تاریخ: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۴۶
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۱۳۹۲۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق کرمان:

صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری برای حمایت از صنایع مناسب است

می متالز - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه برخی اولویت‌های اتاق منطبق با اولویت‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک است گفت: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به عنوان واسطه، گزینه مناسبی برای حمایت از صنایع محسوب می‌شود.
صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری برای حمایت از صنایع مناسب است

به گزارش می متالز، سیدمهدی طبیب زاده روز دوشنبه در نشست آنلاین معرفی خدمات صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک افزود: تامین مالی پروژه ها به ویژه در صنایع کوچک استان از اولویت و دغدغه‌های اصلی اتاق کرمان است زیرا واحدهای بزرگ با تجدید منابع خود در بانک ها امکان تامین مالی را دارند.

وی اظهار داشت: بیش از ۸۰ درصد ارزش افزوده بخش صنعت و معدن استان کرمان مربوط به بنگاه های بزرگ و ۲۰ درصد مربوط به واحدهای کوچک و متوسط است که با توجه به آمار توجه ویژه به صنایع کوچک و متوسط ضروری است.

طبیب زاده با بیان اینکه در حال حاضر نمی توان از دانش روز برای عبور از شکاف تکنولوژیک به دلیل تحریم ها  استفاده کرد تصریح کرد: استفاده از شرکت های دانش بنیان راه میان بر است که اتاق کرمان در این راستا انجمن شرکت های دانش بنیان را تشکیل داده که در حال تهیه نقشه راه و تهیه سند فناوری این استان است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، توجه به توسعه صادرات که یکی از فعالیت های اصلی اتاق کرمان است را یکی از اولویت ها برای صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک عنوان کرد و گفت: صادرات در همه کشورهایی که با رشد و پیشرفت همراه بوده اند به خوبی توسعه پیدا کرده است.

وی همچنین تصریح کرد: اگر برای تکمیل پروژه های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بیشتر از ۶۰ درصد بتوان از خدمات این صندوق استفاده کرد به ایجاد اشتغال، زمان مناسب و فعال شدن سرمایه های ملی کمک می کند.

طبیب زاده افزود: ۷۰ درصد واحدهای صنعتی استان ۵۰ درصد کمتر از ظرفیت خود کار می کنند در حالی که از طریق تامین سرمایه در گردش برای این واحدها می توان ظرفیت های بالقوه را فعال و طرح های اشتغال زا را در اولویت قرار داد.

وی با توجه به اینکه تامین مالی پروژه ها با دشواری های بسیاری روبرو شده و بانک ها ادعا دارند که مصارف آنها از منابع پیشی گرفته و در عمل امکان تامین مالی وجود ندارد افزود: استفاده از فاینانس خارجی در شرایط کنونی امکان پذیر نیست و  بازار سرمایه چندان نقش موثری در تامین مالی شرکت های کرمان ندارد که باید برنامه‌ای برای ورود شرکت ها به این بازار فراهم آورد تا بتوان بخشی از تامین مالی را انجام داد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در ادامه گفت: گرچه این استان از صنایع بزرگ برخوردار است اما بنیه صنعتی هر استانی را صنایع کوچک آن تشکیل می دهند که می توان با اجرای نظام پیمانکاری فرعی، استفاده از فناوری های جدید، بهبود فضای کسب و کار و تامین مالی از این صنایع حمایت کرد.

عضو هیات رئیسه اتاق کرمان نیز در این نشست به بیان برخی مشکلات فعالان اقتصادی در خصوص خدمات صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک پرداخت و بیان کرد: برخی بانک ها طرف قرارداد این صندوق نیستند و ضمانت نامه ها را نمی پذیرند.

عباس جبالبارزی افزود: برخی فعالان اقتصادی معتقدند که وثایق مورد نظر صندوق چندین تفاوتی با بانک ها ندارند و سختگیرانه هستند، که انتظار حمایت بیشتری وجود دارد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران ادامه داد: در حال حاضر ارائه خدمات این صندوق در استان از طریق شرکت شهرک های صنعتی و صنایع کوچک انجام می شود که پیشنهاد ما واگذاری نمایندگی صندوق به اتاق های بازرگانی است تا خدمات بهتر و مراجعه حضوری به تهران کمتر صورت گیرد.

 وی خاطرنشان کرد: صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک به معنای واقعی به فعالان اقتصادی کمک و صدور ضمانت نامه ها بخشی از مشکلات آنها را برطرف کرده است.

عناوین برگزیده