تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۱۶
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۱۳۶۴۳
سرویس خبر : انرژی

همکاری اعراب و روسیه؛ عامل رشد قیمت نفت

می متالز - بازار نفت در روز های اخیر روندی افزایشی را پیش گرفته است. روندی که به باور برخی از کارشناسان می تواند همچنان به توافق اوپک و غیر اوپک ربط داشته باشد. توافقی که به گفته بازیگران اصلی اش در سال آتی میلادی تعدیل خواهد شد.
همکاری اعراب و روسیه؛ عامل رشد قیمت نفت

به گزارش می متالز، توافقی که به گفته بازیگران اصلی اش در سال آتی میلادی تعدیل خواهد شد. اما در روزهای اخیر خبر هایی مبنی بر این شنیده شده است که ممکن است کاهش تولید با همین قوت در 2019 نیز ادامه یابد و این در حالی است که گفته می شود روسیه و عربستان به این فکر هستند که همکاری خود را تا بیست سال آینده در راستای کنترل وضعیت بازار نفت ادامه دهند.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان در مصاحبه ای در واشنگتن گفت: اعضای اوپک در سال ۲۰۱۹ نیز به هماهنگی با روسیه و دیگر تولید کنندگان غیر اوپکی در زمینه محدود کردن عرضه نفت با هدف کاهش ذخایر جهانی نفت به سطوح مورد نظر ادامه خواهند داد.

وی گفت: ما مطمئنا می دانیم که تا رسیدن حجم ذخایر به سطحی که ما آن را عادی تلقی می کنیم، مقداری زمان لازم است و ما تا اواسط سال یعنی زمانی که در وین تشکیل جلسه بدهیم، این موضوع را رسمیت خواهیم بخشید.

وزیر انرژی عربستان افزود: امیدواریم که تا پایان سال به مکانیزمی رسمیت ببخشیم که به موجب آن در سال 2019 همکاری کنیم.

وی در ادامه گفت، مشخص نیست که در سال 2019 چه مقدار عرضه نفت لازم خواهد بود.

فالح قبلا گفته بود، اوپک به جای پایان دادن یکباره توافق کاهش تولید بهتر است به صورت آرام کاهش عرضه را خاتمه دهد.

فالح گفت، این موضوع در میان تولید کنندگان به صورت عمومی مورد پذیرش است که هماهنگی بیشتر لزوما به معنای حفظ سطح فعلی کاهش تولید نیست. این تنها بدان معناست که این مکانیزم جواب داده و آنها متعهد به همکاری در چهارچوب این مکانیزم برای یک دوره طولانی تر شده اند.

این در حالی است که ولیعهد عربستان گفته است: عربستان سعودی و روسیه سرگرم کار روی یک پیمان بلندمدت هستند که تحت چنین توافقی، کنترل صادرکنندگان بزرگ بر روند عرضه نفت در سالهای آینده نیز ادامه خواهد یافت.

شاهزاده محمد بن سلمان در نیویورک به رویترز گفت: ریاض و مسکو سرگرم بررسی توافق بلندمدتی برای تمدید اتحاد کوتاه مدت در محدودیت عرضه نفت هستند که به دنبال ریزش قیمت های نفت، از ژانویه سال ۲۰۱۷ آغاز شد.

وی در ادامه افزود: ما سرگرم کار برای تغییر توافق از سال به سال به یک توافق ۱۰ تا ۲۰ ساله هستیم.

علاوه بر این روسیه نیز اعلام کرده است که پایبندی ‌اش به توافق جهانی کاهش تولید نفت، در ماه گذشته میلادی به ۹۳,۴ درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، در این خصوص اعلام کرد: پایبندی این کشور به توافق جهانی کاهش تولید نفت در ماه مارس سال ۲۰۱۸ میلادی ۹۳,۴ درصد بوده است.

وی همچنین اعلام کرد روسیه به طور کامل به هدف دستیابی به توازن در بازار جهانی نفت پایبند است.

به گفته وزیر انرژی روسیه، نوسان در تولید نفت این کشور در ماه مارس سال جاری میلادی، نتیجه تحول فصلی در بازار داخلی و افزایش تقاضای گاز بوده است.

بر این اساس می توان این گونه برداشت کرد که عربستان در آینده نیز با جدیت سیاست های بهبود قیمت نفت را پیگیری خواهد کرد. در نتیجه برخی بر این باورند که قیمت نفت در هفته های پیش رو روندی مثبت را در پیش خواهد گرفت.

طبق جدید ترین نظر سنجی رویترز، قیمت‌ های نفت امسال احتمالا تحت تاثیر اختلالات در عرضه و توافق کاهش تولید اوپک و غیر اوپک افزایش خواهد یافت اما تردید ها نسبت به آینده این پیمان چند جانبه و رشد تولید آمریکا ممکن است روند رشد قیمت‌ ها را متوقف کند.

در نظرسنجی رویترز از ۳۱ اقتصاددان و تحلیلگر پیش بینی شد قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۱۸ به حدود ۶۴ دلار می‌ رسد؛ در حالی که در فوریه قیمت ۶۳ دلار پیش بینی شده بود. میانگین قیمت نفت برنت از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون ۶۷.۱۸ دلار بوده است.

 نفت برنت امسال چهار درصد رشد قیمت داشته که تا حد زیادی تحت تاثیر توافق تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک برای محدود کردن عرضه به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۱۸ بوده است.

عربستان سعودی و روسیه سرگرم کار روی یک پیمان بلند مدت هستند که کنترل این صادرکنندگان بزرگ بر روند عرضه را در سال‌ های آینده تداوم خواهد بخشید.

