تاریخ: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۲۲
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۱۴۰۸۷۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

49 واحد غیرفعال آذربایجان شرقی به چرخه تولید بازگشتند/ 90 درصد صنایع مربوط به بخش خصوصی

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی از بازگشت 49 واحد تولیدی راکد و غیرفعال در استان به چرخه تولید خبر داد.
49 واحد غیرفعال آذربایجان شرقی به چرخه تولید بازگشتند/ 90 درصد صنایع مربوط به بخش خصوصی

به گزارش می متالز، حبیب امین‌زاده در نشست خبری به مناسبت نکوداشت هفته پدافند غیرعامل و تشریح عملکرد کارگروه صنعت، معدن و تجارت پدافند غیرعامل اظهار داشت: پدافند غیرعامل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بعد از اینکه دشمن از مقابله مستقیم با ما ناامید شد و با وجود همه دردسرهایی که علیه ما ایجاد کرد ولی در همه مراحل شکست خورد، از این‌رو به برخوردهای غیرمستقیم روی آورد. 

وی افزود: رفتار ناجوانمروانه دشمن منجر شده تا ما نیز در مقابل رفتارهای آفندی اقداماتی تبیین کنیم و به همین منظور اهمیت پدافند غیرعامل در این شرایط برخوردی دشمن بسیار پراهمیت است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خاطرنشان کرد: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، پدافند غیرعامل باید در مقابل دشمنان علمی و جدی باشد. 

وی با اشاره به شعار هفته پدافند غیرعامل مبنی بر "مقاومت فعال، تاب‌آوری حیرت‌انگیز و ایران قوی" تصریح کرد: انتخاب این شعار هوشمندانه است زیرا کرونا و تحریم‌های ناجوانمردانه ما را به سمتی سوق داده است تا با مقاومت فعال و تاب‌آوری حیرت‌انگیز به ایران قوی برسیم. 

امین‌زاده بیان داشت: کارگروه صنعت، معدن و تجارت یک کارگروه متشکل از عوامل بخش خصوصی و دولتی است که در سایر کارگروه‌ها نمی‌توان تا این میزان ارتباط را دید.  

 90 درصد صنایع مربوط به بخش خصوصی

وی ابراز کرد: مجموعه‌ای از واحدهای دولتی و بخش خصوصی برای مقابله با آفندها در کارگروه ما قرار دارند زیرا ۹۰ درصد واحدهای تولیدی استان در دست بخش خصوصی قرار دارد. 

رئیس سازمان صمت استان ذخیره‌سازی و پیش‌بینی مصارف انبارها را جزو اهداف کارگروه پدافند غیرعامل برشمرد و گفت: متاسفانه گاها با برخی شایعات شوکی به جامعه وارد می‌کنند در حالیکه اصلا ما مشکلی به نام نان نداشتیم که پخش شده بود  و حتی می‌توان اذعان کرد که همه اقلام عمومی در انبارها است و هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد. 

وی توضیح داد: در شیوع کرونا، انبارها شارژ شده و نگهداری انبارها بر طبق استانداردها رعایت شده بود و هیچ مشکلی از قبیل عرضه کالا نداشتیم.  

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با تاکید بر اینکه نگهداری اقلام استاندارد و فرآیند مخصوص به خود را دارد، افزود: با نگهداری و رعایت این استانداردها جلوی هرگونه مشکل از قبیل اتفاقات مشابه لبنان گرفته شد به طوریکه حتی برای اینکه برخی اقلام را نمی‌توان نگه داشت از این‌رو مجوز صادرات دادیم.   

وی ادامه داد: در حال حاضر رصد لازم برای اطلاع از اقلام‌ها را در دست داریم و می‌دانیم که فلان کالا در کجا و چه مقدار وجود دارد. 

امین‌زاده متذکر شد: در پدافند غیرعامل پیش‌بینی‌های لازم از جمله مقابله با حملات سایبری و نشر اخبار کذب، پایش انرژی برای شناسایی محلات حادثه‌خیز و انبارهای خطرناک، تجهیز انبارها به دوربین و تجهیزات ایمنی انجام گرفته است. 

تولید 1.5 میلیون ماسک در 45 واحد تولیدی

وی، به فعالیت‌های کارگروه برای مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: اوایل اسفند یک واحد تولید ماسک با ظرفیت حداکثری ۱۰ هزار ماسک در دو روز وجود داشت ولی بعد از شیوع کرونا با بسیج عمومی توانستیم برخی از واحدهای تولیدی که قابلیت تغییر تولید داشتند را به تولید ماسک عوض کردیم و با مهندسی معکوس بیش از ۱۴ واحد تولیدی را در حوزه تولید ماسک پای کار ببریم. 

رئیس سازمان صمت استان ادامه داد: به فاصله ۴۵ روز به توان تولید یک و نیم میلیون ماسک در روز برسیم. 

