تاریخ: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۰۷
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۱۴۲۸۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین خبر داد:

قزوین از استان‌های برتر در رفع تعهدات ارزی است

می متالز - قزوین از نظر رفع تعهدات ارزی واحدهای تولیدی طی امسال در زمره برترین‌های کشور قرار دارد و به همین دلیل، مورد تشویق سازمان توسعه تجارت قرار گرفته است.
قزوین از استان‌های برتر در رفع تعهدات ارزی است

به گزارش می متالز، عزیزاله افضلی گفت: ۱۸۷ واحد تولیدی استان شامل ۱۵۹ واحد تولیدی و ۲۸ واحد غیرتولیدی، تعهد ارزی داشتند که با اهتمام صورت گرفته، رفع تعهدات ارزی استان بالای ۸۲ درصد محقق شد.

افضلی افزود: کل سیستم اقتصادی استان قزوین با همکاری و تعامل اتاق بازرگانی، رتبه برتر را در بازگشت تعهدات ارزی واحدهای تولیدی و تجاری در کل کشور کسب کرد و استان‌های قزوین، قم و یزد رتبه‌های برتر کشور را در این زمینه به دست آوردند.

وی با بیان اینکه هدفگذاری صادراتی استان در سال ۹۹، ۳۴۰ میلیون دلار بوده که از این میزان تاکنون ۴۷ درصد محقق شده است اعلام کرد: از ابتدای امسال تاکنون به لحاظ وزنی ۳۲۸ هزار تن و به لحاظ ریالی ۱۶۱ میلیون دلار صادرات کالا از استان قزوین صورت گرفته که نسبت به سال ۹۸ به لحاظ وزنی ۳۴ درصد و به لحاظ ارزشی ۳۶ درصد منفی بوده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: آهن آلات، فولاد، تخم مرغ، نایلون، سیب زمینی سرخ شده، چیپس، ظروف شیشه‌ای و... عمده کالاهای صادراتی استان به کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، سوریه، امارات، آذربایجان، عمان، پاکستان و... در هفت ماه گذشته بوده است.

در حوزه واردات نیز به لحاظ وزنی ۶۹ هزار تن و به لحاظ ارزشی ۳۵۳ میلیون دلار ارزش واردات استان بوده که در بخش وزنی منفی ۱۸ درصد و در حوزه ارزش دلاری ۶ درصد مثبت بوده است.

واردات استان بیشتر در حوزه مواد اولیه، کمپرسورهای برودتی، شیرخشک صنعتی، کنترل پنل‌ها، اسانس‌ها و... بوده که از کشورهای امارات، چین، ترکیه، آلمان، هند، ازبکستان و سوئیس وارد شده اند.

سهم استان از صادرات کشور نیم درصد در حوزه وزنی و ۹ درصد در حوزه ارزشی و در بخش واردات کشور نیز ۳۵ صدم درصد در حوزه وزنی و ۱.۷ دهم درصد در حوزه ارزش دلاری بوده است.

استان قزوین بیشترین سهم تجاری خود را با کشور عراق دارد و کشورهای افغانستان، ترکمنستان، پاکستان، امارات، آذربایجان و عمان در رتبه ‌های بعدی در این زمینه قرار می‌گیرند.

وی گفت: استان قزوین ۲۵۴ قلم تعرفه کالاهای صادراتی دارد که بیشتر آنها در حوزه آهن آلات و فولاد مثل میلگرد و ورق‌های فولادی، مشتقات نفتی، روغن‌های تصفیه مجدد، مواد شوینده، سیم و کابل، رزین، کاشی و سرامیک، تخم مرغ، فراورده‌های سیب زمینی و... است.

اگر بخواهیم اقلام عمده صادراتی استان را با هفت ماه سال گذشته مقایسه کنیم درصد تغییرات دلاری به لحاظ ارزشی منفی بوده و در حوزه وزنی رشد داشته یعنی عمدتا کالاهای با وزن بیشتر در سبد صادرات استان قرار گرفته و بحث مواد اولیه، فراوانی خوبی در سبد صادرات داشته است.

