تاریخ: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۱۵
بازدید: ۲۱۸
کد خبر: ۱۳۱۶۲۶
سرویس خبر : انرژی

قیمت نفت ورودی پالایشگاه‌ها براساس قیمت‌های فروش صادراتی ایران تعیین می‌شود

می متالز - عضو هیات مدیره انجمن قیر ایران گفت: هم‌اکنون براساس تصمیم وزارت نفت درباره اصلاح قیمت خوراک پالایشگاه‌ها، قیمت نفت خام ورودی پالایشگاه‌ها براساس نرخ‌های صادراتی کشور تعیین می‌شود که همسو با اقتصاد مقاومتی و ستودنی است و می‌تواند آثار مثبتی بر عملکرد پالایشگاه‌ها داشته باشد.
قیمت نفت ورودی پالایشگاه‌ها براساس قیمت‌های فروش صادراتی ایران تعیین می‌شود

به گزارش می متالز، محسن ورزشکار درباره روش قیمت‌گذاری خوراک مصرفی واحدهای قیرسازی گفت: خوراک مصرفی شرکت‌های تولیدکننده قیر که ازسوی پالایشگاه‌ها تأمین می‌شود توسط انجمن صنفی صنعت پالایش نفت قیمت‌گذاری می‌شود.

وی افزود: باتوجه به تصمیم وزارت نفت درباره تغییر مبنای محاسبه نرخ نفت خام پالایشگاه‌ها و محاسبه آن بر اساس قیمت فروش نفت صادراتی ایران، این موضوع به حلقه‌های بعدی زنجیره ارزش صنعت پالایشی کشور تسری داده نشده است.

عضو هیات مدیره انجمن قیر ایران با اشاره به روش پیشین قیمت‌گذاری نفت خام پالایشگاه‌ها، تصریح کرد: در گذشته این قیمت‌گذاری براساس قیمت‌های منتشر شده در نشریات بین‌المللی و قیمت‌های دبی و عمان تعیین می‌شد، اما اکنون براساس تصمیم گرفته شده در مجموعه وزارت نفت، قیمت نفت خام ورودی پالایشگاه‌ها براساس نرخ‌های فروش صادراتی کشور تعیین می‌شود.

ورزشکار گفت: این تصمیم با توجه به ضرورت حمایت از صنعت پالایشگاهی کشور و همسو با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری -مدظله العالی- در راستای اقتصاد مقاومتی بوده و ستودنی است و می‌تواند آثار مثبتی بر عملکرد پالایشگاه‌ها داشته باشد.

وی تأکید کرد: از این رو این اقدام مفید در حلقه زنجیره پالایشی متوقف شده و به حلقه‌های بعدی زنجیره پالایشی و شرکت‌هایی که این فرآورده‌های ویژه را از پالایشگاه دریافت کرده و فرآیند پالایش را تکمیل می‌کند، تسری پیدا نکرده است.

عضو هیات مدیره انجمن قیر ایران گفت: به این معنا که انجمن صنعت پالایش نفت که متولی قیمت‌گذاری فرآورده‌های ویژه پالایشگاه‌هاست کماکان قیمت‌های نشریه بین المللی پلتس را برای قیمت‌گذاری فرآورده‌های ویژه استفاده می‌کند بنابراین قیمت خوراک مواد اولیه صنایعی همچون قیر و روغن به منوال گذشته براساس نرخ‌های نشریه پلتس تعیین می‌شود.

ورزشکار عنوان کرد: البته یکی از نکات بسیار مهم در موضوع قیمت‌گذاری فرآورده‌های ویژه بحث قابل پیش‌بینی بودن آن برای مشتریان است که در روش کنونی این قابلیت وجود دارد و در صورت ایجاد هرگونه تغییر در مبنای قیمت‌گذاری، این موضوع باید مدنظر قرار گیرد.

وی سرانجام با اشاره به سیر صعودی قیمت فرآورده‌های ویژه افزود: بخش عمده این افزایش مربوط به افزایش نرخ تسعیر دلار در سامانه نیماست که اثر مستقیم بر تعیین قیمت‌های ریالی فرآورده‌های ویژه داشته است.

عناوین برگزیده