تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۵۱
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۱۲۹۴۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تجدید ارزیابی دارایی‌ها عاملی برای حبابی شدن سهام شرکت ها:

زیان سنگین و باورنکردنی "بکهنوج"

می متالز - این شرکت قصد افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را دارد. مشخص نیست که شرکت‌ها به چه صورت صرفا با تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌توانند از مشکلات خود خارج شوند یا خیر.
زیان سنگین و باورنکردنی "بکهنوج"

 زیان سنگین و باورنکردنی

به گزارش می متالز، شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج در دوره ۶ ماهه منتهی به پایان تیر ماه سال جاری عملکرد ناامیدکننده و بسیار ضعیفی را داشت.
 
زیان سنگین و باورنکردنی

این شرکت در این دوره با زیان خالص و سنگین ۲.۴۶۰ میلیارد ریالی مواجه بوده و به این ترتیب جمع زیان انباشته ثبت شده این شرکت تا پایان تیر ماه امسال به ۳ هزار و ۹۸۳ میلیارد ریال رسیده است که بیش از ۶ برابر سرمایه ثبت شده فعلی شرکت است.

این در حالی است که این شرکت قصد افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را دارد. مشخص نیست که شرکت‌ها به چه صورت صرفا با تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌توانند از مشکلات خود خارج شوند؟ به طور مثال شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج که دارای بدهی ارزی ۳۰۰ میلیون یورویی است و از این بابت تنها در ۶ ماهه امسال مبلغ ۲.۶۱۰ میلیارد ریال زیان تسعیر ارز شناسایی کرده است.

آیا قادر به تامین مالی حتی ۱ ریالی از محل افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها خواهد بود؟

آیا دولتمردان و متولیان سازمان بورس در خصوص مجوز‌هایی که در خصوص افزایش سرمایه‌های این چنینی و سفته بازی‌های سنگین ناشی از آن که منجر به ضرر و زیان سنگین سهامداران ناآشنا با وضعیت بازار در ماه‌های پیش رو می‌گردد، احساس مسئولیت خواهند داشت؟

لازم به ذکر است که با کسب هزینه مالی ناشی از زیان تسعیر ارز این شرکت، مبلغ زیان خالص هر سهم این شرکت تنها در دوره ۶ ماهه نخست به ۳.۸۸۵ ریال رسیده است و این در حالی است که قیمت سهام این شرکت با افت بیش از ۳۰ درصدی، در حال حاضر به ۷۲ هزار ریال رسیده است.

قیمت‌های فعلی هیچ گونه توجیهی برای سرمایه گذاری نخواهد داشت و اولین فرصت فروش برای سهامداران می‌توان بهترین نقطه خروج از این سهم سوپر حبابی باشد.

عناوین برگزیده