وی یادآور شد: در هشت ماه اخیر، ۱۶۲ دستگاه تولید ماسک به کل کشور ارسال کردیم. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: در حال حاضر ذخیره موجودی استراتژیک بسیار خوب است و حتی برخی واحدها به اخذ مجوز صادرات روی آورده‌اند. 

وی افزود: در آذربایجان‌شرقی فقط یک کارخانه تولید الکل با ظرفیت ۳۵ هزار لیتر وجود داشت که نیاز استان به بیش از آن رفت ولی با وجود تحریم و بسته بودن مرزها توانستیم،  واردات الکل کنیم و حتی علاوه بر استان خودمان، نیاز الکل چند استان دیگر را نیز در آن مقطع تامین کنیم. 

رتبه دوم آذربایجان‌شرقی در تولید مواد بهداشتی و آرایشی در کشور

امین‌زاده با بیان اینکه استان آذربایجان‌شرقی از لحاظ تولید مواد بهداشتی و آرایشی رتبه دوم کشوری را دارد، افزود: از این‌‌رو خطوط تولید کارخانه‌های آرایشی و بهداشتی را به سمت تولید مواد ضدعفونی سوق دادیم. 

وی بیان داشت: نزدیک به دو میلیون ماسک پارچه‌ای و سه لایه در استان به صورت رایگان توزیع شده است و پارچه‌های زیادی در اختیار گروه جهادی قرار دادیم تا ماسک تهیه کنند و همچنان این روند ادامه دارد. 

رئیس سازمان صمت استان کمک‌های مومنانه را مورد اشاره قرار داد و گفت: پیش‌بینی‌های انجام گرفته در کارگروه‌ها منجر شد تا مشکلی از نظر تامین کالا، عرضه نداشته باشیم. 

وی با بیان اینکه یکی از معضلات ستاد مقابله با کرونا،ازدحام زیاد در برخی مراکز بود، گفت: نصب بنر، توزیع ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی از جمله کارهایی بود که در جاهایی که بسیار پراهمیت هستند، انجام گرفت که یکی از این مراکز نانوایی‌ها هستند به طوریکه تمام نانواهایی تبریز (۲ هزار و ۲۰۰ نانوایی) و آذربایجان‌شرقی(۶ هزار نانوایی) مجهز به کارتخوان شده‌اند. 

تحقق رشد 30 درصدی صادارت غیرنفتی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان متذکر شد: توسعه صادرات غیرنفتی استان با وجود محدودیت‌ها و تحریم‌های شدید، جلوگیری از انتقالات ارزی، محدودیت‌های مرزی،  ۳۰ درصد از برنامه پیش‌بینی کشور جلوتر است. 

وی خاطرنشان کرد: با توجه بر اینکه شعار سال جاری، جهش تولید است از این‌‌رو یکسری اهداف اصلی کشوری ابلاغ شد و با برش استانی در راستای بازگرداندن واحدهای راکد به چرخه تولید به دست ما رسیده است. 

امین‌زاده با تاکید بر اینکه تعطیلی بخش تولید به علت کرونا در واحدهای تولیدی استان  نداشتیم، گفت: بازگرداندن ۱۵۰۰ واحد تولیدی راکد در سطح کشور تکلیف شده است که از قِبَل آن، ۱۰۵ واحد برای استان آذربایجان‌شرقی تعیین شده است که در ۶ ماهه  سال‌جاری ۳۷ شرکت محدوده شهرهای صنعتی و ۱۲ شرکت شهرک‌های صنعتی به چرخه تولید بازگردانده شده است.  

امین‌زاده تصریح کرد: یکی از افتخارات استان این است که واحدهای که تولید آنها کمتر شده و افراد را آزاد کرده و در اختیار بیمه بیکاری استان قرار داده است در کمترین میزان در کشور بود و کمترین نیروی کار در اختیار بیمه کار قرار داده شده است.

وی  با بیان اینکه صادرات به دو روش از طریق واحد بازرگانی و خود شرکت و واحد تولیدی اتفاق می‌افتد، گفت: آمار دقیقی نمی‌توان در خصوص تعداد واحدهای تولیدی صادراتی گفت زیرا شرکتی است که در تبریز قرار دارد ولی کالای خود را از مرز پاکستان رد می‌کند. 

رئیس سازمان صمت استان یادآور شد: ترخیص کالای اساسی براساس استراتژیک کشوری انجام می‌گیرد و با هماهنگی‌های لازم برخی کالاها را برای رفع نیاز مواد اولیه کارخانه‌ها ترخیص می‌کنیم و حتی خبر خوش وزیر برای ارزانی برخی اقلام نیز در راستای ترخیص برخی از کالاهاست که مدت‌ها با مشکل انتقال ارز و تخصیص ارز روبه‌رو بودند.

وی در پایان گفت: شماره ۱۲۴  سازمان صمت، آمادگی دریافت هرگونه اخبار، اطلاعات و مغایرت قیمت در سطح عرضه را دارد.

عناوین برگزیده