تاریخ: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۱۳
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۱۳۴۲۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد شاخص بورس تا کجا ادامه دارد؟

می متالز - بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس شد و در مقابل سایر اشخاص بورس انرژی، سرمایه‌گذاری شاهد و سرمایه‌گذاری سایپا با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.
رشد شاخص بورس تا کجا ادامه دارد؟

به گزارش می متالز، شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با ثبت رشد ۴۲هزارواحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۵۴۶هزار واحد قرار گرفت.

به گزارش خبرآنلاین، در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از ۶میلیارد و ۸۹۸میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۶هزار و ۹۳۶میلیارد تومان در بیش از یک‌میلیون و ۳۶۱هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد ۴۲هزار و ۷۱۹واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۵۴۶هزار و ۱۴۶واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس شد و در مقابل سایر اشخاص بورس انرژی، سرمایه‌گذاری شاهد و سرمایه‌گذاری سایپا با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی مثبت را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) ۱۱۲۰۲واحد، کل (هم‌وزن) ۳۱۰۵واحد، قیمت (هم‌وزن) ۲۰۳۴واحد، آزاد شناور ۵۶۲۸۴واحد و شاخص‌های‌ بازار اول و دوم به ترتیب ۳۸۵۳۰ و ۵۷۱۴۹ واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و ۹۲۵میلیون ورقه به‌ارزش ۳هزار و ۸۴۱میلیارد تومان در ۵۸۸هزار و ۳۵۹نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۲۷۸واحد رشد کرد و در ارتفاع ۱۷هزار و ۹۵۴واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، بیمه پاسارگاد و سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری صبا تامین، برق و انرژی پیوند گستر پارس، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان و تولید برق عسلویه مپنا بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.
 

بورس
 

اما بورس فردا به کدام سمت می‌رود؟
 

علی حیدری تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص دلایل رشد بورس گفت: به نظر من رشد امروز شاخص رشدخیلی چشمگیری نیست و بیشتر ناشی از خوش بینی و حضور احتمالی بازارسازها بود.
 

وی ادامه داد: این خوش بینی سیگنال مثبت به بازار ارسال کرد و تنها دلیل رشد امروز خوش‌بینی به این بود که فردا بازار چی خواهد شد؟
 

وی پیش بینی کرد: فردا بازار شبیه امروز خواهد بود و به دنبال این خوش‌بینی سهام شرکت‌های صادراتی با اشتیاق بیشتریاز سوی سهامداران خریداری خواهد شدو بقیه سهم‌ها مانند سهمهای بانکی و  بیمه‌ای و تا حدی دارویی با تعادل نسبی در خرید و فروش همراه خواهد بود.

 او اضافه کرد: شرکت‌های صادرات محور مثل پتروشیمی‌ها فردا بیشتر خریدار وجود خواهند داشت تا فروشنده سیگنال.

وی در پاسخ به این سئوال که کرونا گرفتن ترامپ چه تاثیری بر بازار دارد؟گفت: به نظر من کرونا گرفتن ترامپ هیچ اثری نه تنها بر بازار سهام که اساسا بر اقتصاد ایران ندارد. چون تحولات اقتصادهای بسته ای مثل ایران بیشتر به مسائل داخلی بستگی دارد تا بازارهای بین المللی.

 وی گفت: من معتقدم هر کجا دلار متوقف شود و به ثبات برسد، رشد بازار سهام آغاز می شود چرا که تورم از بازار ارز به بازار سهام منتقل خواهد شد. فعالان بازار سهام در مهر ماه به یه تحول اقتصادی خوب دارن نگاه می کنن. بنظرم فعالان باهوش در بازار در مهر ماه به تثبیت قیمت دلار نگاه می کنن و در نقطه‌ای که تثبیت شد یعنی خروج تورم از دلار به بازار سهام. الان ارزدر حال حاضر ارزش گذاری اکثر سهم ها در بازار بر مبنای دلار ۲۰ هزار تومانی است و تثبیت قیمت دلار یعنی حرکت تورم از بازار سکه طلا و دلار به سوی بازار سهام.

وی در پاسخ به این سئوال که کدوم سهم ها ردر شرایط کنونی بیشتر قابلیت رشد را دارند؟گفت: در شرایط فعلی و در صورت تثبیت قیمت دلار من دو گروه رادارای قابلیت رشد و افزایش قیمت بالا می‌دانم، اول شرکت های صادرات محور بر مبنای دلار که دارای بنیاد قوی هستند مثل پتروشیمی‌ها و دوم نمادهایی که اصولا بنیاد و اساس درستی ندارند یعنی شرکت هایی که هیچ هویتی دربازار ندارند. بقیه شرکت ها به دنبال این دو گروه رشد می کنن ولی سود آوری این دو راندارند.

وی درباره تاثیر بازار گردانی شرکت‌ها در سبز شدن شاخص گفت: بازارگردانی در بازار سهام یک نوع حس خوش بینانه برای سهامدار در بازار ایجاد می کند.

عناوین برگزیده