تاریخ: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۴۸
بازدید: ۸۰۳
کد خبر: ۱۴۰۰۰۱
سرویس خبر : سیم و کابل
با تلاش افلاک الکتریک خراسان محقق شد

افزایش تولید و اشتغال‌زایی در سال۹۹

می متالز - صنعت سیم و کابل در کشور دارای ظرفیت‌‌های بالایی است از همین رو جزو صنایع دارای مزیت برای ایران به‌شمار می‌رود. چراکه مواداولیه آن از جمله مس باکیفیت، به راحتی در کشور قابل تامین است. این در حالی است که بسیاری از کشورهای همسایه از داشتن این صنعت محروم بوده و می‌توانند بازارهای هدف خوبی برای ایران به‌شمار آیند.
افزایش تولید و اشتغال‌زایی در سال۹۹

p28 (1) copy

به گزارش می متالز، گروه کارخانه‌های تولیدی افلاک الکتریک خراسان در سال ۱۳۸۵ به منظور تولید بخشی از سیم و کابل (مسی و آلومینیومی) مورد نیاز کشور واقع در شهرک صنعتی خیام نیشابور تاسیس شد. این مجموعه یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولیدی سیم و کابل در شرق کشور به‌شمار رفته و هدف و استراتژی خود را بر صادرات بنا نهاده است و در این مجموعه ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

حسین محمدیان، مدیرعامل گروه کارخانه‌های افلاک الکتریک خراسان عنوان می‌کند: در ابتدای تاسیس این مجموعه، به دلیل نزدیکی به بازار افغانستان که یک مزیت به‌شمار می‌رود، برنامه‌ریزی کردیم که بخشی از نیازهای این کشور را در صنعت سیم و کابل تامین کنیم. محمدیان خاطرنشان می‌کند: با توجه به مزیتی که ایران در زمینه تولید سیم و کابل دارد، به این سمت رفتن می‌تواند سوددهی مناسبی به همراه داشته باشد که البته مهم‌ترین مزیت مجموعه ما در این زمینه، داشتن معدن مس باکیفیت و معادن آلومینیوم است. از سوی دیگر واحدهای پتروشیمی‌ مجموعه افلاک الکتریک نیز قادر هستند گرانول و پی‌وی‌سی کابل‌ها را تامین کنند، بنابراین سه ماده اصلی در صنعت سیم و کابل، مس، آلومینیوم و پی‌‌وی‌سی است که در ایران با قیمت مناسب قابل تامین است.  وی افزود: از همین رو طی فعالیت‌های شرکت در سال‌های گذشته و از آنجا که استراتژی شرکت بیشتر متمرکز بر بازار افغانستان بوده است، موفق شدیم تا بازار خوبی را در این کشور ایجاد کنیم. 

 

تنوع و کیفیت محصولات افلاک الکتریک

این فعال حوزه سیم و کابل در خصوص تنوع محصولات شرکت افلاک الکتریک خراسان عنوان کرد: در حال حاضر افزون بر ۶۰۰ نوع محصولات شامل سیم و کابل ساختمانی تا کابل‌های صنعتی، کابل‌های شبکه، کابل‌های کواکسیال، کابل‌های زوجی و... را در این مجموعه تولید می‌کنیم. از نظر کیفی نیز از آنجا که در صنعت سیم و کابل استانداردها اجباری هستند، استانداردهای داخلی را به کار گرفته و برای صادرات نیز استاندارد توف (TVV) آلمان را دارا هستیم.

محمدیان درباره تفاوت محصولات افلاک الکتریک با سایر محصولات مشابه عنوان کرد: یکی از وجوه تمایز ما بحث دانش‌بنیان بودن مجموعه و وجود بخش مهمی در حوزه تحقیق و توسعه (R&D) است. در مجموعه ۳۰ نفر متخصص با سطح تحصیلات کارشناسی ارشد در رشته‌های برق و مکانیک مشغول به کار هستند و محصولاتی که تولید می‌شود نیز در سطح های‌تک است. البته در این زمینه سرمایه‌گذاری خوبی انجام گرفته و همچنین ماشین‌آلات به‌روز اروپایی را برای این مجموعه خریداری کرده‌ایم. 

وی خاطرنشان می‌کند: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های افلاک الکتریک کیفیت بالا همراه با قیمت مناسب است که این استراتژی را هم در داخل کشور و هم در بازار افغانستان با وجود رقبایی چون چین، پاکستان، اردن و عربستان به پیش برده‌ و به خاطر داشتن فلز مسی با خلوص 99/ 99 در کشور، در زمینه تامین مس از رقبای خود یک قدم جلوتر هستیم. از لحاظ فنی نیز همواره سعی کرده‌ایم محصولات با کیفیت و فناوری روز را به صورت تولید انبوه داشته باشیم، چراکه تولید انبوه سبب می‌شود قیمت تمام‌شده ما نسبت به رقبای خارجی کاهش یابد و این عوامل جزو مزیت‌های ما به‌شمار می‌رود. 

