تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۲۱
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۱۳۰۹۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد؛

منابع انسانی بزرگترین سرمایه کشور

می متالز - سرمایۀ یک کشور معادن و مخازن آن نیست بلکه نیروی انسانی آن است.
منابع انسانی بزرگترین سرمایه کشور

به گزارش می متالز، معاون سیاسی امنیتی استاندار در نشست شورای راهبردی هماهنگی ثبت احوال گفت: شاخص اصلی توسعه در دنیا آمار‌های حیاتی هر کشور است و هرچه این آمار دقیق‌تر به موقع‌تر و حساب شده‌تر باشد و آسیب‌شناسی‌های لازم بر روی آمار‌ها انجام شود برنامه‌ریزی‌ها برای توسعه یک کشور موفق‌تر خواهد بود.

جمالی با بیان اینکه ثبت احوال باید ثبت وقایع حیاتی را به عنوان یک موجود زنده در نظر بگیرد افزود: جامعه بر اساس این آمار حرکت کند و با این آمار‌ها هست که برنامه ریزی‌های لازم را می‌توانیم داشته باشیم و اگر از این آمار‌ها استفاده نکنیم به جایی نمی‌رسیم.

وی با بیان اینکه کارشناسان منابع انسانی را بزرگترین سرمایه یک کشور می‌دانند گفت: سرمایه یک کشور معادن و مخازن آن نیست بلکه نیروی انسانی آن است و کشور تایوان با بیست و پنج میلیون جمعیت از نظر ذخایر ارزی چهارمین کشور در جهان است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار با اشاره به اینکه رهبری زنگ خطر کاهش جمعیت را به صدا در آوردند گفت: جمعیت نقش اصلی و حیاتی در اقتصاد ملی، پیشرفت و توسعه را دارد.

جمالی با بیان اینکه جوان بودن جمعیت و زاد و ولد‌ها مساله حیاتی برای ما خواهد بود گفت: ایران در حال حاضر به عنوان یکی از مقتدرترین کشور‌ها در دنیا هست و در منطقه بدون ایران تصمیم گیری انجام نمی‌شود و باید فکری اساسی برای جمعیت داشته باشیم.

وی اضافه کرد: ما منابع خوبی داریم و باید از این منابع حداکثر استفاده را داشته باشیم و کارگروه‌هایی تشکیل شود و راه‌هایی کارشناسی برای افزایش جمعیت پیدا کنند.

همچنین در این جلسه مدیرکل ثبت احوال استان به وظایف این سازمان اشاره کرد و گفت: ثبت وقایع حیاتی مانند تولد، مرگ، ازدواج‌ها در مهلت قانونی، آرشیو الکترونیکی اسناد هویتی برای تسریع در ارائه خدمات، طرح کارت هوشمند ملی برای ورود به دولت الکترونیک و طرح صدور شناسنامه مکانیزه و ثبت مهاجرت‌ها به صورت روزانه از وظایف ثبت احوال است.
صادقی با بیان اینکه رشد جمعیت روند کاهشی داشته است افزود: ولادت‌ها از سال ۹۵ روند کاهشی داشته است و جمعیت کشور به سمت میان سالی در حرکت است و سال گذشته کاهش ۱۵ درصدی در ولادت‌ها داشتیم و برای امسال هم کاهش ۱۵ درصدی را پیش بینی کردیم.

وی ولادت‌ها را در سال ۹۷، چهارده هزار و ۲۰۹ نفر خواند و گفت: در سال ۹۸ با کاهش ۱۵ درصدی دوازده هزار و ۳۹ ولادت داشتیم و این روند کاهشی همچنان ادامه دارد و ما در کشور رتبه ۱۲ را در ولادت داریم.

مدیرکل ثبت احوال استان به روند کاهشی ازدواج هم اشاره کرد و گفت: از سال ۸۸ در ثبت ازدواج‌ها روند کاهشی داشتیم و همین باعث کاهش ولادت‌ها می‌شود و در ۵ ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته هم کاهش ۶ درصدی داشتیم.

وی به صدور کارت هوشمند ملی هم اشاره کرد و گفت: پانصدوپنجاه و شش هزارو ۵۰۹ نفر واجد شرایط برای صدور کارت ملی هستند که تاکنون چهارصد و نود و پنج هزار و ۴۲۵ نفر درخواست کارت هوشمند ملی داشتند و چهارصد و سیزده هزار و ۶۵۶ کارت صادر شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان به پنجره جمعیتی هم اشاره کرد و گفت: ۷۰ درصد جمعیت ایران در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال هستند و به گفته کارشناسان یک فرصت طلایی برای توسعه و رشد کشور است.
صادقی به دلایل کاهش ولادت‌ها هم اشاره کرد و گفت: فشار اقتصادی، ناامنی شغلی، ازدواج دیرهنگام، نبود امکانات کافی از مهم‌ترین دلایل کاهش ولادت‌ها است.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده