تاریخ: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۰۵
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۱۳۶۵۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

زنگ حرکت بورس ...

می متالز - آنچه مسلم بوده آن است که اگر باردیگر بازارسرمایه روند صعودی را پیش گیرد، این بار قله‌های بالاتری را لمس خواهد کرد و شاخص‌کل به کانالی بالاتر از سقف‌های قبلی، ورود خواهد کرد.
زنگ حرکت بورس ...

زنگ حرکت بورس ...

به گزارش می متالز، ریزش بورس تهران در ۲ ماه اخیر در حالی رقم خورده که نرخ ارز شیب صعودی دارد و دلار در بازار آزاد کانال ۳۱۵۰۰ تومانی را هم لمس کرده است.

بعضی از فروشندگان بازار سرمایه معتقدند ممکن است بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، توافقی حاصل شده و با لغو تحریم ها، نرخ ارز سقوط کند. این در حالی است که به نظر می رسد در بازارهای رقیب نه فقط چنین نگرشی حاکم نیست؛ بلکه حتی انتظار افزایش نرخ ارز هم می رود. گفته می شود در بازار خودرو قیمت گذاری ها با دلار ۴۰ هزار تومانی است و بازار سکه هم حباب دارد! با این حال تنها بازاری که فعالان آن چوب حراج به دارایی خود زده اند، بازار سهام است و بس.

سعید شیرزادی کارشناس بازار سرمایه در این خصوص بیان کرد: روند بازارسرمایه کاملا غیرطبیعی بوده و به نظر می‌رسد بازار منتظر توقف نرخ ارز است تا با به ثبات رسیدن نرخ ارز، استارت حرکت بزند و خود را با نرخ جدید ارز هماهنگ کند.

وی افزود: بازار سرمایه ما این روز‌ها با ۳ پدیده یا ایراد عجیب مواجه است. اولین پدیده، واکنش منفی بازارسرمایه به افزایش نرخ ارز است. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های بازار، درآمد‌های ارزی دارند و از افزایش نرخ ارز منتفع می‌شوند.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: این واکنش تا حدی ناشی از ضعف تحلیل در این بازار است. سرمایه‌های سرگردان مرتبا از بازاری به بازار دیگر حرکت می‌کنند؛ بدون آنکه توجهی به تحلیل بازار‌ها شود. بسیاری از سهامداران هم فعال واقعی بازار سرمایه نیستند و مترصد فرصتی هستند که نقد کرده و راهی بازاری دیگر شوند؛ بنابراین مادامی که بازار ارز و به تبع آن بازار مسکن و خودرو و. روند افزایشی داشته باشد، نقدینگی هم در همین بازار‌ها در حرکت است و زمانی می‌توان روی رشد بازار سرمایه حساب کرد که بازار ارز به ثبات رسیده و سایر بازار‌ها هم دچار رکود شوند تا نقدینگی راه بازار سرمایه را در پیش بگیرد.

عضو هیات مدیره شرکت بیمه دانا تصریح کرد: بعید نیست که بازار سرمایه با یک وقفه زمانی به رشد نرخ ارز واکنش نشان دهد؛ کما اینکه هفته گذشته هم در پی نوسان منفی بازار ارز، بازار سرمایه مورد اقبال قرار گرفت و حتی سال ۹۷ هم بورس با تاخیر به رشد نرخ ارز، واکنش نشان داد.

شیرزادی افزود: پدیده دوم، این است که در روند صعودی، تمام سهم‌ها رشد می‌کند و در ریزش‌ها، کل سهم‌ها شیب نزولی به خود می‌گیرند؛ بی‌آنکه فعالان بازار تفاوتی بین صنایع و شرکت‌های مختلف قائل شوند! پدیده سوم هم لیدر محور شدن بازار است؛ این روز‌ها چند نماد بزرگ از جمله "خودرو"، نقش لیدر بازارسرمایه را ایفا می‌کنند و بسیاری از سهم‌ها به دنبال این نماد‌ها حرکت می‌کنند که البته این هم از ایرادات بورس ما است.

وی گفت: تصور می‌کنم قیمت بسیاری از سهم‌ها ارزنده بوده و برای خرید جذاب است، برای مثال هر سهم شرکت ذوب‌آهن اصفهان با دلار ۱۶هزار تومانی، در محدوده ۱۲۰۰تومانی معامله می‌شد و حالا با دلار بالای ۳۰ هزار تومان، هر سهم این شرکت به حدود ۶۰۰ تومان رسیده است. معتقدم اگر بازار سرمایه مجددا وارد فاز صعودی شود، باز هم تمام سهم‌ها مورد اقبال سرمایه گذاران واقع خواهد شد؛ اما رشد برخی گروه‌های صادرات محور از جمله معدنی‌ها و فلزی‌ها و. پر شتاب‌تر از سایر سهم‌ها خواهد بود.

این کارشناس بازارسرمایه در پایان خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است این است که اگر بازار سرمایه ما دوباره صعودی شود، این بار قله‌های بالاتری را لمس خواهد کرد و شاخص کل به کانالی بالاتر از سقف‌های قبلی، ورود خواهد کرد.

عناوین برگزیده