 

برنامه‌های توسعه‌ای در سال ۹۹

مدیرعامل گروه کارخانه‌های افلاک الکتریک خراسان در ادامه با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای این مجموعه عنوان می‌کند: در زنجیره سیم و کابل یکی از مزیت‌های تولید، تکمیل زنجیره تولید است. افلاک الکتریک نیز در این راستا گام‌های خوبی برداشته‌ و نخستین قدم ما تولید گرانول است. سال گذشته ماشین‌آلات گرانول را خریداری کرده و طی این یک سال آن را نصب کرده‌ایم؛ به طوری که امروز تمام گرانول و پی‌وی‌سی مورد مصرف کارخانه را خود تامین می‌کنیم.  

محمدیان ادامه می‌دهد: گام بعدی ما نیز در زمینه تولید مفتول مس است که مصرف عمده ما را شامل می‌شود. در این راستا پروژه جدیدی را آغاز کرده‌ و تا پایان سال امیدوار هستیم کارهای اجرایی آن آغاز شود؛ در این زمینه نیز با کشورهای اروپایی در حال مذاکره هستیم که با انعقاد این قرارداد، برای نخستین بار در شرق کشور تولید مفتول مس را نیز خواهیم داشت تا زنجیره تولید ما در زمینه مواد اولیه نیز تامین شود. بدون شک این تکمیل زنجیره در قیمت تمام‌شده تاثیر قابل توجهی خواهد گذاشت. 

مدیرعامل گروه کارخانه‌های افلاک الکتریک خراسان همچنین به حوزه صادرات اشاره می‌کند و می‌گوید: به افغانستان و عراق صادرات داریم و افزون بر آن، ۸۲درصد تولید مجموعه پایه صادراتی دارد. از این‌رو سال گذشته در صنعت سیم و کابل به عنوان صادرکننده نمونه کشوری انتخاب شدیم. در سال ۹۷ افزون بر ۱۲درصد از صادرات سیم و کابل کشور را واحد افلاک الکتریک انجام داده است. 

 

مشکلات صنعت سیم و کابل

محمدیان با اشاره به مشکلاتی که صنعت سیم و کابل با آن روبه‌رو است، عنوان می‌کند: مشکلات صنعت سیم و کابل در چند حوزه تقسیم‌بندی می‌شود، یکی در زمینه تامین مواد اولیه است. مس یک کالای استراتژیک به‌شمار می‌رود که در بورس کالا نیز عرضه می‌شود. پی‌وی‌سی و گرانول نیز در بورس کالا عرضه می‌شوند. اما موضوع آن است که بورس کالا مسوولیت خودش را به خوبی انجام نمی‌دهد و مشکل اصلی که تولیدکننده با آن روبه‌رو است، عرضه نادرست مواد اولیه در بورس کالا است. وی افزود: نظارت‌ها در بورس کالا به شدت ضعیف است و گاهی به گونه‌ای است که ما گمان می‌کنیم عرضه‌ها به شکل خاصی مهندسی شده است. 

وی ادامه می‌دهد: مواد اولیه ما از جمله مس و آلومینیوم براساس نرخ جهانی و ال‌ام‌ای (LME) بورس لندن قیمت‌گذاری می‌شود. پی‌وی‌سی و پتروشیمی هم قیمت‌های جهانی دارند، ولی در بیشتر موارد به دلیل عرضه کم و درخواست بالا، رقابت‌هایی به‌وجود آمده است که ما مواد اولیه خود را بالاتر از قیمت جهانی خریداری می‌کنیم. از سوی دیگر نیز موضوع فروش است، زمانی که این کالا صادر می‌شود براساس بخشنامه بانک مرکزی صادرکننده باید ارز خود را به سامانه نیما بازگرداند. چگونه می‌توان کالایی را که مواد اولیه آن با ارز آزاد تهیه شده را صادر کرد و ارز حاصل از آن را به ارز نیمایی و با قیمتی پایین‌تر از قیمت مواد اولیه خود، عرضه کرد؟ 

به گفته محمدیان، این موضوع نشان می‌دهد، کسانی که پشت درهای بسته تصمیم‌گیری می‌کنند، هیچ‌گاه با بخش خصوصی مشورت نمی‌کنند و سبب متضرر شدن صادرات در سطح کلان آن شده‌اند. در حالی که هم‌اکنون در شرایطی قرار داریم که یک دلار صادرات برای کشور بسیار ارزشمند است.  مدیرعامل گروه کارخانه‌های افلاک الکتریک خراسان با تاکید بر این موضوع که تمامی تولیدکنندگان متوجه شرایط حساس کشور هستند، تصریح می‌کند: اگر قرار است تصمیمی از سوی بانک مرکزی گرفته شود، حتما باید تولیدکننده در این تصمیم‌گیری دخیل باشد تا به بهترین نحو ممکن آن تصمیم‌گیری به نتیجه برسد، نه اینکه به صورت دستوری و یکسویه باشد. 

