تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۵۰
بازدید: ۳۳۴
کد خبر: ۱۳۹۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

لزوم توجه به زیرساخت‌های مرز ریمدان به‌عنوان نقطه اتصال چابهار و گوادر

می متالز - نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی از تلاش برای تکمیل زیرساخت‌های مرز ریمدان در سال جاری خبر داد و گفت: تنها با راه‌اندازی همه‌جانبه این مرز توسعه تجارت میان بنادر چابهار و گوادر پاکستان امکان پذیرخواهد شد.
لزوم توجه به زیرساخت‌های مرز ریمدان به‌عنوان نقطه اتصال چابهار و گوادر

به گزارش می متالز، عبدالغفور ایرانژاد با بیان اینکه مرز ریمدان نقطه اتصال بنادر چابهار و گوادر است، اظهار کرد: با توجه به نزدیکی این دو بندر مهم به یکدیگر اجرای خط راه‌آهن بندر گوادر-چابهار یکی از اولویت‌های ایران و پاکستان برای توسعه تجارت دریایی گوادر، چابهار وصحار عمان است.

وی توسعه زیرساخت‌های مرز ریمدان را در اولویت دانست و افزود: مرز ریمدان چابهار به‌عنوان دومین گذرگاه رسمی ایران و پاکستان از کمترین امکانات زیرساختی برخوردار است و بدون راه‌اندازی همه‌جانبه این مرز تجارت دریایی و زمینی چابهار و گوادر عملاً بی‌نتیجه است.

به گفته نماینده چابهار، انتظار از ریمدان یک انتظار ملی برای توسعه‌همه جانبه تجارت میان ایران و پاکستان است و باآنکه ریمدان یک سال و نیم است به‌عنوان مرز رسمی فعالیت می‌کند امکانات زیرساختی نظیر آب،برق، اینترنت و جاده‌های مواصلاتی مناسب ندارد.

ایرانژاد خاطرنشان کرد: به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم در این مرز صدور برگه راهداری برای تردد مسافر بین ایران و پاکستان بیش از ۱۵روز به طول می‌انجامد.

وی از تلاش برای تکمیل بخشی از زیرساخت‌های مرز ریمدان در سال جاری خبر داد و گفت: توسعه بازارچه مرزی، استقرار دستگاه‌ھای مختلف نظارتی ھم چون گمرک، احداث ساختمان‌های مرزی، توسعه و آماده‌سازی جاده‌ھای مواصلاتی، راه‌اندازی اینترنت و فیبر نوری وهم چنین تکمیل زیرساخت‌ھای آب و برق ازجمله زیرساخت‌ھای لازم برای توسعه مرز ریمدان است.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اهمیت مرز ریمدان خاطرنشان کرد: باآنکه ریمدان از کمترین امکانات زیرساختی برخوردار است اما تنها در چهارماهه نخست سال گذشته بیش از یک‌میلیون دلار کالا نظیر مصالح ساختمانی، کاشی، سیمان، خرما و مواد غذایی از طریق این مرز به پاکستان صادر شده است.

مرز ریمدان در ۱۲۰کیلومتری شرق چابهار واقع‌شده و بیش از یک سال و نیم است(شهریور ۹۵{) که با توافق ایران و پاکستان به‌عنوان گذرگاه رسمی این دو کشور فعالیت می‌کند. به عقیده کارشناسان ریمدان حلقه مفقود ارتباط میان بنادر چابهار و گوادر پاکستان برای توسعه تجارت میان این دو کشور به بیش از ۵میلیارد دلار در سال است.

هم‌چنین مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز پیش‌تر در گفت‌وگویی از الحاق بخشی از مرز ریمدان به چابهار در صورت تصویب مجلس برای توسعه تجارت میان این دو بندر خبر داده بود.

عناوین برگزیده