تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۴۸
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۱۳۰۴۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک اقتصاددان تاکید کرد:

بورس نه کارگاه خلق پول است و نه کوره پول سوزانی!

می متالز - به برگشت روند بازار سرمایه خوشبین هستم و فروش را منطقی نمی دانم؛ ولی انتظار می رود رفتار فروشندگان این روزها مورد بررسی قرار گیرد و اجازه داده نشود با چنین بازی هایی، موجبات ضرر و زیان سرمایه گذاران خرد فراهم گردد.
بورس نه کارگاه خلق پول است و نه کوره پول سوزانی!

بورس نه کارگاه خلق پول است و نه کوره پول سوزانی!

به گزارش می متالز، منفی های بورس تهران ادامه دارد و شاخص کل امروز بیش از ۳۰ هزار واحد ریزش داشته است.
برخی تحلیلگران، رشد بازار سرمایه را به تورم و افزایش حجم نقدینگی گره می زنند و حتی ریزش این بازار را کوره پول سوزانی معرفی می کنند! گویا تصور این عده این است که کشور ما تا کنون تورم نداشته و رشد این یکی دو سال بازار سرمایه، ریشه تمام مشکلات اقتصادی است. حالا هم با ریزش این بازار، نقدینگی سوخته و بازارهای مالی و کالایی به ثبات خواهند رسید.

آلبرت بغزیان اقتصاددان در این خصوص بیان کرد: افزایش قیمت و تورم، به خودی خود ایجاد نمی‌شود و از طرفی دیگر، تورم، نقدینگی خلق نمی‌کند بلکه بالعکس، نقدینگی است که به افزایش تورم منجر می‌شود، مانند کسری بودجه‌های مزمن که با تزریق پول همراه بوده و تورم‌زا است.

وی افزود: تورم اقتصاد کشور ناشی از نرخ ارز است و تعجب می کنم که گاهی دوستان تورم را ناشی از کسری بودجه دولت و تزریق پول می دانند و از کنترل آن صحبت می کنند؛ بدون آنکه به علت کسری بودجه دولت اشاره کنند. کاهش درآمدهای دولت و کاهش درآمدهای ارزی، سبب افزایش نرخ ارز شده و این افزایش نرخ ارز، قیمت تمام شده واردات را افزایش داده و نتیجه افزایش هزینه های تولید، تورم بوده است.

بغزیان تاکید کرد: همین تورم در مرحله بعد موجب عدم توجیه اقتصادی واردات شده و در نهایت، ریشه تمام این مشکلات افزایش نرخ ارز است. حالا اینکه برخی افراد، افزایش تورم را به رشد بازار سرمایه گره می زنند، منطقی نیست. بازار سرمایه و بورس کشور، به محلی برای جذب سرمایه های سرگردان تبدیل شده و این رشد، تورم زا نیست. رشد بازار سرمایه به این دلیل اتفاق افتاده که مردم برای سرمایه گذاری نقدینگی خرد و کلان خود، بازار دیگری سراغ نداشته‌اند و ورود نقدینگی موجب کشف ارزش شرکت ها متناسب با شرایط اقتصادی کشور شده است. ولی این رشد، منشا تورم و افزایش قیمت سایر بازارها نیست؛ کما اینکه با افت بازار سرمایه در روزهای اخیر، هیچ گونه کاهش قیمتی در بازار مسکن و ارز و طلا و بازارهای کالایی رخ نداد.