محمدیان می‌افزاید: موضوع دیگر صادرات به افغانستان است، از آنجا که صادرات به این کشور به صورت ریال انجام می‌شود، اگر از مشتری درخواست دلار کنیم، از ما نمی‌پذیرند، زیرا حدود ۴۰ درصد مردم هرات دارای ریال ایران هستند. موضوع دیگر اینکه امکان جابه‌جایی دلار از افغانستان به ایران برای ما وجود ندارد. اینها موضوعاتی است که بانک مرکزی آنها را نمی‌پذیرد و این موضوع برای ما مشکلاتی به‌وجود آورده است که در زمینه صادرات ریال باید دریافت کرده و پس از آن با قوانین بانک مرکزی آن را رفع تعهد کنیم. این موضوع برای تمام صادرکنندگانی که به افغانستان صادرات دارند، یک مشکل بسیار جدی است. وی خاطرنشان می‌کند:‌ کارگران اهل افغانستان در کشور ما کار می‌کنند، پول ایران را تبدیل به دلار می‌کنند و به افغانستان می‌فرستند و زمانی که ما در کابل پولی را دریافت می‌کنیم، تبدیل به ریال می‌کنیم و به ایران می‌فرستیم که در حقیقت به نوعی تهاتر انجام می‌گیرد. از این رو با صادرات ریالی به نوعی سبب خروج ارز از کشور می‌شویم و به این معناست که به نوعی ارزآوری می‌کنیم. اما بانک مرکزی این موضوع را نمی‌پذیرد، اما با این شرایط باید رویکرد خود را در زمینه صادرات به عراق و افغانستان نسبت به سایر کشورها تغییر دهد. 

 

 انتظارات از مسوولان

مدیرعامل گروه کارخانه‌های افلاک الکتریک خراسان عنوان می‌کند: شرایط حساس کشور را درک می‌کنیم و از آنجا که رهبر معظم انقلاب نیز امسال را به عنوان سال «جهش تولید» نام‌گذاری کرده‌اند، ما نیز در مجموعه خود با این دید پیش آمده‌ و نسبت به سال گذشته صددرصد میزان تولید و ۶۰درصد اشتغال مجموعه را افزایش داده‌ایم.  

محمدیان می‌افزاید: ما معتقدیم که در این شرایط سخت نیز می‌توان کار کرد. تنها خواسته ما این است که دولت به بخش خصوصی توجه داشته باشد و قبل از اینکه دستورالعملی ابلاغ کند، اگر قرار بر کار کارشناسانه است، با ما مشورت کند. برای نمونه از ما بخواهد برای افزایش میزان دو برابری صادرات چه توقعی خواهیم داشت. یک سال به ما اعتماد کند و اگر ما به تعهد خود عمل نکردیم، سپس از ما انتقادکند که صادرکنندگان دلار را برنمی‌گردانند. این فضا به هیچ عنوان برای صادرکننده خوب نیست و فضا را آلوده می‌کند، زیرا با این شرایط برخی دیگر حاضر به صادرات نیستند. در حالی که این کشور متعلق به همه ما است، از این رو توقع داریم به عنوان سربازان اقتصاد، دولتمردان به ما اعتماد کنند. همان‌گونه که اخیرا نیز شاهد بودیم، کسانی که ارز را به کشور بازنگرداندند، هیچ‌کدام تولیدکننده نبودند. در واقع ما نیاز به اعتماد متقابل داریم.   

وی می‌گوید: زمانی که ارزش پول کاهش پیدا می‌کند، صادرات ارزش بیشتری پیدا می‌کند و هم‌اکنون زمان صادرات است. در گذشته به دلیل ارزش پیدا کردن صادرات، تولیدکنندگان خواهان نرخ واقعی ارز بودند، امروز چه اتفاقی افتاده که با وجود دلاری که قیمت آن به ۳۰ هزار تومان هم رسید، صادرات ما در حال کاهش است؟ مشخص است که دست و پای صادرات را بسته‌اند، وگرنه بازارهای خارجی هم‌اکنون مشتاق کالای ایرانی هستند، چرا که هزینه‌های تمام‌شده کالای ایرانی نسبت به کشورهای دیگر بسیار کاهش یافته است.

عناوین برگزیده