همچنین فولاد و لوله‌های آهنی بیشترین آمار را در سبد صادراتی استان داشته و بعد از آن، فراوردهای معدنی، کانی‌ها، پودرهای شوینده، انواع رزین‌ها و... قرار می‌گیرند.

افضلی افزود: علیرغم جنگ اقتصادی دشمنان و تحریم‌های ظالمانه هنوز مقصد صادرات کالاهای استان، کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، سوریه، پاکستان و... هستند و سهم تجارت کشور و عمدتا استان با سایر کشورهای هدف، روند عادی داشته است.

کالاهای وارداتی به استان هم شامل ۷۵۲ تعرفه است که عمده آنها در حوزه مواد اولیه، دستگاه‌ها، فناوری‌ها و قطعات آنها است.

این کالاها در ردیف کالاهای نهضت ساخت داخل قرار نداشته اند و در چرخه صنعت و تولید استان مورد نیاز بوده اند.

کشورهای عمده مبدا واردات استان در سال ۹۹ امارات متحده عربی، چین، ترکیه، ایتالیا، آلمان، هند، کره و سایر کشورها بوده اند.

وی تصریح کرد: بزرگداشت روز ملی صادرات با حضور سرپرست وزارت صمت، تمدید موافقت اولیه پایانه صادراتی شمس آذر و اخذ تسهیلات، برگزای میزهای کالایی در زمینه مواد شوینده، کاشی، سرامیک، شیشه و انگور،کشمش و شیرینی در حوزه صنایع تبدیلی در جهت رفع موانع این محصولات از دیگر اقدامات ما برای توسعه تجارت خارجی استان بوده است.

بررسی ۶ هزار و ۹۳۰ پرونده ثبت سفارش و تخصیص ارز در هفت ماه امسال، راه اندازی سامانه اعتبار سنجی و رتبه بندی کارت بازرگانی، بررسی و پایش ۱۴۳ درخواست کارت بازرگانی از دیگر اقدامات سازمان در این زمینه محسوب می‌شود.

دولت در سال جاری مشوق‌های صادراتی را برای استان قزوین در نظر گرفته است که در سه بخش تقسیم بندی شده اند.

احداث و تکمیل پروژه‌های صادراتی، پرداخت تسهیلات از محل سپرده گذاری صندوق توسعه ملی به نرخ ترجیحی به متقاضیان و پرداخت کمک سود تسهیلات صادراتی سه محور یاد شده هستند.

افضلی در ادامه افزود: پایانه صادراتی کاسپین که مسوولیت اجرای آن را شرکت به آفرین برعهده داشته است از سال‌ها قبل براساس مصوبه شورای برنامه ریزی استان و مجوزی که سازمان توسعه تجارت صادر کرده بود کلید می‌خورد.

پایانه صادراتی کاسپین از مصوبات سفر هیات وزیران در سال ۸۸ بوده است که در آن سال، طرح توجیهی شرکت مصوب و موافقت اصولی آن در سال ۸۹ توسط سازمان توسعه تجارت به مساحت ۱۵ هکتار صادر و در چندین نوبت تمدید می‌شود.

احداث و تکمیل این پایانه صادراتی به دلایل مختلف از قبیل تغییر کاربری زمین خریداری شده، انجام ندادن تعهدات از سوی مجری طرح و ... به پایان نرسیده است تا اینکه کارگروه صادراتی استان در سال ۹۷ آن را مجددا بررسی و کلیه مجوزهای این پایانه را لغو می‌کند.

با توجه به این موضوع، سرمایه گذار این پایانه درخواست دارد با توجه به حجم سرمایه گذاری انجام شده و اهلیت سرمایه گذار با اخذ تعهدات محضری مجددا برای فعال سازی مجوز و تکمیل پروژه اقدام کند.

پایانه کشاورزی شمس آذر نیز با جدیت کارهای خود را دنبال می‌کند و برای تجهیز ناوگان خود به ۲۵ دستگاه کشنده برای بخش واردات نیاز دارد که بعد از مصوبه شورای برنامه ریزی استان امکان ثبت سفارش آن فراهم می‌شود.

استان قزوین چهار هزار واحد تولیدی و حدود ۲۵۰ صادرکننده دارد.

عناوین برگزیده