به تدریج نیز شرکت‌کننده در قرعه‌کشی در حال کاهش هستند.

رئیس شورای رقابت در پایان تصریح کرد: من نمی‌دانم مشکل روش فعلی و قرعه‌کشی کجاست که آن را زیر سوال می‌برند، درحالی‌که در این‌روش شانس یکسان برای تمامی افراد وجود دارد و وقتی یک کالایی با تعداد محدود باید تقسیم شود قرعه‌کشی بهترین راهکار است که در آن میزان نفوذ و رانت به حداقل خواهد رسید.

عناوین برگزیده