تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۰۳
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۱۳۳۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارگزار بورس اعلام کرد:

دو عامل مهم بر وضعیت بازار سهام و چند توصیه به سرمایه گذاران

می متالز - یک کارگزار بورس با اشاره به اثر دو عامل مهم خارجی و داخلی بر وضعیت بازار سهام در سال جاری، به سرمایه گذاران چند توصیه کرد.
دو عامل مهم بر وضعیت بازار سهام و چند توصیه به سرمایه گذاران

به گزارش می متالز، محمد کفاش پنجه شاهی مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام، با اشاره به اثر دو عامل خارجی و بین المللی و داخلی بر بازار سرمایه در سال جدید گفت: جنگ های تجاری بین چین، آمریکا و برخی قدرت های جهانی، باعث شده قیمت کامودیتی ها دچار نوسان شود که باید منتظر مشخص شدن سیاست های آمریکا و چین در این موضوع ماند.

وی با بیان اینکه قیمت جهانی نفت هم متغیر مهمی برای بازار سرمایه است، ادامه داد: در حوزه سیاست بین المللی نیز، مهلت زمانی اردیبهشت و تایید یا عدم تایید برجام توسط ترامپ موضوعی است که می تواند بازار را متاثر کند.

این کارگزار بورس ، قیمت دلار و نرخ سود بانکی را از جمله عوامل داخلی موثر بر بازار سرمایه اعلام کرد و افزود: روند رشد قیمت دلار برای بازار مهم است و بحث برجام بر قیمت دلار تاثیر می گذارد. دلار بر شرکت های صادراتی تاثیر گذار است و باعث می شود درآمدهای ریالی آنها افزایش یابد. موضوع دیگر اینکه آیا بانک ها نرخ سودها را کاهش می دهند یا کماکان تمایل دولت این است که نرخ سود بالا باشد که این دیدگاه قطعا به ضرر بازار سرمایه است.

کفاش پنجه شاهی در مورد وضعیت صنایع و شرکت ها هم گفت: سال مالی اکثر شرکت های بازار سرمایه پایان اسفند است به همین دلیل معمولا در سه ماهه اول سال و تا تیرماه مجمع دارند. در این دوره شرکت ها صورت های مالی و عملکرد سال 96 را منتشر می کنند که سرمایه گذاران می توانند با بررسی آنها استراتژی را برای سرمایه گذاری در صنایع مختلف مشخص کنند.

وی ادامه داد: با توجه به حذف انتشار پیش بینی درآمد شرکت ها، حضور در مجامع برای سرمایه گذاران مهم بوده و می توانند از کارشناسان شرکت ها درباره عملکرد و سود سوال کنند. همچنین به سرمایه گذاران توصیه می شود از سهام بنیادی باP/E منطقی خارج نشده و تحت تاثیر سیگنال های غلط و غیر منطقی قرار نگیرند.

به گفته وی، ورود به سهام با زیان انباشته شاید در وهله اول اندکی سود به همراه داشته باشد اما به طور قطع زیان های سیگنی برای سرمایه گذاران به همراه دارد و سهامداران باید سهام ارزشمند با دیدگاه منطقی و نگاه بنیادی خریداری کنند.

کفاش پنجه شاه ادامه داد: سال گذشته عملکرد برخی از صنایع مانند فلزات اساسی، پتروشیمی و پالایشی و صنایع وابسته به قیمت های جهانی و ارزآ آور مناسب بود که امید است این روند در سال جاری نیز ادامه دار باشد. اما عوامل خارج بورس مثل نرخ دلار ، سود بانکی و عوامل سیاسی می تواند بازار را متاثر و پیش بینی را سخت کند.

منبع: بورس پرس
مطالب مرتبط
عناوین برگزیده