تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۱۴
بازدید: ۳۷۵
کد خبر: ۱۴۳۰۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

چرا مربی «استیو جابز» به مس توجه دارد؟

می متالز - «رابرت فریدلند»، مدیرعامل شرکت آیوانهو ماینز و اولین مربی استیو جابز، غول دنیای فناوری، سرمایه‌گذاری عظیمی را در پروژه مسی «کاموا- کاکولا» انجام داده است. او می‌گوید دلیل این سرمایه‌گذاری رشد بی‌نظیر قیمت مس تا 2021 است.
چرا مربی «استیو جابز» به مس توجه دارد؟

به گزارش می متالز، «قیمت مس در سال 2021 به‌قدری رشد خواهد داشت که برای رصد آن نیاز به تلسکوپ پیدا خواهید کرد!»؛ این پاسخ فریدلند به خبرنگار مجله «فوربس» است وقتی از او درباره پروژه میلیاردی کاموا- کاکولا (Kamoa-Kakula) می‌پرسد.

فریدلند را یکی از اسطوره‌های زنده دنیای کسب‌وکار می‌دانند. او اولین مربی استیو جابز، بنیان‌گذار اپل بود. جابز از مربی خود به‌عنوان «معدن‌چی واقعی طلا» یاد کرده و گفته از نظریه «تحریف واقعیت» او بسیار آموخته است. 

فریدلند هم‌اکنون مدیرعامل آیوانهو ماینز است که پروژه بزرگ مسی کاموا- کاکولا را در دست اجرا دارد. کاموا- کاکولا عظیم‌ترین ذخیره کشف‌نشده مس با عیار بالاست که در کنگو واقع شده است. پروژه فریدلند برای کاموا- کاکولا جوینت ونچری بین شرکت آیوانهو ماینز، Zijin Mining Group Co و دولت جمهوری دموکراتیک کنگو است.

پیش‌بینی می‌شود ذخیره معدنی کاموا- کاکولا 585 میلیون تن مس با عیار 2.92 درصد باشد. همچنین سرمایه‌گذاری در پروژه کاموا- کاکولا تاکنون 1.2 میلیارد دلار بوده است. برخی معتقدند گراسبرگ دیگر بزرگ‌ترین پروژه مسی جهان نیست و باید جایگاه اول در تاپ‌تن پروژه‌های مسی را به کاموا- کاکولا داد.

اما دلیل چنین سرمایه‌گذاری هنگفتی روی مس چیست؟ پاسخ فریدلند این است: «مس - البته به همراه آلومینیوم، کبالت، نیکل، پلاتین و اسکاندیم - بیشترین سود را از توجه جهانی به انرژی‌های پاک و به‌ویژه خودروهای الکتریکی خواهد برد.»

به گفته فریدلند خودروهای الکتریکی تقاضای مس را بسیار بالا خواهند برد؛ به‌طوری‌که تا سال 2027 تقاضای مس در جهان به 1.74 میلیون مترمکعب خواهد رسید. مدیرعامل آیوانهو ماینز همچنین معتقد است علاوه بر افزایش تقاضا، قیمت‌ها می‌توانند به دلیل اختلالات در عرضه جهانی مس مانند اعتصابات کارگری و به نتیجه نرسیدن مذاکرات دستمزد بین کارگران و کارفرمایان در معادن دنیا بالا بروند.

آینده مس از نظر بسیاری صاحب‌نظران روشن است. فلز سرخ یکی از بهترین عملکردها را در میان کامودیتی‌ها در سال گذشته میلادی به خود اختصاص داد. به‌طوری‌که یک افزایش قیمت بیش از 30 درصدی را تجربه کرد و تقاضای سرمایه‌گذاری در حوزه مس در سال 2017 بسیار بالا رفت. پیش‌بینی می‌شود مس در سال جاری میلادی نیز برای سومین سال متوالی، رکوردهای قابل‌توجهی را از آن خود کند. اتفاقی که از نظر فریدلند در سال‌های پیشِ رو هم تکرار خواهد شد. 

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده