تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۳۵
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۱۴۳۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

22 اردیبهشت اتفاق جدیدی برای شبکه بانکی نمی‌افتد

می متالز - مروری بر شرایط فعلی کشور نشان می دهد، این روزها دستگاه دیپلماسی ایران در یکی از پیچیده ترین شرایط خود قرار دارد. برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا همواره توسط اظهارات و تصمیمات این سیاستمدار مورد تهدید واقع شده بود
22 اردیبهشت اتفاق جدیدی برای شبکه بانکی نمی‌افتد

به گزاش می متالز، ترامپ تاکنون همه تلاش خود را بکار گرفت تا با ایجاد حالت تعلیق برای برجام و ایران، اقتصاد این کشور را با تردیدهای همیشگی مواجه کرده و فضای حاکم بر اقتصاد ایران را برای سرمایه گذاران بزرگ و همکاری‌های تجاری غیر قابل اطمینان کند. اما با هوشمندی دولت و اقدام به موقع در سیاست‌های اقتصادی، خروج آمریکا از برجام نمی تواند روند فعالیت‌های اقتصادی و بانکی کشور را مختل کند.

این درحالی است که به گفته مسئولان پولی کشور، با خروج آمریکا از برجام مشکلی در سیستم بانکی و روابط بین المللی ما بوجود نخواهد آمد. در روزهای گذشته رییس‌کل بانک مرکزی با بیان این که هیچ مشکلی درباره تامین مالی و بحث سرمایه با خروج احتمالی آمریکا از برجام وجود ندارد، گفته بود: سناریوهای مختلف درباره برجام بررسی شده و راهکارهای مختلف نیز در دستور کار است . مسائل بر اساس روال پیش می‌رود و هیچ نگرانی وجود ندارد. در این خصوص محمد کاظم مدیرعامل و عضو هیات مدیره گروه بین المللی اقتصادی کارآفرینان توسعه گرا و از کارشناسان ارشد اقتصادی درگفت و گو با عصراقتصاد، گفت:خروج امریکا از برجام تاثیری در روابط بانکی ایران ندارد .

وی افزود:یکی از اهداف برجام این بود که بانک‌های ایرانی به شبکه بانکی جهان متصل شوند، بنابراین با خروج امریکا از برجام به دلیل اینکه طی این مدت اقدام اجرایی موثری انجام نشده است، تغییری در روابط بانکی ما صورت نخواهد گرفت .

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مسئولان کشور در مورد تبعات و اثرات برجام در بخش‌های اقتصادی، به تعاملات براساس ارز کشورها اشاره می کنند. برای مثال: روبل روسیه و لیرترکیه که باید گفت این موارد ربطی به برجام ندارد و قبل از اجرایی شدن برجام نیز این تعاملات بوده است .

اصلاح ساختار بانک‌ها در دستور کار

وی با بیان این مطلب که هدف از برجام بهبود تعاملات و روابط بین المللی ما در حوزه بانکداری بود، اظهارداشت: مقدمات این کار تا حدودی انجام شده است و می توان به موضوعاتی مانند fatf ،تطبیق با استاندارهای جهانی و قانون مبارزه با پولشویی اشاره کرد و اینکه بانک‌ها در تلاشند تا ساختار خود را اصلاح کنند .

کاظم با اشاره به اینکه در زمان تحریم، تعاملات بانکی ما با سایر کشورها مانند چین، شوروی ، ترکیه و روسیه به سادگی انجام نشده است، افزود: بعد از برجام حرکتی به سمت اصلاح تعاملات بانکی شکل نگرفته است ، شاید مقدمات آن تا حدودی فراهم شده باشد اما خروج یا ماندن امریکا در برجام تاثیری در وضعیت فعلی ما نخواهد داشت و همچنان سیستم بانکداری ایران گرفتار تعاملات پولی و مشکلاتی مانند حوالجات و... است .

این کارشناس اقتصادی در خصوص نوسانات نرخ ارز و سیاست جدید ارزی بانک مرکزی مبنی بر تک نرخی شدن ارز، عنوان کرد: روند افزایشی نرخ ارز در ماه‌های گذشته به دلیل عرضه و تقاضا نبوده و بلکه مهمترین علت آن جنبه‌های سیاسی است . تحولات و مسائل اقتصادی در این موضوع بی تاثیر بوده و گزارشات روزهای گذشته نیز این موضوع را تایید می کند. روش دولت برای مدیریت بازار ارز، روش مدیریت سیاسی و امنیتی بود و جنبه اقتصادی نداشت .

قیمت فعلی ارز واقعی نیست

وی با بیان اینکه نرخ ارز درکشور تثبیت نشده است، تصریح کرد: نرخ ارز زمانی به ثبات می رسد که بازار تعیین کننده عرضه و تقاضا باشد. در حال حاضر این اتفاق صورت نگرفته است، بنابراین اشتباهات سال‌های قبل تکرار شد و قیمت ارز افزایش یافت .

کاظم با اشاره به قیمت دستوری تعیین شده برای نرخ ارز اظهار داشت : قیمت 4200 تومانی که دولت و بانک مرکزی درنظرگرفته اند،توسط بازار تعیین نشده و بلکه دولت در چارچوب نظارت کنترلی خود این نرخ را مشخص کرده است. قیمت فعلی ارز واقعی نیست و متاسفانه شاهد کمبود دلار 4200 تومانی در تمام بخش‌ها از جمله ارز مسافری ، دانشجویی، بخش تولید و واردات هستیم .

تبدیل ارزگزارشگری از دلار به یورو ، سیاسی است

وی درخصوص تبدیل ارز گزارشگری از دلار به یورو افزود : تبدیل ارز گزارشگری از دلار به یورو ، بیشتر جنبه سیاسی دارد. در اقتصاد ایران مبادلات ارزی ، بر پایه دلار بوده و فقط نام آن تغییر کرده است .

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که چرا در ایران سکه و ارز به عنوان موضوع بحرانی تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: در دنیا محوریت اقتصاد بر پایه تولید داخلی است اما در ایران نفت محور بوده و تولید درحد قابل قبولی نیست . بنابراین زمانی که نفت دچار نوسان شود اقتصاد کشور آسیب خواهد دید. نکته دیگر اینکه کشورهای پیشرفته در دنیا بورس محورند اما در ایران به دلیل بانک محور بودن، نقدینگی به سمت بازارهای پول و سرمایه و بازارهای زود بازده می رود. برای نمونه درکشورترکیه با نوسانات نرخ ارز، صنعت توریسم دچار مشکلاتی شد اما دولت این کشور توانست این موضوع را مدیریت و مشکلات توریسم را برطرف کند .

به گفته وی، مسائل سیاسی و امنیتی نیز تا حدودی تاثیرگذار بوده و با توجه به اینکه ایران صادراتی به غیر از نفت در بازارهای جهانی ندارد و محصولات پتروشیمی و صادرات ما وابسته به نفت است، بنابراین بازارهایی مانند ارز و سکه جذاب تر هستند .

عناوین برگزیده