بغزیان در مورد افزایش حجم نقدینگی و ارتباط آن با بازار سرمایه گفت: افزایش حجم نقدینگی ریشه در سیاست های انبساطی دولت و تصمیمات بانک مرکزی در حوزه پولی کشور دارد. وقتی برای کسری بودجه و یا هر منظور دیگری، از طریق افزایش نرخ ارز و... نقدینگی افزایش یابد و به عبارتی چاپ پول صورت گیرد، نقدینگی خلق شده به سمت بازارهای مختلف سرازیر می گردد. در گذشته این نقدینگی بیشتر به سمت بازارهای زمین و مسکن و خودرو و ارز سرازیر می شد؛ اما با توجه به رشد قیمت املاک و... و کاهش قدرت نقدینگی، در حال حاضر بازار سهام گزینه مناسبی پیش روی مردم است که با هر حجم نقدینگی و بدون محدودیت، امکان سرمایه گذاری در آن و حفظ ارزش پول خود را دارند که اتفاقا این موضوع، برای اقتصاد کشور اتفاق مثبتی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی ضمن انتقاد از اظهار نظرهای بورس ستیزانه، بیان کرد: منتقدان رشد بازار سرمایه که رشد این بازار را علت تورم می دانند، بهتر است به جای تحلیل های غیر کارشناسی به بررسی قیمت های بازار مسکن و خودرو بپردازند. قیمت خودروهای وارداتی در بازار حتی با فرض واردات با دلار ۲۵ هزار تومانی و برخی هزینه های مرتبط، اصلا با ارزش واقعی همخوانی ندارد. چرا باید بورس را مقصر گرانی ها بدانیم و ریزش بازار سرمایه را لازمه اصلاح قیمت ها در سایر بازارها معرفی کنیم؛ در حالی که قیمت بازارهای خودرو و مسکن اصلا منطقی و واقعی نیست؟ به لحاظ منطق اقتصادی، بازار سرمایه یکی از مناسب ترین و کم خطرترین محل ها برای جذب نقدینگی است. بازار سرمایه نه تورم زا است و نه منجر به خلق نقدینگی می شود و بالعکس سپری در برابر تورم است؛ اما ریزش این بازار می تواند به تورم و التهاب سایر بازارها منجر شود. البته نقدینگی وارد شده از سوی اکثر تازه واردهای بازار سرمایه در حدی نیست که با آن بتوان در بازار ملک یا خودرو سرمایه گذاری کرد. مقصر جلوه دادن مردم و رفتارهای هیجانی سرمایه گذاران خرد بازار سرمایه در تورم و رشد غیر منطقی بازارهای مختلف، اصلا عقلانی نیست.

بغزیان با اشاره به منفی های اخیر بورس تهران اظهار کرد: بد نیست اگر بررسی شود فروش های پر فشار این چند روز توسط چه اشخاصی صورت گرفته است؟ نگاهی به بازیگران اصلی در صف های خرید و فروش های اخیر بازار سرمایه، کاملا نشان می دهد بازارسازهای اصلی این بازار چه کسانی هستند. اصلا چرا باید بعد از اعلام طرح گشایش اقتصادی دولت، بورس تهران دچار این وضعیت شود؟ چرا باید دو وزارتخانه همزمان اخبار ضد و نقیض دهند و صف های فروش را شکل دهند؟ خریداران صف های فروش این روزها چه کسانی هستند و... کافی است تکه های پازل اتفاقات روزهای اخیر بازار سرمایه را کنار هم قرار دهیم تا متوجه شدیم رفتارهای هیجانی مردم به نفع چه کسانی خواهد بود. منفی ه

ای این روزها را نه اصلاح می نامم و نه ریزش؛ بلکه به نظر می رسد این اتفاقات توسط برخی بازیگران بازار سرمایه برنامه ریزی شده است. همانطور که بانک مرکزی بعنوان ناظر بازار ارز، می تواند بازیگران اصلی این بازار را شناسایی کند، سازمان بورس و اوراق بهادار هم می تواند دارد عمل شده و سلاطین بورس را شناسایی کند و به جای مقصر جلوه دادن مردم عادی، با این عده برخورد کند‌‌. بعضی فروشندگان سهام در قیمت های، این روزها خریدار سهام در قیمت پایین هستند و این منطقی نیست که نمی توان این اشخاص را شناسایی کرد.

وی اضافه کرد: قرار گرفتن در صف های فروش همچون ایستادن در باتلاق است. معتقدم نقدینگی از بورس خارج نشده که اگر اینطور بود باید در این چند روز شاهد افزایش قیمت خودرو و مسکن و... بودیم. اما این اتفاق نیفتاده و نقدینگی فروش سهام دوباره وارد همین بازار خواهد شد. به برگشت روند بازار سرمایه خوشبین هستم و فروش را منطقی نمی دانم؛ ولی انتظار می رود رفتار فروشندگان این روزها مورد بررسی قرار گیرد و اجازه داده نشود با چنین بازی هایی، موجبات ضرر و زیان سرمایه گذاران خرد فراهم گردد.

عناوین برگزیده