به گفته تحلیلگران بانک "بی ان پی پاریبا"، حتی اگر پایبندی اوپک به محدودیت عرضه تا پایان سال ۲۰۱۸ بالا بماند، رشد انفجاری عرضه نفت شیل آمریکا به همراه رشد ظرفیت صادرات نفت این کشور احتمالا قیمت ‌های نفت را در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ پایین خواهد برد.

تحلیلگران انتظار دارند تولید نفت آمریکا امسال حداقل یک میلیون بشکه در روز رشد کند. تولید نفت آمریکا اکنون به حدود ۱۰.۴ میلیون بشکه در روز رسیده که این کشور را بالاتر از عربستان سعودی قرار داده است و به نظر می ‌رسد طولی نخواهد کشید که روسیه را نیز پشت سر گذاشته و بزرگترین تولید کننده جهان می ‌شود.

آژانس بین ‌المللی انرژی ماه جاری پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت ۶.۹ درصد تا سال ۲۰۲۳ رشد خواهد کرد و به ۱۰۴.۷ میلیون بشکه در روز می ‌رسد که به واسطه رشد اقتصادی در آسیا و احیای دوباره صنعت پتروشیمی آمریکا خواهد بود.

همچنین تحلیلگران می‌ گویند قیمت‌ های نفت ممکن است تحت تاثیر نگرانی ‌ها نسبت به تجدید تحریم ‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران افزایش پیدا کند.

طبق نظرسنجی رویترز، قیمت نفت سبک آمریکا ۵۹.۸۵ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۸ خواهد بود که بالاتر از ۵۸.۸۸ دلار پیش بینی شده در نظرسنجی فوریه است.

این در حالی است که احتمال توقف روند افزایشی تولید نفت آمریکا باعث شده است، قیمت نفت بدون در نظر گرفتن عوامل دیگر رشد یافته است.

به نوشته تسنیم، گرگ مک کینا، استراتژیست ارشد بازار در موسسه آکسی تریدر با اشاره به افزایش تولید نفت روسیه و احتمال کاهش در قیمت نفت خام فیزیکی عربستان گفت، بازار در مقابل خبرهای بد آسیب پذیر است.

قیمت نفت برنت در ماه ژانویه به بالاترین رقم در سال جاری میلادی یعنی 71 دلار و 28 سنت رسید، اما از آن زمان به این طرف افت کرده و نتوانسته مجددا قیمت های بالای ماه ژانویه را تجربه کند.

فشار دیگری نیز از ناحیه بازار فیزیکی بر قیمت نفت وارد می شود، جایی که انتظار می رود عربستان قیمت تمام نفت های خود برای عرضه به بازار آسیا در ماه می را کاهش دهد.

این در شرایطی است که عرضه نفت در حال افزایش است. روسیه در ماه مارس میزان تولید نفت خود را به 10.97 میلیون بشکه رساند که بالاتر از 10.95 میلیون بشکه ماه فوریه بود.

یکی از عوامل تعیین کننده در بازار نفت در ماه های آینده، تولید نفت آمریکا خواهد بود که با رشدی تقریبا 25 درصدی نسبت به اواسط سال 2016 به 10.43 میلیون بشکه در روز رسیده است.

کاهش فعالیت سکوهای حفاری نفتی در آمریکا نشان می دهد که رشد بی رویه تولید نفت آمریکا احتمالا تا اواسط امسال فروکش خواهد کرد.

این در حالی است که استفن اینز، تحلیلگر ارشد موسسه اوآندا در سنگاپور گفت، بازار نفت همچنان نگران این مسئله است که آیا دولت آمریکا توافق هسته ای شکننده با ایران را از بین خواهد برد یا آن را حفظ خواهد کرد.

اینز افزود، دیگر عامل افزایش قیمت نفت، انتشار گزارش هفتگی درباره کاهش تعداد سکوهای حفاری نفتی در آمریکا بوده است.

بر اساس گزارش موسسه بیکر هیوز، شرکت های حفاری آمریکایی در هفته منتهی به 29 مارس، 7 سکوی حفاری را کاهش دادند و تعداد کل سکوهای فعال را به 797 سکو رساندند. این اولین کاهش هفتگی در طی 3 هفته گذشته است.

به گفته تجار و تحلیلگران، افزایش تنش های تجاری بین آمریکا و چین احتمالا بر احساس حاکم بر بازار سایه خواهد افکند و در طی روزهای آینده معاملات شکننده ای را رقم خواهد زد.

به گفته وزارت دارایی چین، این کشور تعرفه های اضافی 25 درصدی بر 128 قلم کالای وارداتی از آمریکا اعمال کرده است. این اقدام در واکنش به وضع تعرفه های دولت آمریکا بر واردات آلومنیوم و فولاد صورت گرفته است.

بر این اساس قیمت نفت خام برنت روز گذشته با افزایشی در حدود 0.77 درصد برابر با 52 سنت به قیمت 68 دلار و 16 سنت به ازای هر بشکه رسید و قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدییت نیز با افزایش 44 سنتی در قیمت 63 دلار و 45 سنت به ازای هر بشکه معامله شد.

در نتیجه می توان این گونه برداشت کرد که قیمت نفت در روزهای اخیر با تکیه بر سیاست های عربستان مبنی بر ادامه توافق کاهش تولید و همکاری با روسیه، در کنار پیش بینی کاهش تولید آمریکا افزایش یافته است و پیش بینی می شود که این عوامل بتوانند در هفته های آتی نیز تقویت کننده قیمت نفت باشند.

 

عناوین برگزیده