تاریخ: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۲۵
بازدید: ۳۶۰
کد خبر: ۱۳۷۴۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تضاد منافع و سود‌هایی که به بهانه بازارگردانی سوخت می‌شوند:

سهامداران "وسپهر" مراقب باشند

می متالز - خرید بی‌رویه سهم‌های بی‌کیفیت، یونیت صندوق‌های بازارگردانی و شرکت‌های گروه مانند انرژی سپهر نشانه‌هایی از رویه مدیریتی غیرمنطقی این شرکت به شمار می‌رود.
سهامداران "وسپهر" مراقب باشند

سهامداران

به گزارش می متالز، علیرغم شناسایی و تحقق سود خالص ۱.۰۹۸ ریالی به ازای هر سهم شرکت تازه وارد سپهر صادرات در ۶ماهه نخست سال جاری، نگاهی به نحوه خرید‌های معنادار و البته به اصطلاح بازارگردانی سهام بانک صادرات در ماه‌های گذشته حاکی از احتمال بالای عدم تقسیم سود‌های محقق شده و حتی شناسایی کاهش ارزش سهام خریداری شده از این شرکت در ماه‌های آتی است.

خرید بی‌رویه سهم‌های بی‌کیفیت، یونیت صندوق‌های بازارگردانی و شرکت‌های گروه مانند انرژی سپهر نشانه‌هایی از رویه مدیریتی غیرمنطقی این شرکت به شمار می‌رود.

"اساسا نگاهی به سهام خریداری شده توسط این شرکت در ۶ ماهه نخست، این ظن را به ذهن متواتر می‌سازد که ماهیت این شرکت عمدتا بازارگردانی سهام گروه بانک صادرات بوده تا سودآوری برای سهامداران خرد".

تضاد منافع و سود‌هایی که به بهانه بازارگردانی سوخت می‌شوند:

از مجموع ۳۲.۹۴۴ میلیارد ریال درآمد‌های عملیاتی شرکت بیش از ۳۱.۵۳۸ میلیارد ریال مربوط به درآمد‌های ناشی از فروش سهام زیر مجموعه‌ها بوده که با توجه به شرایط عجیب بازارسرمایه در دو سال اخیر افزایشی در حدود ۴.۰۶۹درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

تضاد منافع و سود‌هایی که به بهانه بازارگردانی سوخت می‌شوند:

همانگونه که در جدول ذیل نیز ملاحظه می‌شود سود ناشی از سهام زیر مجموعه این شرکت عمدتا مربوط به فروش سهام بانک صادرات، ایران ترانسفو، پالایش نفت اصفهان، گروه مپنا و ملی مس است.

تضاد منافع و سود‌هایی که به بهانه بازارگردانی سوخت می‌شوند:

اما آنچه نگرانی در خصوص تضاد منافع عملکرد مدیران گروه مالی سپهر صادرات را با سهامداران خرد این شرکت بیش از پیش آشکار می‌سازد نحوه خرید سهام بانک صادرات و شرکت‌های گروه و اتلاف صد‌ها میلیارد تومان منابع این شرکت است.

بد نیست نگاهی به نحوه خرید و یا به اصطلاح بازارگردانی سهام بانک صادرات و یا یونیت‌های صندوق‌های بازارگردانی گروه بیاندازیم تا این تضاد منافع بیش از پیش ملموس شود:

تضاد منافع و سود‌هایی که به بهانه بازارگردانی سوخت می‌شوند:

"پایین بفروش و بالا بخر" استراتژی خرید و فروش سهم بانک صادرات توسط مدیران شرکت، نمونه‌ای آشکار از تضاد منافع مدیران این شرکت سرمایه‌گذاری به عنوان حقوق بگیران بانک صادرات و سهامداران خرد شرکت کننده در عرضه اولیه سهام این شرکت است.

حال نتیجه‌گیری از اینکه چرا سهام بانک صادرات را در قیمت‌های ۲.۵۹۹ ریالی می‌فروشند و آن‌ها را با تعدادی بسیار بیشتر در قیمت‌های ۳.۲۱۱ ریالی بازخرید می‌کنند را بر عهده خوانندگان محترم می‌گذاریم.

خرید ۹.۸۳۴ میلیارد ریالی یونیت صندوق‌های بازارگردانی برای خرید مجدد سهام بانک صادرات و شرکت‌های زیر مجموعه هم به مبالغ اتلاف شده بالا اضافه کنید تا عمیق فاجعه بیشتر شود.

اما خرید سهام با قیمت بالا و تحمیل ریسک بالای سهام شرکت‌های بی ارزش به سهامداران خود توسط این شرکت به منظور شناسایی سود توسط دیگر شرکت‌های گروه تنها به سهم بانک صادرات ختم نمی‌شود.

نگاهی به خرید سهام سرمایه‌گذاری پارس آریان و توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی از شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی آن هم با قیمت‌های حبابی بیندازید تا تلاش دولت برای خصوصی‌سازی شرکت‌های سراسر ابهام را بیش از پیش درک کنید.

تضاد منافع و سود‌هایی که به بهانه بازارگردانی سوخت می‌شوند:

زیان ناشی از خرید سهام شرکت پارس آریان خریداری شده توسط سپهر صادرات برای سودسازی سرمایه‌گذاری خوارزمی با قیمت‌های کنونی (۱۶۰۰۰ ریال) در حدود ۱۴۱ میلیارد تومان بوده که سهم سهامداران محترم است.

بانک صادرات، شرکت انرژی سپهر، سرمایه گذاری مسکن، سرمایه گذاری پارس آریان، صندوق پارند سپهر، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، اختصاصی بازارگردانی سپهر بازار سرمایه عمده خرید‌های سهام گروه توسط این شرکت سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که در نوع خود جالب توجه است.

تضاد منافع و سود‌هایی که به بهانه بازارگردانی سوخت می‌شوند:

همانگونه که در جدول فوق مشاهده می‌شود، با ادامه روند مدیریت فعلی این شرکت اصلا نقدینگی در شرکت نمی‌ماند که تقسیم سودی در مجمع وجود داشته باشد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود سهامداران استراتژی خرید و یا فروش سهام این شرکت را با استناد به شرایط تشریح شده اتخاذ نمایند و نه بر پایه شناسایی سود اغوا کننده ناشی از فروش این شرکت.

 

بورس‌نیوز رسانه تخصصی بازارسرمایه در راستای شفافیت هرچه بیشتر و روشن‌شدن مسیر سرمایه‌گذاری سهامداران "وسپهر"، آمادگی درج پاسخ گروه مالی سپهر صادرات را دارد.

عناوین برگزیده