تاریخ: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۲۸
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۱۴۱۰۹۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
اونس بهترین هفته خود در سه ماه اخیر را به‌ثبت رساند

موج آبی در بازارهای جهانی

می متالز - در هفته‌ای که بازارهای جهانی تماما تحت‌تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بودند، طلا توانست بهترین هفته خود در سه ماه اخیر را به‌ثبت برساند.
موج آبی در بازارهای جهانی

به گزارش می متالز، درحالی‌که اونس هفته‌جاری را در سطح قیمتی پایین‌تر از ۱۹۰۰ دلار آغاز کرده بود و در هفته نیز با توجه به رقابت نفسگیر دو نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا نوسانات زیادی کرده بود، روز پنج‌شنبه با برگشتن ورق شمارش آرا به سود جو بایدن، این فلز ارزشمند طی یک روز بیش از ۳/ ۲‌درصد افزایش قیمت را رقم زد. طلا روز جمعه نیز پس از آنکه در ایالت جورجیا نیز بایدن توانست نسبت به دونالد ترامپ پیشی بگیرد و شانس خود برای رسیدن به کاخ سفید را بیش از پیش افزایش دهد، همچنان به روند مثبت خود ادامه داد. با احتساب معاملات روز جمعه طلا در هفته گذشته، بیش از ۴درصد بازدهی مثبت را به‌ثبت رساند.  به‌طور کلی هم پیش‌بینی می‌شد که طلا از پیروزی بایدن در انتخابات استقبال بیشتری نشان دهد و اکنون با بالا‌رفتن شانس انتخاب بایدن قیمت فلز زرد از میانه مرز ۱۹۰۰ دلاری نیز عبور کرده است. با توجه به اینکه در صورت پیروزی بایدن در انتخابات احتمال تصویب بسته‌های حمایتی جدید در ایالات‌متحده و همچنین چاپ پول بیشتر در این کشور افزایش پیدا می‌کند، تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که بازار فلزات ارزشمند، در صورت پیروزی نامزد حزب دموکرات افزایش قیمت خواهند داشت. از سوی دیگر ارزش دلار آمریکا نیز به‌دلیل افزایش احتمال پیروزی بایدن در مسیری نزولی قرار دارد. دلار در چهار روز معاملاتی اخیر با کاهش در ارزش روبه‌رو شده است تا در آستانه بازدهی هفتگی منفی ۸/ ۱ درصدی قرار بگیرد. ارزش دلار آمریکا با سقوط به زیر مرز ۵/ ۹۲ واحدی در پایین‌ترین سطح خود در دو ماه اخیر قرار گرفته است. همچنین تحلیلگران بر این باورند در صورتی که اعلام پیروز انتخابات به‌دلیل شکایت کمپین ترامپ به تاخیر بیفتد بازارها وارد دوره‌ای از نااطمینانی و بلاتکلیفی خواهند شد که این موضوع می‌تواند تا حدودی به سود اونس باشد.

 

ایست وال‌استریت پس از هفته توفانی

شاخص‌های آتی وال‌استریت پس از یک هفته صعودی، روز جمعه کاهش ارزش شاخص را به‌ثبت رساندند. این در حالی بود که در هفته گذشته، شاخص‌های وال‌استریت طی یک هفته صعودی بیش از ۷ درصد صعود را ثبت کرده بودند. شاخص S&P ۵۰۰ تا پایان روز پنج‌شنبه ۳۵/ ۷درصد و شاخص نزدک‌کامپوزیت نیز حدود ۹‌درصد افزایش ارزش را از ابتدای هفته تا پایان روز جمعه رقم زده بودند. روز گذشته بایدن توانست در ایالت جورجیا برای اولین‌بار از دونالد ترامپ پیشی بگیرد و در صورتی که بایدن بتواند ۱۶ رای الکترال این ایالت را به‌دست بیاورد به‌‌رغم ادعاهای بی‌شمار ترامپ مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات، معاون‌اول سابق اوباما می‌تواند به کاخ‌سفید راه پیدا کند. تحلیلگران بر این باورند که رالی صعودی یک‌ هفته‌ای در وال‌استریت این فرصت را به سرمایه‌گذاران می‌دهد تا خود را برای ریاست‌جمهوری جو بایدن و همچنین یک کنگره تقسیم‌شده میان دو حزب آماده کنند. از نظر تحلیلگران ریاست‌جمهوری بایدن می‌تواند‌ یک رهبری باثبات برای آمریکا را به ارمغان بیاورد و همچنین در دوره او دیگر بازارها نگرانی زیادی از افزایش تنش‌های تجاری با چین و دیگر کشورها نداشته باشند.  از سوی دیگر تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که کنگره تقسیم‌شده میان دو حزب، احتمالا موانع زیادی بر سر راه بایدن برای تصویب بسته حمایتی در ابعاد بزرگ ایجاد خواهد کرد و به همین دلیل فشارها به فدرال‌رزرو برای انبساطی نگه‌داشتن فضای سیاست پولی افزایش خواهد یافت. به عبارت دیگر در صورتی‌که دموکرات‌ها کاخ‌سفید و جمهوری‌خواهان سنا را فتح کنند، بار مسوولیت بر دوش بانک مرکزی آمریکا افزایش پیدا خواهد کرد و فدرال‌رزرو مجبور خواهد شد اقدامات بیشتری برای اطمینان از عملکرد بازارها انجام دهد.

عناوین برگزیده