تاریخ: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۵۰
بازدید: ۴۲۵
کد خبر: ۱۴۰۱۰۸
سرویس خبر : محیط زیست
تأثیر طلای سقز بر توسعه اقتصادی کشور:

موافقت تولید طلای قلقله سقز را صادر کنید

می متالز - عدم موافقت با فرآیند استخراج طلای قلقله سقز بدون شک به ضرر اقتصاد کردستان و کشور است.
موافقت تولید طلای قلقله سقز را صادر کنید

موافقت تولید طلای قلقله سقز را صادر کنید

به گزارش می متالز، مدیرکل مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه کردستان در مصاحبه با نشریه سیروان، از این‌که پیمانکار طلای قلقله سقز هنوز در دالان تنگ بروکراسی اداری منتظر موافقت محیط‌زیست برای برداشت است ابراز تأسف می‌کند و می‌گوید: عدم موافقت با فرآیند استخراج طلای قلقله سقز بدون شک به ضرر اقتصاد کردستان و کشور است.

مدیرکل مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه کردستان در مصاحبه با نشریه سیروان، با اعلام این‌که پیمانکار این پروژه مهم اقتصادی، پیرو درخواست کارشناسان ادارات مرتبط، 1000 متر محل فرآوری کارخانه را جابه‌جا کرده است می‌گوید: علیرغم این جابه‌جایی حفاظت محیط‌زیست کردستان اعلام کرده است که پیمانکار به‌جای یک‌هزار متر، باید 1200 مر محل فرآوری کارخانه را جابه‌جا کند که این اظهارنظر غیرکارشناسی تنها پیمانکار را از ادامه سرمایه‎گذاری دلسرد می‌کند.

مهدی مرادی افزود: پیمانکار طلای قلقله برای این جابه‌جایی محل فرآوری، ضررمالی هنگفتی را متحمل شده است و از اینکه محیط‌زیست کردستان با استخراج این پروژه موافقت نمی‌کند جز ابراز تأسف واژه‌ای نمی‌توان به‌کار برد.

مدیرکل مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه کردستان با اعلام این‌که پروانه بهره‌برداری معدن طلا قلقله سقز در سال 96 به پیمانکار واگذار شده است؛ افزود: در این معدن ذخیره 10/29 میلیون تن کانسنگ طلا با عیار 1/18 پی پی ام (گرم درتن) قطعی شده است.

او گفت: پروانه بهره‌برداری برای استخراج طلا با ذخیره و عیار مذگور در معدن طلای قلقله سقز صادر شده است و تاکنون پیمانکار تمام مراحل تسطیح جاده دسترسی را برعایت اصول فنی- مهندسی انجام داده است.

او با اشاره به باطله‌برداری و آماده‌سازی 200 هزار تن استخراج ماده معدنی برای ورود به کارخانه؛ افزود: با شروع به‌کار این پروژه مهم اقتصادی طلا، 300 نفر از جوانان بیکار شهرستان‌های بانه و سقز مشغول به‌کار می‌شوند و از آوارگی در اقلیم کردستان عراق و کولبری نجات پیدا می‌کنند.

مرادی نمونه بارز این رخداد شیرین اقتصادی را معدن طلای ساریگونی قروه عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون بیش از هزاران نفر از مردم شهرستان‌های قروه که تا دیروز آواره کارگری در شهرستان‌های تهران و دماوند بودند از مزایای کار در این معدن بهره‌مند و سایه‌سر خانواده خود شده‌اند.

مهندس مهدی مرادی از نماینده عالی دولت خواست که این دالان‌های سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بحث استخراج معادن را عریض‌تر کند و از این‌که هراستخراجی پیامدی به دنبال دارد را همه کارشناسان معادن می‌پذیرند؛ اما تحلیل غیرکارشناسی و فاقد توجیه علمی به جز فرار سرمایه‌گذار و استمرار محرومیت هیچ ثمری ندارد.

مدیرکل مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه کردستان با تاکید بر اینکه چرا مسوولان دستگاه‌های مخالف باور نمی‌کنند که استان کردستان منبع 30 درصد کانسنگ طلای کشور است و با همراهی و همدلی و اعمال‌نظر کارشناسی تسهیل گرایانه، اقتصاد کردستان را متحول و سفره شهروندان کردستانی را از فقر نجات نمی‌دهند، جای سوال دارد.

مهندس مهدی مرادی در گفت گوی اختصاصی با سیروان با اشاره به ذخیره قطعی 57 میلیون تن کانسنگ طلا در پنج محدوده طلای ساریگونی، قلقله، کرویان، قبغلوجه و میرگه نخشینه در استان کردستان افزود: ذخیره قطعی معدن طلای ساریگونی قروه 41 میلیون و 200 هزار تن، قلقله سقز 10/29 میلیون تن، کرویان /34 میلیون تن، قبغلوجه یک میلیون تن و میرگه نخشینه 50 هزار تن است؛ اما متأسفانه سیکل فرآیند بروکراسی استعلام سرمایه‌گذاران از دستگاه‌های دولتی برای جواز ساخت کارخانه و استخراج موادمعدنی خسته‎کننده و ملال‌آور است.

مرادی از صدور پروانه اکتشاف دو معدن در کنسنزان و حمزه قرنین خبر داد وافزود: با پرواز هوایی ژئوفیزیک هوایی درپهنه اکتشافی سقز توسط سازمان زمین‌شناسی کشور با هزینه 10 میلیارد تومان در سال 97، 9 محدوده امیدبخش جهت طلا و سنگ‌آهن شناسایی و اکنون در مرحله اکتشاف تکمیلی است.

او گفت: 9 پهنه امیدبخش معدن طلا در محدوده روستاهای قره‌چر، زاواکوه، سرده کوهستان، گندمان و قبغلوجه شرقی شناسایی شده است و هم‌اکنون در مرحله تأمین اعتبار ادامه فرآیند اکتشاف است که تولید طلای قبغلوجه سقز در نسریع کار این محدوده‌ها موثر است.

وی افزود: با شناسایی و اکشتافات کردستان و آذربایجان غربی دوپایتخت طلای کشور طلایی‌تر می‌شود.

عناوین برگزیده