تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۳۰
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۱۳۱۷۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دستاوردهای صنعت یزد به شکل مطلوب معرفی نشده است

می متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: این استان در زمینه صنعت از استان‌های شاخص کشور محسوب می‌شود اما دستاوردهای صنایع مختلف استان به شکل مطلوبی در داخل و خارج از کشور معرفی نشده است.
دستاوردهای صنعت یزد به شکل مطلوب معرفی نشده است

به گزارش می متالز، محمدرضا علمدار یزدی روز دوشنبه افزود: بخش قابل توجهی از تولیدات استان یزد که از کیفیت بالایی برخوردار است به نام مناطق دیگر در بازارهای داخلی عرضه می شود و در زمینه معرفی تولیدات استان نیاز به کار بیشتر احساس می شود.

وی فقدان مسوولان یزدی تصمیم ساز در رده بالای وزارتخانه‌ها را از موانعی دانست که باعث شده تا ظرفیت‌های این استان به نحوه شایسته در مرکز دیده نشود و یادآور شد: استان یزد با وجود برخورداری از ظرفیت نخبگی قابل توجه در مقایسه با سایر استان های کشور، سهم اندکی در مسوولان رده بالای وزارتخانه‌ها دارد که اگر در این زمینه سهم استان افزایش پیدا کند، بسترسازی برای تحول استان آسان تر صورت می پذیرید.

علمدار یزدی برخی ویژگی‌های فرهنگی جامعه یزد مانند سخت‌کوشی همراه با محافظه کاری و ضعف جسارت برای معرفی بیشتر ظرفیت‌ها را در مغفول ماندن بخش قابل توجهی از ظرفیت های اقتصادی استان موثر ارزیابی کرد.

وی همچنین یادآور شد: برخی محدودیت‌های سخت گیرانه زیست محیطی در استان یزد در مقایسه با سایر استان ها باعث شده تا طرح هایی که به سهولت در برخی مناطق کشور مجوز کسب می کنند در این استان با مشکلات متعددی مواجه شوند و این گونه موارد انگیزه سرمایه گذاران را با وجود تمامی مزیت های استان مانند بالاترین شاخص امنیت سرمایه گذاری کشور، کاهش می دهد.

علمدار یزدی همچنین محدودیت در تامین آب مورد نیاز طرح‌ها را ازدیگر موانع سرمایه گذاری در استان عنوان کرد و گفت: هنوز به طور جدی اعتقاد به اجرای طرح های انتقال آب به استان شکل نگرفته وگرنه با وجود مزیت های اقتصادی استان، تامین هزینه اجرای طرح های انتقال آب دشوار نخواهد بود.

بر اساس اعلام رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در سه ماهه نخست امسال ۱۵ فقره پروانه اکتشاف و ۷۲۶ فقره جواز تاسیس در استان صادر شده که پروانه های بهره برداری صادر شده برای معادن با سرمایه گذاری ۲۱ هزار و ۳۷۰ میلیون ریال زمینه اشتغال ۳۲ نفر و جوازهای تاسیس صادره نیز با پیش بینی سرمایه گذاری ۵۶۷ میلیارد ریال، اشتغال ۱۲۸۳۱ نفر را زمینه سازی می کند.

تعداد مجوز طرح های صنعتی صادره استان در سه ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ تعداد ۲۶ درصد، سرمایه گذاری ۱۰۵ درصد و اشتغال ۲۰ درصد رشد را نشان می دهد.

عناوین برگزیده