تاریخ: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۴۳
بازدید: ۲۸۰
کد خبر: ۱۳۷۷۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

در حاشیه تالار شیشه‌ای چه گذشت؟

می متالز - در حالی روز گذشته نماگر اصلی بازار سهام با افت ۴/ ۳ درصدی به کمترین سطح از چهار تیرماه سقوط کرد که حواشی پیرامونی این بازار نیز کم نبود. یکی از شایعاتی که این روزها در برخی کانال‌های بورسی منتشر می‌شود، خبرهایی درخصوص برکناری رئیس شرکت بورس تهران در اواخر هفته جاری است. کانال‌هایی که حتی جایگزین علی صحرایی را نیز معرفی کرده‌‌اند.
در حاشیه تالار شیشه‌ای چه گذشت؟

به گزارش می متالز، در این خصوص اما روز گذشته روح الله حسینی مقدم، عضو شورای عالی بورس ضمن اینکه خواهان برخورد با شایعه‌سازان شد در گفت‌وگویی اظهار کرد: در جلسه شورای عالی بورس، هیچ حرفی از تغییر مدیرعامل بورس تهران نشده و این موضوع توسط هیات‌مدیره بورس مشخص و نهایی خواهد شد اما در این میان برخی با انتشار چنین شایعاتی و مطرح کردن نام افرادی، قصد تخریب بورس و برخی مدیران را دارند که انتظار می‌رود سازمان بورس با چنین مواردی به شدت برخورد کند.

روز گذشته همچنین مدیرعامل بورس تهران با اعلام آخرین آمار بازارگردانی شرکت‌ها و الزام عرضه حقوقی‌ها متناسب با شرایط بازار گفت: عرضه حقوقی‌ها با ابزار قانونی محدود می‌شود. علی صحرایی با اشاره به هدف صندوق بازارگردانی مبنی بر نقدشوندگی بازار به صدا و سیما گفت: طبق مصوبات شورای عالی بورس از ۲۰ شهریور، ناشران و سهامداران عمده موظف هستند نقدشوندگی را از طریق ابزار بازارسازی و عملیات بازارگردانی انجام دهند و صف‌های فروش و خرید را جمع کنند.

وی ادامه داد: ۱۷۵ شرکت بازارگردان به بورس تهران معرفی شدند، ۱۳ ناشر به دلیل کمبود منابع، بازارگردانی را نپذیرفتند. ۹۴ ناشر هم مدارک را برای شرکت بورس ارسال کردند و هنوز ۵۸ناشر با بورس تهران مکاتباتی انجام نداده‌اند. بورس تهران تا به امروز ۲۰ شرکت را که بازارگردانی انجام نداده‌اند به کمیته تخلفات فراخوانده است زیرا این وظیفه الزامی است و باید انجام شود.

از دیگر خبرهایی که هفته‌های گذشته مورد توجه بورس‌بازان قرار گرفت، کلاهبرداری سایت‌های جعلی سجام بود. در این خصوص روز گذشته معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از مسدود شدن ۱۷ سایت جعلی سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) خبر داد. علیرضا ماهیار درخصوص کلاهبرداری با عنوان سامانه سجام از سهامداران بازار سرمایه اظهار کرد: رصد تیم امنیت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از دو ماه قبل نشان داد که سایت‌های کلاهبرداری تحت عنوان سایت‌های سجام با اصلاح فنی (فیشینگ) راه‌اندازی شده و تحت دامنه‌های غیرمجاز شروع به دریافت اطلاعات از مردم کرده‌اند.

