تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۴۷
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۱۳۰۲۲۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نفس‌های آخر قدیمی‌ترین صنعت لرستان در سایه کم توجهی ها

می متالز - عوامل زیادی دست به دست هم داده تا کارخانه بزرگ و مهم سیمان دورود در استان با مشکلاتی دست و پنجه نرم کند و در صورتی که راهکاری جدی برای آن اندیشیده نشود به سرنوشت پارسیلون مبتلا می‌شود، اتفاقی که بدون شک عواقب و پیامدهای ناگواری را برای استان به ویژه شهرستان دورود رقم خواهد زد.
نفس‌های آخر قدیمی‌ترین صنعت لرستان در سایه کم توجهی ها

به گزارش می متالز، ظرف یک دهه اخیر بسیاری از واحدهای تولیدی لرستان با چالش مواجه شده و متاسفانه تعداد قابل توجهی از کارخانه‌های قدیمی که می‌توان گفت تاریخچه صنعت کشور بودند از چرخه تولید خارج شدند از جمله پارسیلون خرم‌آباد و فارسیت دورود، اما آنچه که امروز برنگرانی‌ها افزوده سرنوشت کارخانه سیمان دورود است که از قدمتی طولانی برخوردار است.

عوامل زیادی دست به دست هم داده تا کارخانه بزرگ و مهم سیمان دورود که از دهه ۳۰ تا کنون فعالیت دارد با مشکلاتی دست و پنجه نرم کند و در صورتی که راهکاری جدی برای آن اندیشیده نشود به سرنوشت پارسیلون مبتلا می‌شود، اتفاقی که بدون شک عواقب و پیامدهای ناگواری را برای استان به ویژه شهرستان دورود رقم خواهد زد.

چند سالی است چاره و علاج درد کارخانه سیمان دورود را راه‌اندازی فاز چهارم عنوان می‌کنند اما متاسفانه از سوی متولی آن یعنی شستا اقدام در خور و قابل توجهی صورت نگرفته است، و هر چه این اقدام به تعویق بیفتد بدون شک صدمات جبران ناپذیری بر پیکر کارخانه سیمان دورود وارد خواهد شد.

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند؛ تولیدات کارخانه سیمان دورود در حال حاضر زیان ده است و اگر چاره‌ای اندیشیده نشود ورشکستگی در انتظار این صنعت قدیمی است که با این اتفاق بر خیل عظیم بیکار استان افزوده می‌شود.

بارها و بارها از سوی مسوولان کشوری و استانی در خصوص اجرایی شدن طرح فاز چهارم سیمان دورود وعده‌هایی مطرح شده اما آنچه هویدا و آشکار است عزم چندانی برای اجرایی شدن آن وجود ندارد.

 

به نظر می‌رسد مسوولان در سطح ملی و استانی همچنین شستا به منظور جلوگیری از خاموش شدن چراغ کارخانه سیمان دورود و نگه داشتن آن در چرخه تولید باید هر آنچه در چنته دارند رو کنند تا خدایی نکرده شاهد ورشکستگی واحدی دیگر در استان نباشیم که مردم دیگر تاب شنیدن فاجعه‌ی دیگر آن هم با توجه به چالش بیکاری استان ندارند.

مشکلات پیش روی کارخانه سیمان دورود

در همین راستا معاون اسبق امور معدنی سازمان صنعت معدن و تجارت لرستان با اشاره به اینکه کارخانه سیمان دورود جزو اولین کارخانه‌های قدیمی ایران است، می‌گوید: در واقع کارخانه سیمان دورود تاریخچه صنعت کشور است که در دهه سی شمسی به بهره‌برداری رسیده، اما به دلیل نبود مدیریت علمی چشم اندازی برای آن پیش‌بینی نشده است.

جمال مومیوند اضافه می‌کند: یعنی این موضوع که چه سیستمی و تجهیزاتی در چه دوره‌ی باید تعویض شود یا اینکه چه خطوطی برای بهره‌وری جایگزین شود پیش بینی نشده در نتیجه از این کارخانه قدیمی امروز یک مجموعه کهنه و مستهلک به جای مانده است.

وی به عمده‌ترین چالش و مشکل کارخلنه سیمان دورد اشاره می‌کند و می‌گوید: این مجموعه با چند مشکل اساسی مواجه است از جمله سرانه نیروی کار که به مراتب دو و یا دو ونیم برابر استاندارد است، نیروهایی که حقوقشان بالاتر از حداقل دستمزد است یعنی از میانگین دستمزد سیمان کشور بالاتر است.

معاون اسبق امور معدنی سازمان صمت لرستان ادامه می‌دهد: چالش دیگر کهنه و مستهلک بودن خطوط است یعنی در مجموع  تولیدات کارخانه سیمان دورود در حال حاضر زیان ده است و هر روز به این ضرر و زیان افزوده می‌شود.

به گفته مومیوند تکنولوژی فعلی کارخانه سیمان دورود مربوط به گذشته است و قطعا نمی تواند جوابگو باشد، از طرفی تعداد نیروی کار باید حداقل نصف نیروی کار فعلی باشد اما به دلایل سیاسی و اجتماعی شاهد تزریف نیرو به این کارخانه بوده ایم.

وی تاکید می‌کند: کارخانه سیمان دورود اگر با این تعداد پرسنل با این میانگین حقوق و خطوط مستهلک مسیرش را به سمت جلو ادامه دهد بدون شک با شکست مواجه می‌شود، اتفاقی که باید جلوی آن گرفته شود.

 

نگرانی از سرنوشت کارخانه سیمان دورود

وی در ادامه به فاز چهارم سیمان دورد نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: شستا اگر بخواهد  فاز چهارم را اجرایی کند ابتدا باید جانمایی را تغییر دهد تا آلودگی کمتر شود دوم اینکه  خطوط جدید را به منظور افزایش بهره‌وری و راندمان ایجاد کند.

مومیوند می‌گوید: متاسفانه طبق آخرین اخبار گویا بانک عامل در پرداخت تسهیلات به شستا تاکنون موافقت خود را اعلام نکرده است، این در حالی است که چندین وزیر کلنگ فاز چهارم را بر زمین زده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: شستا دنبال طرح‌های جایگزین بود طبق صحبت‌ها و رایزنی‌هایی که انجام دادیم قرار بود آهک هیدراته، انجام کاغذ از سنگ در کنار تولید سیمان انجام شود، اما آنچه از شواهد و قرائن پیدا است همت چندانی از سوی مجموعه شستا برای تکمیل این پروژه مشاهده نمی‌شود.

معاون اسبق امور معدنی سازمان صمت لرستان میگوید: کارخانه سیمان دورود به سمتی می‌رود که مطالبات دولتی مانند آب، برق و گاز به رقم‌هایی برسد که همه قطع شود، حقوق پرسنل و سهم تامین اجتماعی نیز پرداخت نشود و قطعا اگر طرح فاز چهارم سیمان دورود ظرف دوسال آینده تکمیل نشود این واحد قدیمی کمتر از سه سال آینده به سرنوشت پارسیلون دچار خواهد شد.

تولید در جریان است

رییس سازمان صمت لرستان نیز با بیان اینکه کارخانه سیمان در حال حاضر مشکل تولید و فروش ندارد، عنوان می‌کند: اجرای طرح  فاز چهارم برای ورود تکنولوژی جدید است زیرا با وجود تکنولوژی قدیم هزینه تولید بالا می‌رود.

محمدرضا صفی خانی بیان می‌کند: اما تا زمانی که فاز چهارم اجرایی شود کارخانه سیمان دورود با همین شرایط به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه کارخانه سیمان دورود از ابتدای فعالیت تاکنون هیچ گونه تعدیل نیرویی نداشته است، خاطرنشان می‌کند: البته درصورتی که این کارخانه با همین تجهیزات به کار خود ادامه دهد بدون شک سرنوشت مطلوبی در انتظار آن نخواهد بود.

 

شستا پیگیر فاز چهارم باشد

رییس سازمان صمت لرستان با بیان اینکه شستا متولی راه‌اندازی فاز چهارم کارخانه سیمان دورود است، می‌گوید: ببینید زمانی که چند وزیر کلنگ این پروژه را بر زمین می‌زنند و در مناسبت‌های مختلف از آن بازدید می‌کنند باید شستا پیگیر باشد تا به نتیجه برسد، حالا شستا تجهیزاتی وارد کرده است، نه اینکه کاری نکرده باشد اما کافی نیست.

صفی خانی تاکید می‌کند: شستا باید به دنبال دریافت تسهیلات باشد تا بتواند کار را جلو ببرد، استاندار هم مکاتبات و پیگیری‌هایی برای رفع مشکلات انجام داده زیرا پروژه فاز چهارم سیمان دورود جزو مطالبات استان و جزو پروژه‌های جهش تولید است.

هیچ تعدیل نیرو در کارخانه سیمان وجود ندارد

فرماندار شهرستان دورود نیز با بیان اینکه ۷۰۰ نفر به طور مستقیم و ۸۰۰ نفر به طورغیر مستقیم در کارخانه سیمان دورود مشغول فعالیت هستند، اظهار می‌کند: این واحد تولیدی قدیمی از ابتدای فعالیت تاکنون هیچ نیروی اخراجی و هیچ گونه تعدیل نیرو نداشته است که این خود اتفاقی مثبت و قابل تامل است.

مجتبی بیرانوند می‌افزاید: در حال حاضر فاز دوم و سوم فعال است و فاز یک در حال رفع مشکل است، فاز دوم نیز مقداری آلودگی دارد که کیسه‌ها خریداری شده و در آینده نزدیک این موضوع حل می‌شود.

 به گفته وی کارخانه سیمان دورود در حال حاضر روزانه سه هزار تن کلینکر و چهار هزار تن سیمان تولید می‌کند.

فرماندار دورود به فاز چهارم سیمان دورود نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: فاز چهارم از پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصدی برخوردار است. علاوه بر خط سیمان به دنبال خط تولید آهک هم هستیم، از نظر ما اجرای فاز چهارم کارخانه سیمان دورود ضروری است.

بیرانوند با اشاره به اینکه کارخانه سیمان دورود یکی از واحدهای قدیمی استان است، تاکید می‌کند: با توجه به اشتغال‌زایی و نقشی که در رونق اقتصادی شهرستان و استان دارد بنابراین رفع مشکلات آن و اجرای فاز چهارم بسیار ضروری است.

عناوین برگزیده