در تالار شیشه‌ای اما دیروز در میان شوینده‌ها، شرکت بهداشتی ساینا هم مجوز افزایش نرخ ۳۰ تا ۴۰ درصدی محصولات از اول آبان را گرفت که از اول آبان اجرا می‌شود و با توقف نماد، آماده بازگشایی در روز جاری است. در این خصوص بهنام عزت نژاد مدیرعامل «ساینا» اعلام کرد: طبق مجوز افزایش نرخ فروش محصولات که از طرف انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی تایید شد، شرکت مجاز است نرخ فروش محصولات نهایی را به میزان ۴۰ درصد در مایع ظرفشویی و شیشه پاک کن و ۳۰ درصد در سایر محصولات افزایش دهد. با توجه به وضعیت بازار و موجودی‌ها افزایش نرخ از یک آبان ماه به بعد اعمال می‌شود. با توجه به تامین ارز مورد نیاز مواد اولیه و ادوات بسته‌بندی وارداتی با ارز نیمایی و پرداخت کارمزد‌های مربوطه و افزایش نرخ مواد اولیه و ادوات بسته‌بندی داخلی این افزایش نرخ به منظور جبران تبعات ناشی از افزایش قیمت تمام شده عوامل تولید است. طبق صورت‌های مالی سال مالی منتهی به آذر ۹۸ معادل ۵/ ۹۲ درصد کل فروش شرکت مربوط به فروش داخلی بوده است.

در این راستا شرکت پاکشو نیز از دریافت مجوز افزایش نرخ ۳۰ تا ۴۰ درصدی انواع محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی و زمان اعمال خبر داد و با توقف نماد روبه‌رو شد. بر این اساس، طبق تصمیمات اتخاذ شده مجوز افزایش نرخ فروش محصولات از طرف انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی صادر شده و این شرکت مجاز است نرخ فروش انواع مایع دستشویی و ظرفشویی، پودر، شیشه پاک کن و خمیردندان را ۴۰ درصد و سایر محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی را ۳۰ درصد از یک آبان‌ماه افزایش دهد.

در گروه محصولات شیمیایی، «شکربن» در کنفرانس اطلاع‌رسانی خود درباره احداث کارخانه جدید، تغییر کاربری زمین کارخانه، تعلق یک درصد فروش به عوارض آلایندگی، قیمت‌گذاری دو فرآورده و... توضیح داد. شکور شمس مدیرعامل شرکت کربن ایران اعلام کرد: طرح توجیه فنی اقتصادی پروژه احداث کارخانه جدید جهت جایگزینی با کارخانه فعلی تهیه شده و در اختیار سهامداران عمده جهت بررسی و تصمیم‌گیری قرار دارد. همچنین طبق محاسبات اقتصادی، طرح توجیهی مذکور IRR طرح حدود ۲۰ درصد برآورد شده است. وی افزود: تغییر کاربری زمین کارخانه از صنعتی به مسکونی در سال ۹۳ به تصویب کمیسیون ماده ۵ شهر اهواز رسیده است. بنابراین طبق قانون، استفاده از این مزیت منوط به انتقال کارخانه فعلی از شهر اهواز به شهرک‌های صنعتی است.

در این گروه شرکت شیمیایی سینا نیز برای تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه ۴۰۰ درصدی از محل سود انباشته، زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده را اعلام کرد. بر این اساس، سهامداران «شسینا» ساعت ۱۵ روز شنبه ۱۰ آبان به مجمع خواهند رفت تا در صورت موافقت سرمایه این شرکت از ۳ به ۳/ ۱۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

در گروه تک‌سهم خرده‌فروشی اما فروشگاه‌ زنجیره‌ای افق کوروش خبر از خرید ۱۵ درصد دیگر از سهام شرکت غیربورسی به ارزش خالص ۸/ ۳۸ میلیارد تومان داد و با توقف نماد، آماده بازگشایی شد. بر این اساس «افق» اعلام کرد: این شرکت ۷۵ میلیون سهم معادل ۱۵ درصد سهام شرکت فن آوران انیاک رایانه به ارزش ۶۴ میلیارد تومان را طی صلحنامه ۱۴ مردادماه خریداری کرده که پس از کسر تعهدات صلحنامه، خالص ارزش خرید مبلغ ۸/ ۳۸ میلیارد تومان است. در مجموع ۵۱ درصد سهام شرکت فن آوران انیاک رایانه در همین تاریخ توسط شرکت‌های گروه صنعتی گلرنگ به ارزش ۱۳۲ میلیارد تومان خریداری شده که سهم افق کوروش ۴/ ۲۹ درصد از ۵۱ درصد سهام خریداری شده توسط گروه است.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده